Vaccin tegen Baarmoederhalskanker

AMSTERDAM - Ouders kunnen vanaf donderdag hun kinderen preventief laten vaccineren tegen baarmoederhalskanker. Het gaat om meisjes van negen tot en met 26 jaar en jongens van negen tot en met vijftien. Het middel, met de naam Gardasil, voorkomt de overdracht van het menselijk papilloma virus (HPV), dat tumoren kan veroorzaken.
Ook mannen verspreiden het virus via seksueel contact. Vandaar dat ook jongens tot de doelgroep behoren. Elk jaar krijgen ongeveer zeshonderd vrouwen baarmoederhalskanker. Er overlijden in Nederland ongeveer tweehonderd vrouwen aan.

Moeten jullie je ook laten vaccineren van je ouders ? Mijn ouders willen dit dus wel, alleen is er 1 groot probleem. Ik ben als de dood voor injectienaalden. Ik heb nog liever een vogelspin over mijn arm lopen, dan dat ik een prik moet krijgen. Voor bloedprikken heb ik een speciaal verdovend spul, maar zelfs dan ben ik nog zenuwachtig… Heeft iemand dit ook of heeft iemand tips ?

ik hoef het niet van mn ouders, ik ben enorm panies voor injectienaalden, als ik weet dat ik een spuit moet ofzo, dan kan je beter bij me uit de buurt blijven want dan draai ik helemaal door en word ik heeeel erg agresief,

mja als er kanker in je gene zit krijg je het toch wel,

waar stond dit artikel? Volkskrant?
mijn ouders weten t volgens mij niet eens, maar zelf zou ik t denk ik wel graag willen… moet alleen niet denken aan die prik :expressionless:

het was net ook op het nieuws :slightly_smiling_face:

Moet dit niet voor je eerste sexuele contact gebeurt zijn? Zoiets hoorde ik!

Ik heb er al 2 van de 3 gehad. Mijn 3de krijg ik binnen een maand fzo. Het valt echt wel mee hoor. Ik hou ook niet zo van naalden, maar het duurt maar enkele seconden en je voelt er toch bijna niets van , dus… doe het gewoon.

In België is het voor meisjes niet tot 26 dacht ik hoor. Het is tot 16 denk ik.
x

en jaa , het moet voor eerste sexuele contact.

Ik zou het niet doen het werkt maar voor 70% en het kan veel bijwerkingen geven . Ik heb gehoord dat er in Amerika al langer word gebruikt en daar hebben heel veel mensen last gekregen van bijwerkingen .

Krijg je een nieuwe I’m legend film :open_mouth:

oh, haha. ik weer (’:

ik ben ook nogal panies voor naalden dus zal het niet uit mezelf doen. ik heb wel gewoon safesex :stuck_out_tongue: en ben nog maar 14 en het zit niet bij ons in de familie ofzo en heb geen zin in de bijwerkingen :S.

ik vraag me nu wel af waarom het moet gebeuren voordat je voor de eerste keer sex hebt. want als je het safe doet kan er toch niks gebeurt zijn? of is dat bij dit weer anders?

-

-

Ehm als je kanker hebt krijg je ik weet niet hoeveel prikken; veel in ieder geval. Dus ik zou het niet laten om de prik…

hmm
het is toch ook zo dat het maar 10 jaar werkt ofso?
maar de meeste meiden worden bestmet tussen de 16 en 25 jaar gloof ik (A)
ik weet nog niet of ik het wil… Als het vergoed wordt denk ik wel… anders gaan me ouders toch moeilijk doen lijkt me :slightly_smiling_face:

me ouders willen het ook laten doen bij ons.
maar dat zijn wel gewoon drie prikken in je arm toch?
magoed, gewoon diep ademhalen, denk aan je prins op het witte paard
et voilá.

Ik ben daar een aantal maanden geleden voor ingeënt. Het zijn drie prikken in totaal, en als je de eerste hebt gehad moet je na 3 maanden er weer eentje, en drie maanden daarna nog 1.
Het zijn niet echt pijnlijke prikken, en gelukkig in je arm :wink:

ik heb mijn 1ste prik (van de 3) vorige week gehad. toen ze de naald erin deden deed het geen pijn, maar toen de vloeistof erin ging deed het best wel pijn. maar dat was ook niet bij iedereen hoor, want anderen zeggen dan weer dat het geen pijn doet :slightly_smiling_face:

Ik ben wel gewend aan prikken, maar toch ligt het eraan de griepprik(vloeistof) deed best wel pijn terwijl dat het jaar ervoor niet zo was. Maar het is niet echt pijnlijk denk ik. Maar ik weet niet of ik daar ook voor moet worden ingeeent. Hoe vaak ik ook ben geprikt ik ben voor elke prik zo nerveus als wat.