Vader vaak aangeschoten

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; mijn vader drinkt best wel veel, hij is dan ook best vaak aangeschoten/dronken, ook door de week.

Heel lang heb ik dit voor mezelf ontkent omdat ik gewoon niet wilde dat het zo was. Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder zei laatst dat ze denkt dat hij een alcoholprobleem heeft, door hoe hij zich gedraagt als ze bellen of appen en dat ze zich zorgen maakt over ons als we bij hem zijn omdat ze bang is dat hij zijn verantwoordelijkheden niet meer kan nemen. Maar op een of andere manier blijf ik het opnemen voor mijn vader en zeg ik tegen mijn moeder dat hij helemaal nooit aangeschoten is en niet zo veel drinkt, daardoor krijg ik ook weer ruzie met mijn moeder omdat zij graag wil dat ik inzie dat het niet normaal is hoeveel hij drinkt.

Maar toch kan ik op een of andere manier het gewoon niet toegeven/vertellen aan mijn moeder dat ze wel gelijk heeft.

Ik wil graag dat er iets aan verandert, maar mijn vader zelf ontkent het (natuurlijk) ook.

JIJ kan helaas niets aan de situatie veranderen. Ik zat in hetzelfde schuitje. Altijd papa’s kindje geweest maar nu dat je je realiseert wat er allemaal werkelijk gebeurd, dat doet pijn :/.

Geloof je je moeder niet en wil je het niet inzien?
Of probeer je zijn gedrag nog goed te praten in de hoop dat er nog wat te redden valt?

Het moeilijke eraan is dat je als kind (hoe oud je misschien bent) er niet veel aan kan veranderen.

Ik weet dat mijn moeder gelijk heeft, maar op een of andere manier kan ik het gewoon niet hardop aan iemand toegeven dat het echt zo is.

Ik denk dat je gelijk hebt dat ik er niks aan kan veranderen, al zou ik graag willen dat ik het wel kon :frowning_face:

Waarom vind je het zo erg om toe te geven aan je moeder? Het is niet zo dat zij het niet weet, integendeel zelfs. Ik snap dat je wilt helpen, maar door feiten te ontkennen help je niet. Accepteer de situatie zoals die is en vanuit daar kun je kijken wat je kan doen, zoals een gesprek aangaan met je vader zelf. Uiteindelijk is het aan hem wat hij ermee doet natuurlijk, maar dan heb je in ieder geval iets gedaan. Daarnaast vond ik het juist altijd fijn om met mijn moeder te kunnen praten over mijn vader, aangezien zij hem natuurlijk als geen ander kent. In het begin voelt het misschien als verlinken, maar uiteindelijk moet je geen lasten gaan opkroppen, want daar heb je alleen jezelf mee.
Is hij vervelend als hij aangeschoten en/of dronken is? Is hij het letterlijk altijd als jij er bent? Verdoezelt het zijn positieve kanten? Ben je nog graag bij hem? Dat lijken mij belangrijke vragen om jezelf te stellen en om over te praten.

Ik lees uit de beginpost niet af dat vaderfiguur z’n drankhobby problemen veroorzaakt. Lijkt me 'n gevalletje ‘gedoe om niks’.

Dus wanneer iemand heel vaak aangeschoten is, maar er verder nog geen ‘echte problemen’ zijn, is het niks?.. Dat is veel te kort gedacht. Het is wel degelijk een probleem.

Agree to disagree. Ik blijf bij m’n punt.

^ Iemand die vaak aangeschoten is of dronken doorheen de héle week vind ik ook wel degelijk een probleem hoor. Het is normaal dat mensen zich zorgen beginnen te maken.

Edit: nevermind, zag net dat het een troll was