Vaak ruzie met zusje

Hoi,
ik zit ergens heel erg mee, mijn zusje is 15, (ik 18) en ik heb echt heel vaak ruzie met haar. Het ligt waarschijnlijk aan haar leeftijd, maar als ik me dan bedenk hoe ik was op haar leeftijd, daar zit een groot verschil tussen. Ze rookt bijvoorbeeld stiekem, en toen ik zei dat ik het wist, gaat ze gewoon expres voor mijn neus zitten te roken op school ( we zitten op dezelfde school), en ze scheld altijd, al doe je iets verkeerd, wat ik al zo vaak mogelijk probeer te vermijden, omdat ik weet hoe ze gaat doen, begint ze gelijk te schelden, of echt erg gemene dingen te zeggen. Het irritante is ook dat ze precies weet wat ze moet zeggen, dingen die echt pijn doen, zonder dat ze er waarschijnlijk bij nadenkt, dat hoop ik tenminste. Ookal ben ik echt boos, ik denk wel vaak na voordat ik wat zeg, en ik ben eerlijk gezegd niet zo goed in ruzie maken, en weet nooit wat te zeggen, doordat ze altijd “wint” … De laatste tijd begint ze ook te slaan en schoppen, laatst praten we 3 dagen niet met elkaar, omdat ik wat van haar gedrag zij, ze gaat dan bijvoorbeeld op school keiharde muziek aanzetten, zodat iedereen het hoort als ze langsloopt, ze doet echt mini shirtjes aan, en mini rokjes, en hakken… Ze had laatst een foto op internet gezet waar ze zat te zoenen met een meisje, alleen om de reacties van jongens te lezen … En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb op dit moment ook ruzie omdat ik haar even aanraakte, en toen zei ze “raak me niet aan” terwijl er helemaal niks aan de hand was, begint ze me ineens te schoppen in mijn buik, en toen ze naar beneden ging zei ik “rot toch op”, komt ze terug slaat ze me ineens in mijn gezicht! Mijn ouders zeggen ook wel wat van haar gedrag, maar het kan haar gewoon niks schelen … Niemand kan er meer wat van zeggen…

Sorry voor mijn verhaal, maar ik moet dit gewoon even kwijt, ik huil er best vaak om, want diep van binnen hou ik écht wel van haar, daarom doet het waarschijnlijk ook zo een pijn … Ik bedoel, ze is 15, en ik die 18 ben kan haar niet eens aan, ik weet niet meer wat ik moet doen.

Ai… Dat zit diep.

Het ligt (hoop ik) aan de leeftijd. Ik zou in jouw plaats ook enorm gefrustreerd zijn als ik zo’n puberaal zusje zou hebben. (Naar mijn mening hebben mijn broers nu wel geluk met me gehad, ook al zeuren ze soms)
Wat zeggen je ouders ervan?

Wat mij de beste oplossing lijkt, is dat je een band met haar gaat opbouwen. Aangezien die er nu niet is (neem ik aan?) gaat ze ook niet naar je raad luisteren. Ik weet dat het moeilijk ligt omdat jullie zo ver uit elkaar liggen, maar probeer eens een dagje met haar te gaan stappen? Leen haar boeken/CD’s uit die je mooi vindt, geef haar complimentjes (ja ik weet het…)
Betrek haar een beetje in je leven. Misschien dat ze je voorbeeld wel automatisch gaat aannemen. Doet ze dat niet kan je er nog eens met haar over praten.

Tja, ik heb al een band met mijn zus, vroeger was die ook wel veel hechter als nu, maar als ik nu ergens mee zit ofzo kan ik wel mijn verhaal bij haar kwijt enzo. Een paar weken geleden had ik ook bedacht om even een dag te gaan winkelen met haar, maar dat eindigde ook weer op ruzie uit. Ik weet niet eens meer waarom, ik denk dat het beste op dit moment gewoon negeren is? En ik vertel haar ook echt veel over mijn leven, ze vind zelfs dat ik teveel erover praat, terwijl ze zelf niks zegt… Maar dat is dan op dagen dat ik geen ruzie heb, en bijna elke dag hebben we ook ruzie, al is het maar een uurtje, om de domste dingen … Daarna zegt ze van “sorry, maar ik ben gewoon jaloers op je omdat het op school enzo allemaal goed gaat en met mij niet” maar ik geloof dat gewoon niet, dat is gewoon een excuus zodat ik niet boos kan zijn om dingen die ze voordat ze dat zei allemaal gedaan heeft, bijv. Slaan enzo… Mischien heeft ze er dan ook wel spijt van, maar het gaat gewoon om het moment dat ze het doet. Ze denkt gewoon echt niet na…

In iedergeval erg bedankt voor je reactie! ^^

Dan zou ik er toch echt eens met haar over praten, als ze eens in een goede bui is.
Als je haar eens zou zeggen dat je jullie band van vroeger mist en of jullie niet zouden proberen om wat minder ruzie te hebben? Je kan ook altijd naar haar leven vragen als ze er zelf niet uit haar eigen over begint, dat kan misschien ook wel wonderen doen (:

Haha, tja, ik heb ook best wel veel van die gesprekken gehad hoor… En dan is het een paar dagen goed, maarja, dan begint het weer ^^, En ik heb eerder het idee dat ze er gewoon niets over wilt vertellen maarja… :S

Dankjewel dat je de moeite neemt om me te helpen! x

Zo gaat het met mijn moeder eigenlijk ook. Vulkaanuitbarsting, excuses wat praten, een week later weer vulkaanuitbarsting, excuses, etc

Daar kan je moe van worden, maar normaal zou het wel moeten beteren als ze wat ouder wordt.
Graag gedaan hoor :relieved:

@ Brod, haha, tja, dat ken ik ^^ Hoewel ik niet zo vaak meer ruzie met mijn ouders, gelukkig maar, want dat ik wel anders geweest =S

@xheart, Ja, mischien is dat ook wel een goed idée… Maar ik denk dat ze genoeg aandacht op school krijgt … Maar het is altijd te proberen, ik heb er op het moment veel voor over om deze situatie te verbetern … Thnx !

Ik vind trouwens dat je aan je ouders moet vertellen dat zij haar moeten zeggen dat ze zich niet zo sletterig moet kleden en moet stoppen met roken…
Tenzij je ouders niet weten dat ze rookt, want dan gaat je zus weten dat ze het van jou hebben en dat lijkt me niet zo’n goed idee :stuck_out_tongue:

Ik had het tegen mijn moeder gezegd, maar zei dat ze niet moest zeggen dat ze het wist, maar mijn moeder had haar daarna al betrapt, omdat ze met een vriendin op zolder een raam open lieten :S En toen is ze uitzichzelf naar mijn vader toegegaan om het te vertellen, die zeggen natuurlijk dat het dom is, maar ze roken zelf ook al erg lang (mijn moeder vanaf 16) dus tja … Dat gebruikt ze dan tegen haar… en mijn moeder zegt er ook echt wel wat vaan hoe ze zich kleed maarja “ze mag doen wat ze wilt, en het is haar lichaam” zegt mijn zus dan, mijn moeder kan haar moeilijk elke ochtend aan gaan zitten kleden :stuck_out_tongue: En mijn zus kan het gewoon echt niks schelen wat ze zeggen, zodat ze ook niet veel meer kunnen doen, en verbieden uit te gaan heeft ook geen zin, want ze kent zat jongens van 18 die haar met de auto zo op komen halen … Tjaaaa… :stuck_out_tongue: lastige situatie, margoed, later merkt ze wel dat ik haar alleen maar probeerde te helpen met er wat van te zeggen enzo, nu maar hopen dat het dan niet te laat is! Mischien is het juist wel goed als er een keer iets gebeurt, (niks ergs ofzo, maar gewoon dat ze even schrikt) om haar wakker te schudden.

Hey,

Ik ken een deel van je verhaal… Ik had dat ook met mn zus toen ik rond de 16 was en mn zus 18. we hadden ook vaak ruzie. ik was toen nogmaar een puber en zei voelde zich al ‘volwassener’ ik heb toen ook dingen tegen mn zus gezegt waarvan ik wist dat ze heel hard aankwamen bij haar. maar dat is meer een reactie omdat ik niet tegen mijn oudere zus opkon. en omdat ik wist dat ze sowieso gedeeltelijk gelijk had… misschien zegt jou zusje daarom ook van die akelige dingen tegen je! zelf vind ik wel dat je ouders nog iets over de kleding van je zusje tezeggen hebben als ze nog maar 15 is… probeer (is wel moeilijk) alles ook van je zusje dr kant te bekijken, en te bedenken hoe zei zich misschien voelt. en wat de anderen zeggen probeer serieus met haar te praten en probeer haar dan te zien als iemand van je leeftijd en niet je puber zusje (tzal wel lastig zijn)

Sterkte ermee! en succes!

ps. de band tussen mijn zus en mij is nu weer goed. ook al hebben we regelmatig van die bekende zussenruzies.

ik heb het ook gehad.
Mijn zus is ouder, en dan bemoeit ze zich OVERAL mee.
dan kan ik d’r wel slaan!
ze geeft vreselijk veel commentaar op je als je niet op d’r lijkt en ze voelt zich altijd beter.
ik vind het vreselijk, maar verder is ze wel oké. :’]

ik zou een ding doen, tegen d’r zeggen; ik waarschuw je, kap hiermee, als je in de problemen komt moet je niet naar mij toe komen.
en als ze naar je toe komt en ze komt smeken, laat haar lekker, ga geen aandacht aan besteden want ze heeft het zelf veroorzaakt!
Dan zal ze wel naar je moeder moeten!(of ze heeft ‘problemen’ omdat ze ruzie heeft met je moeder).

@ Anne, ja, mischien wel, maar dan hoeft ze nog niet zo te doen. Ik ben net 5 min geleden nog naar haar toe geweest om te vragen om het uit te praten en dan zegt ze gewoon “Ik hoef niet met zo een trut als jou te praten” en dan kijkt ze me van beneden naar boven aan… En dan zeg ik “wie denk je wel niet dat je bent eigenlijk?” en dan krijg ik weer een antwoord van “Beter als jou” … Wat moet je daar nou weer tegen zeggen …
Ik bekijk het ook best van haar kant, maar daar begrijp ik echt niks van … :s

Ik hoop dat mijn band ook weer zoals eerst word, bedankt !

Mijn zusje is gelukkig niet zo, zij is vrij volwassen voor haar leeftijd.
Mijn stiefzus aan de andere kant… Boh, wat heb ik ruzie’s met haar gehad.
Overal wou ze zich mee bemoeien, constant mij bemoederen, ik werd er gek van.
Heb d’r ook een x geschopt en hoer genoemd of d’r toenmalige vriend bezeken, ook zodat ze me ff met rust zou laten. Maargoed, dat werkte dus niet >.<
Gelukkig is ze nu op kamers.
Nja, je hebt hier niet veel aan. Ik ben het verder eens met Brod.
En pik het niet dat ze je schopt enzo, dan zou ik gewoon confrontaties aangaan met haar wanneer je ouders erbij zijn, dan zien zij ook hoe je zusje dan reageren kan.

@ KrullenMetSinas (haha, wat is dan voor naam? xD) Ik bemoei me ook best met mijn zusje, maar dat is gewoon omdat ik het beste met haar voorheb … Maar vanaf nu zeg ik ook niks meer over haar gedrag, ze zoekt het maar uit, Ja, ik denk dat ik dat ga zeggen, en wat voor probleem ze ook heeft, ze gaat hiermee niet naar mij of mijn moeder, eerder naar haar “familie” op school zoals ze dat noemt … ^^ Dus ja

OMG je laat je toch niet slaan door een 15jarige!
Kop op zeg wees eens wat sterker! Als ze wat zegt dan haal je daar toch gewoon je neus voor op. Zei zit gewoon in de puberteit en dat gaat over. Jij bent 18 en je bent der zo langzamerhand uit.

En jij bent niet der moeder dus jij hoeft niks te zeggen over haar rook gedrag, korte rokjes dragen en harde muziek, het is niet jou taak om haar op te voeden.
Maar ik snap dat het kut is hoor, maar ik denk dat je je zelf der veel te druk om maakt.

Ik had het tegen mijn moeder gezegd, maar zei dat ze niet moest zeggen dat ze het wist, maar mijn moeder had haar daarna al betrapt, omdat ze met een vriendin op zolder een raam open lieten :S En toen is ze uitzichzelf naar mijn vader toegegaan om het te vertellen, die zeggen natuurlijk dat het dom is, maar ze roken zelf ook al erg lang (mijn moeder vanaf 16) dus tja ... Dat gebruikt ze dan tegen haar... en mijn moeder zegt er ook echt wel wat vaan hoe ze zich kleed maarja "ze mag doen wat ze wilt, en het is haar lichaam" zegt mijn zus dan, mijn moeder kan haar moeilijk elke ochtend aan gaan zitten kleden :p En mijn zus kan het gewoon echt niks schelen wat ze zeggen, zodat ze ook niet veel meer kunnen doen, en verbieden uit te gaan heeft ook geen zin, want ze kent zat jongens van 18 die haar met de auto zo op komen halen ... Tjaaaa.... :p lastige situatie, margoed, later merkt ze wel dat ik haar alleen maar probeerde te helpen met er wat van te zeggen enzo, nu maar hopen dat het dan niet te laat is! Mischien is het juist wel goed als er een keer iets gebeurt, (niks ergs ofzo, maar gewoon dat ze even schrikt) om haar wakker te schudden.

Wow, dat is een situatie waar ik agressief zou worden…
Schrijf het op, hoe je je voelt. Geef het haar af en als dat haar nog niets doet, zou ik aan het negeren slaan. Weken aan een stuk bedoel ik dan. Tot ze zelf doorheeft dat wat ze doet niet kan.

Nohh ik zou dat echt niet pikken hoor, dat ze je slaat en schopt.
Maargoed, ik kan mezelf gewoon nooit beheersen en wil altijd iets oplossen met geweld heheh.
Hoe je dit moet oplossen? No idea, ik heb zelf niet zo’n situatie…

succes!

Ik ben blij dat mijn broers me voor een stuk hebben opgevoed. Als ik ooit er zo had bijgelopen hadden ze me gewoon voor dood uitgelachen.
Ik vind het wel kunnen…

Je laat je kleine zusje, waar je om geeft, toch niet zomaar roken en zich als een slet gedragen?! Iedereen, hoop ik, wil toch zo’n foto dat je zusje zoent met een meisje besparen? Ik vind het gedrag van de TS alles behalve moederachtig, het is pure bescherming.

Ik denk niet dat het aan haar leeftijd ligt, want ik ben ook 15 en ben het regenvergestelde van haar, ik denk zoiets als jij want ik heb ongeveer hetzelfde met mijn zusje van 13, maar dan rookt ze nog niet enzo, maar ze droeg al op de 12e hakken en ze luistert echt KEIharde muziek enzo echt vet irritant
maar ik heb dus geen idee wat je ertegen kan doen, waarschijnlijk is ze gewoon zo maar of je dat kan veranderen…