Vader gaat vreemd

Hee mensen, ik heb snel een ander account aangemaakt om anoniem te blijven. Ik plaats dit probleem juist hier omdat ik niemand in mijn directe familie/vrienden kring wil lastig vallen hiermee met de feestdagen En ik wil gewoon mijn ei kwijt.

Op een avond ging er steeds een irritant geluidje af in de slaapkamer van mijn ouders en het geluid kwam weg van mijn vader zijn (extra) telefoon. Toen ik de telefoon pakte heb ik per ongeluk het bericht aan geklikt en zag ik allemaal erotische dingen er in staan. Hij liep ook altijd rond met twee telefoon en we mochten niet aan zijn tweede telefoon zitten. Dit was vorig jaar oktober. Sindsdien vertrouw ik mijn vader niet meer en kijk ik regelmatig op zijn telefoon.

Deze zomer kwam ik er achter toen we op vakantie waren hij 's avonds alleen naar de bar ging (voor wifi zei hij) hij een engelse vrouw had ontmoet, ook daar whatsappt hij dagelijks mee, niet zo zeer erotisch maar wel romantische manier.

Vandaag kwam ik erachter door op zijn telefoon te kijken dat hij contact heeft met een andere vrouw. Met deze vrouw heeft meerdere keren afgesproken (deze week nog). Hij zegt dat hij gaat rondrijden naar familie/kenissen maar waarschijnlijk spreekt hij dan gewoon af met deze vrouw. Ook is deze vrouw getrouwd en heeft ook kinderen. Alleen weet ik niet wie ze is.

Vorig jaar heb ik met een vertrouwenspersoon op school gepraat over dat mijn vader contact heeft met andere vrouwen. De vrouwenspersoon zei dat het een inbreuk van privacy was en Of ik het zeker wist voordat ik hem ging beschuldigen van dingen. Hij stelde voor een gesprek op school met mijn vader, hem en mij. Maar dit wou ik absoluut niet. Dit wou ik niet omdat ik het huwelijk van mijn ouders niet op het spel wou zetten en ik het destijds niet zeker wist hoe ver het vreemdgaan ging. Verder heb ik niet meer met deze man gepraat over dit onderwerp.

Dit probleem vreet me nu echt op. Ik heb sinds vorig jaar oktober elke dag last van een soort van stress en daar word ik erg vermoeid door (ik slaap alleen maar elke dag). Hierdoor zijn mijn cijfers ook niet super, terwijl ik in mijn examenjaar zit en verslaap ik me altijd waardoor ik nu een gesprek moet hebben met de leerplichtambtenaar. Ik weet dat het super verkeerd is om op zijn telefoon te kijken vanwege zijn privacy, maar ik vertrouw hem gewoon niet meer. Als ik bij hem in de buurt ben heb ik ook een kort lontje en snauw hem vaak af. Als hij klef doet met mijn moeder dan word ik ook super pissig. Hij is het laatste jaar veel kleffer geworden dan voorheen. Mijn moeder weet echt van niks. Ik weet op dit moment echt niet wat ik moet doen, want wil niemand zijn feestdagen verpesten en ik wil echt niet dat mijn ouders uit elkaar gaan.

Sorry voor het lange verhaal

Het is inderdaad niet goed dat je op zijn telefoon kijkt maar in jou geval begrijp ik dat heel goed. Persoonlijk zou ik je vader er mee confronteren, en vertellen dat het je sloopt. Het is zijn keuze of hij het vertelt aan jou moeder (en ik vind dat dat wel moet na wat ik op maak uit jou verhaal). Kun je niet terug gaan naar die vertrouwenspersoon? Want ik snap dat dit je heel veel pijn doet en praten is een goede oplossing. Heel veel sterkte in ieder geval x

j

Ik herken me wel een beetje in je verhaal, mijn vader heeft dit 2x gedaan. Mijn ouders gingen toen voor 8 jaar uit elkaar en kwamen daarna weer bij elkaar, maar hij heeft er blijkbaar niet van geleerd en ging er weer met iemand anders vandoor. Het verschil is wel dat er niet echt meer sprake van liefde was tussen mij ouders en voor zover ik het uit jouw verhaal kan opmaken is dat wel het geval (tenminste zoals het lijkt). Lastige situatie je wilt natuurlijk je moeder niet verdrietig zien… Misschien is het beste om met je vader het erover te hebben dat je dat, niet opzettelijk, hebt opgepikt. Mannen hebben van nature dat afla gevoel en om veel nageslacht te hebben (Dit is wel heel primitief maar oke), misschien heeft je vader niet eens door hoe ernstig het is en moet hij even worden wakker geschut.

Ik zou niet meteen je vader er op aanspreken, tenzij je dit durft (zou ik niet durven). Dan kan je er tegen je moeder over beginnen of iemand anders in de familie waarmee je goed kan? Desnoods na deze feestdagen, als je ze er nu niet mee wilt opzadelen.

Ik herken het probleem wel, zoiets heb ik ook meegemaakt, maar als ik jou was zou ik het wel vertellen, zo’n last op je schouders moet afschuwelijk zijn en soms is het verstandiger om die last te delen, want je moet ook aan jezelf denken.

Ik zou een gesprek aangaan met je vader waar je achter gekomen bent, maar je moeder er buiten houden. In zekere zin zijn het je zaken niet en ben je er op een oneigenlijke manier erachter gekomen; begrijpelijk, dat wel. Maar het zijn wel de privezaken van je ouders.
Dus, heb het er met je vader over. Vertel wat er gebeurd is en dat je er heel erg mee zit. Maar het is dan aan hem om eerlijk te zijn naar zijn vrouw.

Ik ben het dus eens met je vertrouwenspersoon van school en dat is het beste advies, naar mijn mening. Ik zou er wel mee wachten tot na de feestdagen.