Vaak zenuwachtig zonder reden.

Hoi,

Ik loop al een tijdje met het probleem rond dat ik vaak zenuwachtig ben. Of geen zenuwen, het is meer angst. Maar het vreemde is dat ik niet weet waarvoor. Soms vliegt het me opeens aan en dan word ik heel erg bang ineens en krijg ik het warm, maar ik weet niet waardoor. Gelukkig gaat het meestal na een paar minuten weer weg, maar het gebeurd steeds vaker op een dag. Ik heb het nu al bijna heel de avond. :frowning_face: Ook ben ik vaak heel erg druk in mijn hoofd, ik moet meerdere keren per dag fietsen met muziek op om mijn hoofd ‘leeg’ te maken. Anders word ik gewoon onrustig enzo. Ook slaap ik heel erg slecht. Ik vermoed dat dit alles komt omdat ik wel wat dingen heb waar ik gestresst over ben, school etc. maar zelfs als ik geen zorgen heb heb ik last van dat angstige gevoel.

Ik heb dit vroeger als kind van 9/10 ook gehad en toen liep ik bij een psychologe en daar heb ik ontspanningsoefeningen gekregen. Maar ze hielpen niet echt, en later ben ik er weer wat overheen gegroeid. Binnenkort ga ik overigens ook weer naar haar toe, o.a hiervoor.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Of misschien tips hoe ik dit kan verminderen of verhelpen want het word wel vervelend. Alvast bedankt. (:

ik heb dat wel als we bijv. bij gym iets gaan oefenen niet voor punt,ook al ben ik er goed in, toch ben ik dan superzenuwachtig,
niet dat wat jij hebt,
alhoewel soms heb ik zo’n onheilspellend gevoel in mn maag,maar dat is meestal voordt ik ruzie krijg met iem., dus is wel handig als ik dat van te voren weet,
nja hier heb je niks aan haha
UP :grinning:

Dat had ik ook vaak. Vaak is er wel iets wat je zenuwachtig/angstig maakt. Als ik jou was zou ik daar wat aan proberen, en anders iets doen wat je helpt het minder te maken. Zoals je al zei met muziek. Om je hoofd leeg te maken kan je misschien het beste voor het slapen gaan alles opschrijven van die dag, dat maakt meestal je hoofd wel wat leger.

Ik heb dat ook wel eens, maar dat gaat altijd redelijk snel weer weg als ik even wat anders ga doen en afleiding ga zoeken en mezelf als het ware een beetje gerust te stellen, zo van ‘je hoeft nergens over te stressen of bang voor te zijn want er gaat niks gebeuren’.

Hihi, er staat hierboven bij mij een grote groene advertentie ‘stop met je angsten, hoe stop je angst met concrete technieken’… wel toevallig :stuck_out_tongue:
Maar iig denk ik dat ontspanningsoefeningen het enige zijn wat je er echt aan kan doen. Bouw gewoon een beetje rust in, ook bv met school, neem jezelf voor om je huiswerk te maken tot dan en dan en dan op de bank te gaan zitten en voor de tv te hangen of zo. Mss dat jezelf voornemen om niks te doen een beetje helpt?

Als ik iets met doen waar ik zenuwachtig of bang van word, neem ik altijd wat valeriaandruppels. Dat helpt bij mij best goed, dan zijn de ergste zenuwen weg. Dus voor als je het nog niet geprobeerd hebt, zou je valeriaanpilletjes kunnen proberen.

Dat je terug gaat naar je psycholoog is al een begin, dat helpt meestal heel goed! Verder inderdaad opschrijven, en je stress-punten voor jezelf op een rijtje zetten. Dan kun je dingen vaak beter relativeren, en kun je beter onderscheid maken tussen dingen waar je je druk over maakt en dingen die echt belangrijk zijn.

kijk eens in het beauty/health topic, daar heb ik ook een topic over geplaatst daarnet, ik zag de deze niet :’) ik heb een gelijkaardig probleem :s

Ik had/heb een angststoornis dus ik ben niet echt de aangewezen persoon je daarmee te helpen, denk ik. Een kutgevoel is het wel…

Iedereen bedankt voor de tips. Dat opschrijven zal ik zeker proberen! Ik ben alleen bang dat mijn ouders het dan vinden… mijn moeder heeft namelijk al eens mijn dagboek gelezen.

LaLeticiaa @ Wat is dat dan precies? Wat rot. :c Zit je ook in therapie?

Je kunt het ook typen en opslaan onder een naam wat niks met dagboek ofzo te maken heeft.
Gewoon iets waar je ouders sowieso niet snel naar zullen kijken.
Verder zou het kunnen dat je bang bent om bang te worden?
En die angst zorgt ervoor dat je dus bang wordt.
Wat gaat er eigenlijk in je hoofd om wanneer je bang bent dan? Wat dénk je dan?

Ik heb dit dus ook! maar dit soort dingen heb ik heel erg als ik alleen iets moet doen, dus bijv alleen in de bus zitten enzo. Of alleen op straat lopen. Dan krijg ik echt ‘paniek’ en wordt ik heel bang en zenuwachtig.

echt super vaag.

Meestal wel als ik ergens mee zit ofzo. School dat niet wil lukken, stage etc. of gewoon helemaal niks. Dat ik ineens helemaal in paniek raak en bijna gewoon tril, zonder dat er wat aan de hand is.

Hmm… ik denk niet dat ik bang ben van het bang worden, maar het is wel zo dat ik het nu irritant vind worden en misschien doordat ik er meer op ga letten dat het dan vaker voorkomt ofzo? :z ik weet het niet.

Bedankt in ieder geval. (:

ja dat heb ik ook, ik kan niet rustig een avond voor de tv zitten, krijg ik van die kleine aanvalletjes (zo erg zijn ze niet :stuck_out_tongue:) maar dna word ik gewoon een beetje gek helemaal duizelig enzo. dan ga ik ook het liefst fietsen met me ipod, kan dat helaas niet de hele avond doen. Daarom haat ik de winter, dan is het koud en donker en kan ik niet fietsen :frowning_face:.

ik weet niet of er wat tegen te doen is, maar ik heb het altijd al gehad. het is dat jij dr een topic over aanmaakt ander had ik het normaal gevonden dat ik zo ‘gek’ word.

Ik zou echt zo snel mogelijk hulp zoeken, dit wil je écht niet je hele leven hebben.
Ik heb een angststoornis, een fobie en smetvrees. Ik ben dus eigenlijk gewoon altijd bang.

En zoveel mogelijk ontspanningsoefeningen doen, ook als het niet echt nodig is!

Hmmm.
Herkenbaar !
Maar upp voor jou !
Ik zou hulp zoeken,als ik jou was…

herkenbaar! ik durf op 1 of andere manier nooit naar school! terwijl ik het daar superleuk heb, als ik dan eenmaal de deur uit heb is het weg…
raar :S

Wow dat is ech stom. Daar ben je in je hoofd zeker ook heel de dag mee bezig dan? :z

Ik heb zelf ook een fobie en een dwangneurose gehad een paar jaar terug, toen moest ik ook naar die psychologe. Toen heb ik gedragstherapie gehad. Nu ben ik er wel voor het grootste gedeelte over heen, maar ook dat gaat met ups en downs.

Wow, herkenbaar! :open_mouth: Ik heb dat nu ook, gewoon omdat ik naar school moet (en vooral omdat ik een Engels pw heb wat ik nog niet geleerd heb en gym). Terwijl het helemaal niet zo vreselijk is op school ofzo… ik ben ook vaak zenuwachtig en bang zonder reden. Erg vervelend.
Upje!

Goed dat je naar een psycholoog gaat. Ik weet niet zo goed wat je kan doen.