Ik hoor net dat de vader van één van mijn beste vriendinnen zelfmoord heeft gepleegd.
Ik ga er vanavond heen. Het is zo afschuwelijk.
Hebben jullie misschien tips hoe ik haar het beste kan opvangen.
Ik ga er met nog een aantal vriendinnen naar toe, maar ik weet totaal niet hoe ik met de situatie moet omgaan, dus dacht misschien kunnen jullie me helpen.
Misschien is het een rare vraag maarja, ik wil er voor haar zijn, maar ik weet niet goed van ik nu moet doen…
Sterkte!
Ik denk niet dat er een perfecte manier is om haar te helpen, laat gewoon zien dat je er voor haar bent.
Neem wat lekkers mee , of een cadeautje ofs. Cheer haar up en laat zien dat je er voor haar bent. En zorg er voor dat ze het niet moeilijk krijgt met de vragen van . ; Is je vader echt dood ? Mis je je vader ? Hoe oud werd je vader ? etc. Dat is alleen maar rot voor haar. Dus stel haar gerrust van ; Hij zal over je waken , geloof me maar
Hopelijk had je er wat aan enneehh… Sterkte met je vriendin
Nee denk ik ook niet, maar blijft toch lastig
dankjewel!
Superveel sterkte! Wees er gewoon voor haar, zodat ze bij jou uit kan huilen. Wat afschuwelijk zeg.
vaak zitten mensen in soortgelijke situaties erg met zichzelf in de knoop, vaak praten ze niet veel en zijn ze stil maar nog vaker hebben ze er wel behoefte aan om iemand om zich heen te hebben. ze hoeven niet te praten, gewoon iemand die er is. geef haar de komende tijd iets vaker een dikke knuffel, dit word zeer gewaardeerd en ik denk dat als ze er over wil praten, ze sneller naar je toe komt omdat ze het gevoel heeft dat ze haar verhaal bij je kwijt kan.
zorg er voor dat je deur altijd open staat, en vertel haar dit niet alleen, maar laat het ook merken in je laten en doen. probeer haar een beetje af te leiden, ga bijvoorbeeld zomaar een keer langs voor een kopje thee ofzo, of lijst een mooie foto voor haar in.
hopelijk heb je er wat aan sterkte
Dat gene wat hierboven staat.
Heb in een soortgelijke situatie gezeten alleen dan niet met vader maar wel een ander heel dierbaar persoon.
En inderdaad vond ik het zeer fijn dat ik vriendinnen om me heen had en je hoeft niks te zeggen de aanwezigheid is al genoeg. En een knuffel.
En het was zeer fijn om gewoon eens een shouder te hebben om gewoon op te huilen zonder vragen wat is er.niks zeggen en gewoon huilen was genoeg .
En inderdaad dat iemand spontaan gewoon een koppie thee kwam drinken.
Heel veel sterkte gewenst
heel veel sterkte met je vriendin!
hartstikke bedankt meiden! X
Niet te veel praten over de details, het is al rot zat.
Toen mijn moeder was overleden was het gewoon oke als mensen er waren, ze hoeven niks te doen. Ik heb het hele verhaal eigenlijk aan niemand verteld, omdat ik het niet nog eens hoef te beleven.
Wat ik wel fijn vond was om zo nu en dan even met vriendinnen weg te gaan, wat drinken in de stad enz. En dan niet met als excuus: Dan denk je eens niet aan thuis. Want daar denk je altijd aan…
Sterkte
Ik heb vier jaar geleden precies hetzelfde meegemaakt. Wist ook niet goed wat ik moest doen… We hebben toen met de klas kaartjes gemaakt voor haar. Maar ik denk dat je nu gewoon het beste naar haar toe kan gaan en bijvoorbeeld iets lekkers voor haar meenemen. Verder haar laten uithuilen en praten, als ze dat wil natuurlijk. Stel verder zelf geen vragen en hou ook geen verhalen over dingen die er niet toe doen, het zal haar op dit moment weinig interesseren.
Verder wens ik je heel veel sterkte toe!
Jeetje, wat erg. Ik denk dat je gewoon er moet zijn voor haar. Wacht af waar zij behoefte aan heeft en geef haar dat dan; een goed gesprek, afleiding of gewoon een knuffel.
Heel veel sterkte!
Ik denk dat het meeste al is gezegd in bovenstaande berichten, dat je er voor haar bent zal voor haar al heel erg fijn zijn!
toen de stiefvader van mijn beste vriendin overleed hadden we bloemen voor haar moeder meegenomen, een kaart gegeven. Aan mijn vriendin hadden we ben en jerry ijs gegeven en haar naar de film meegenomen voor wat afleiding. Ik weet niet of je hier iets aan hebt. Gecondoleerd iedergeval
Dit precies inderdaad. Niet teveel praten. Ik zou ook geen cadeau’s meenemen of haar proberen op te vrolijken. Nu nog niet in ieder geval. Laat haar eerst maar even rouwen, voordat je helemaal happy gaat doen. Natuurlijk kunnendingen als spontaan even langskomen, een knuffel geven, en lieve berichtjes (maar hiervan ook weer niet teveel!) sturen wel!
Hoe is het gegaan gisteren?
Ik denk dat het ook belangrijk is haar het gevoel te geven dat ze alle emoties mag hebben. Niet dat ze het gevoel krijgt dat ze per se alleen verdriet “hoort” te hebben. Ze mag ook superboos zijn, of wanhopig, of wat dan ook. Dat kun je denk ik gewoon tegen haar zeggen, dat ze niet alleen bij je mag uithuilen maar ook andere dingen afreageren.
En verder zijn echt goede woorden natuurlijk lastig te vinden. Een arm om iemand heen of een knuffel is dan misschien nog de beste troost.
ik ben benieuwd hoe het is gegaan gister?
heb je wat aan de tips gehad?
De moeder van een hele goede vriendin van mij heeft vorige week ook zelfmoord gepleegd. Die vriendin zat bij mij in de scouts. We hebben met onze leden een boekje gemaakt met allemaal leuke herinneringen aan haar en foto’s enzo, maar geen sentimenteel gedoe. Juist dat ze wat kan lachen en wegdromen naar de momenten van haar 10 jaar dat ze in de scouts zit. We zijn ook met de leiding en groepsleiding en de leden die konden naar haar begrafenis gegaan in ons scoutshemd. Met onze aanwezigheid was ze ook heel erg blij en ze accepteerde het ook.
Soms is er zijn al voldoende om te steunen.
Wees er voor je vriendin en vraag haar hoe zij jouw steun het beste kan gebruiken.
Sterkte.
Heel erg bedankt allemaal!!!
Het was allemaal erg emotioneel, maar het ging ook wel vanzelf.
Er gewoon zijn even knuffelen was het belangrijkste denk ik.
Ik heb ook wat gedaan met de tip dat ze mag uiten wat ze ook voelt. Dat op een subtiele manier duidelijk gemaakt. En vooral moet doen wat ze zelf wil op dit moment. Gaat er om dat zij goed afscheid kan nemen.
Dinsdag is de begrafenis. De eerste waar ik heen ga in mijn leven. Zie er ontzettend tegen op, maar vind het wel fijn dat ik er dan kan zijn voor haar om te laten zien dat ik er voor dr ben.
Naja nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal
XXX