Vader met reuma

Mijn vader heeft eigenlijk al zo lang als ik leef reuma. Vroeger werkte mijn vader in een bakkerij maar de reuma werd steeds erger, en is daarom gestopt met zijn werk. Gelukkig is er qua inkomen niets aan de hand omdat hij genoeg verdiende en mijn moeder werkt ook. Maar ik vind het heel lastig, sommige dingen kan mijn vader niet doen zoals dus werken of sporten. Zijn handen zijn opgezwollen, hij kan soms niet slapen van de pijn en de medicijnen werken wel, maar ze genezen reuma natuurlijk niet, want er is nog geen middel voor.

Wat ik eigenlijk hiermee wil zeggen is, zijn er toevallig meiden met ook een ouder(s) die reuma heeft en mij kunnen vertellen hoe hun ermee leven en/of ze hun ouder(s) helpen. Ik vind het ontzettend naar om mijn vader dagelijks met pijn te zien, hoewel hij er niets van zegt hoor, en wil hem eigenlijk graag steunen, maar ik weet niet hoe.

Mijn vriends moeder heeft ook reuma, maar niet zo heftig als jouw vader volgens mij. Het enige is eigenlijk dat hij altijd helpt met boodschappen dragen etc, maar zij is wel zo dat ze er niks van zegt als ze pijn heeft, dus dat is lastig inschatten.
Gewoon je best doen om hem te helpen met dingen die moeilijk voor hem zijn is eigenlijk het beste wat je kan doen…

Wat ben ik blij dat ik dit lees zeg.
Mijn moeder heeft reuma en het word steeds erger. Ze krijgt er ook botontkalking bij. Ze heeft nu speciale ‘‘handschoentjes’’ gevormd naar haar handen zodat haar botten niet verder uit elkaar gaan staan. Ze heeft op haar handen en voeten ook bobbels helaas. Ik heb er echt moeite mee en weet niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan. Hulp neemt ze niet aan en ze blijft maar ‘‘ontkennen’’ dat ze geen reuma heeft.
Ik denk dat je maar gewoon hulp moet aanbieden wanneer je ziet dat hij iets doet/moet doen waar hij moeite mee heeft. Mijn moeder kan bijvoorbeeld haast geen aardappels meer schillen, daar probeer ik dan mee te helpen (wanneer ik thuis ben).
M’n opa heeft ook reuma maar dan echt extreme. Zijn handen en armen zitten onder de bobbels en alles groeit scheef. Gewoon zo kut dat je er niks aan kunt doen.

@CHERRYBLOSSOMS: M’n moeder is hetzelfde. Ze werkt in de fabriek en dat werk eist haar hele lichaam en energie op. Leven met reuma kost al ontzettend veel energie… Maar omdat we met 4 kinderen thuis zijn waarvan er 3 studeren denkt ze dat het nodig is om te werken. Opzich is dat ook wel zo, studerende kinderen zijn niet goedkoop. Maar ik zit liever zelf krap dan dat ze werkt waarbij ze constant pijn heeft.

Ik snap wat je bedoelt. Mijn vader zit nu ook thuis, maar hij is altijd bezig. Hij is bezig een project op te zetten waarbij mensen met een uitkering een soort van tuin krijgen en de atributen ervoor zodat ze toch sociaal contact en extra inkomsten (van de gewassen) krijgen. Dat komt omdat het hem heel erg heeft geholpen denk ik. Maar ik heb wel waardering dat hij bezig is met iets, bovendien is hij erg aan het klussen geslagen, hoewel dat lastig gaat. Maar die van mij kan dus ook niet stilzitten.

Dit is echt fijn om te lezen.

Mijn moeder heeft reuma + hernia, maar ze is gedwongen om door te werken, omdat er anders te weinig inkomen is. wat dat betreft ben je er dus nog goed vanaf gekomen! als je wilt praten ofzo, kun je me een berichtje sturen hoor!