Vader met drankprobleem.

Halloo.
Mijn vader heeft een serieus drankprobleem.
Hij drink de hele dag bier ook als we bij familie op bezoek zijn etc.
Ik vind het echt een rotgevoel om te denken dat hij jong kan sterven,
hij rookt veel en is al 55, ookal is mijn moeder pas 30, ze zit er erg mee en hij
is vaak dronken en sagerijnig, hij maakt dan rotopmerkingen en word hij vaak boos op mij, waardoor er ruzie ontstaat.
Ik ben echt bang dat hij snel kan sterven en ik wil er echt iets aan doen, als ik of me moeder er over beginnen doet hij alsof hij niks hoort.
Hij is echt een hele vrolijke man maar door de drank word hij zo anders, alsof hij een ander persoon is.
Ik weet niet hoe ik hem kan helpen, hebben jullie mischien advies/ervaringen die hem kunnen helpen? Ik maak me echt zorgen.

Misschien kan je er met famillie over praten en samen na gaan denken over een ‘plan’ Veel succes en sterkte in ieder geval!

Da’s echt rot… Praat je er wel eens met je moeder over?

Sorry ik kan je niet echt helpen, maar iig veel sterkte !

Dat is echt zeer klote , misschien kan je , je vader naar een afkickkliniek sturen voor alcohol verslaafden of dat hij naar therapie gaat , en jullie er over kunnen praten met famile , veel sterkte meid!

Heel vervelend voor je Anna.

Neem je vader een keer apart of ga iets met hem doen.
Kies een geschikt moment om met je vader te praten.
Vertel hem exact als in je forumbericht hoe vervelend je het vindt:
‘‘Pa, ik vind het heel erg dat je tegenwoordig zoveel drinkt.
En ik zit er erg mee, want je bent vaak dronken en chagerijnig, je maakt dan rotopmerkingen en je word vaak boos op mij, waardoor er ruzie ontstaat. Dit vind ik erg vervelend en ik word er verdrietig van…
Ik ben echt bang dat jij snel kan sterven en ik wil er echt iets aan doen.
Je bent echt een hele vrolijke man maar door de drank word je zo anders, alsof je een ander persoon bent.’’
Heel belangrijk!

• leg nadruk op: ik vind het zo vervelend, ik word er verdrietig van
  • één probleem tegelijk! over dat roken, komt een andere keer wel
  • als hij je negeert, laat hem luisteren! wordt desnoods boos, maar ga niet te hard schreeuwen en al helemaal niet schelden. laat horen, dat je het echt meent!

als het echt niet werkt, moet je dit forumbericht op je pc open laten staan. en laat hem op één of andere manier naar de pc gaan. als hij het leest, hoef je niets te zeggen, maar het wordt wel duidelijk!

succes en sterkte, hopelijk heb je er wat aan! xx

Heel erg bedankt iedereen , ik ga er zeker iets mee doen!

Dus dan moet hij naar rehab en dan zegt hij no no no
(sorry liedje zat in mijn hoofd maar hij moet idd naar afkickkliniek)

Aw, wat vervelend! Mijn moeder heeft ook een alcoholprobleem, dus ik weet hoe het voelt. Ik weet niet of je broers of zussen hebt, maar in ieder geval lijkt het me slim om met je moeder en je eventuele broers/zussen te praten. Ik weet dat dat moeilijk kan zijn, maar het is wel het beste. Samen kunnen jullie dan hopelijk tot een oplossing komen. Als je het moeilijk vindt er thuis over te praten, zou je misschien ook bijvoorbeeld naar een vertrouwenspersoon op school kunnen stappen. Deze zijn aan een contract gebonden, waarin staat dat ze niets wat jij hen verteld door mag vertellen. Deze vertrouwenspersoon zou je dan misschien tips kunnen geven wat je zou kunnen doen, en je helpen verder in actie te komen.

Ik hoop dat het gaat lukken. Als je misschien nog iets wilt weten/vertellen/gewoon even wilt praten, mag je me altijd noten.