Vader liegt

Mijn vader zegt al een half jaar lang tegen iedereen dat hij niet meer rookt, ook tegen mijn stiefmoeder, ik weet dat hij nog wel rookt en gewoon keihard liegt, ook als ik het hem vraag. Ik heb hem zien roken en ook al eerder rook ik dat hij had gerookt. Ik vind het echt heel erg dat hij hier over liegt tegen mijn stiefmoeder en mij.

Hij is een paar maanden geopereerd aan zijn been en moet regelmatig ‘wandelen’ om zijn been te strekken, maar ik denk dat hij dan gewoon gaat roken. Of als ik met hem ergens heen ga zeg hij altijd tegen mij “ga maar vast naar de auto”. Dan komt hij een paar minuten later en vlak voordat hij de auto instapt houd hij dan zijn adem in en doet in de auto dan snel een dropje in zijn mond.

Kijk, ik vind het natuurlijk niet leuk dat mijn vader rookt maar ik vind het veel erger dat hij maar blijft liegen tegen ons dat hij het niet doet.

Dit is trouwens niet het enige waar mijn vader over liegt, tegen mijn eigen moeder liegt hij over wat we doen als we bij hem zijn en over eigenlijk bijna alles.

Wat zal ik doen? Moet ik het tegen mijn stiefmoeder zeggen? Ik heb mijn vader er al mee geconfronteerd maar hij ontkent nog steeds.

Hoe heb jij je vader geconfronteerd? Want dat kan heel veel uitmaken. Als je gewoon tegen hem zegt dat je het erger vindt dat hij liegt, dan dat hij rookt, denk ik dat hij het wel zal zeggen. En ik neem aan dat je stiefmoeder ook niet dom is, die zal waarschijnlijk ook allang doorhebben dat hij weer rookt. Maar hij rookt nu misschien wel minder als hiervoor omdat hij het nu niet meer zomaar kan doen. Dus misschien houdt ze daarom stil dat ze het weet, omdat hij nu wel minder rookt hierdoor (als dit dus zo is).

Over het liegen over wat jullie doen als je bij hem bent, vind ik wel raar. Of doen jullie van die rare dingen? Want anders hoeft daar toch niet over gelogen te worden? En wat doe jij dan als hij die dingen tegen je moeder zegt? Sta je er alleen maar naast en zeg je ja en amen? Want zo ja, dan zou ik daar al gewoon er inspringen en zeggen wat jullie wél gedaan hebben.

Sommige mensen raken ook verstrengeld in hun leugens en geloven dat ook uiteindelijk zelf. Dus ik zou wel een beetje oppassen met hoe je bepaalde dingen brengt bij je vader.

Dan ga je een keer mee als hij gaat wandelen of blijf even bij hem als hij zegt ga alvast naar de auto. Kijken of hij dan nog rookt :wink:

Het beste is denk ik het rustig te bespreken en ook aan te geven dat je er over liegen erger vindt dan het roken zelf. Vooral heel rustig blijven en hem niks verwijten. Het kan zijn dat hij het als een soort bescherming gebruikt. Mijn broertje roept ook altijd als eerste HEB IK NIET GEDAAN, omdat hij zo bang is voor de gevolgen (straf etc).

We doen niet heel veel bijzonders, maar mijn vader liegt bijvoorbeeld over hoe laat mijn broertje naar bed gaat en hoe veel hij computert etc. Vaak zeg ik daarna tegen mijn moeder hoe het écht is gegaan.