Uurloon oppassen

Hoi meiden,

Ik pas al een geruime tijd op bij mijn vaste oppasadres.
Dit was meestal alleen savonds van bijv. 7 uur tot 12 uur en daar kreeg ik 5 euro per uur voor.
Ik pas op 2 kinderen op, 1 van 3 jaar en 1 van 6 jaar oud.
Nu heb ik pas de hele dag van 9 tot 4 uur opgepast en toen kreeg ik 22 euro van ze!
Toen ik vroeg waarom dit zo weinig was antwoorde ze dat ik 3,50 per uur kreeg als ik alleen de kleine had en als ik beide kinderen had kreeg ik 5 euro per uur.
Het kind van 6 jaar is op school van 8 tot 12, komt tussen de middag eten en gaat dan weer naar school tot 3 uur.
Ik vroeg me af hoeveel jullie krijgen per uur?
Ik heb gelezen dat dit ook ligt aan je eigen leeftijd, hoeveel kinderen je hebt en wat je moet doen maar ik vind dit persoonlijk heel erg weinig.
Ik ben nu 23 jaar oud, heb ong 3 jaar geleden de opleiding helpende zorg en welzijn niv 2 afgerond (ouderen EN kinderen) en veel stage gelopen op kinderdagverblijven, scholen enz.
Ik heb dus de nodige ervaring.
Ook is het zo dat ik daar niet alleen stil zit.
Ik moet de jongste de hele ochtend vermaken, dan de oudste uit school halen, samen met ze eten, weer naar school brengen, de jongste naar bed doen/luier verschonen en dan de oudste weer uit school halen. (+ het komt ook nog wel eens voor dat ik met ze naar zwemles moet)
Dus het is ook niet zo dat ik de hele dag op de bank kan zitten en een beetje tv kan kijken.
ik heb ook een autorijbewijs in mijn bezit.
Het meest irritante vind ik dat ze het ook niet goed regelen voor me.
Ik moet de jongste iedere keer meenemen naar school want die kan niet alleen thuis blijven maar ze hebben geen fiets met kinderzitje voor me en ik kan ook niet met mn eigen auto omdat ik geen kinderzitje heb / kan lenen.
Nu moet ik dus iedere keer naar school lopen met de kleine van 3 terwijl de oudste met de fiets is en ze hebben maar 1 uur pauze en in dat uur moet ik haar halen, naar huis lopen, eten en weer weg brengen.
Wat vinden jullie hiervan?
Ik heb met ze overlegt en ze willen me niet meer gaan betalen omdat het volgens hun marktconform is en ze bij de gastouder ook zoveel betalen. (maarja ik moet daar de hele dag bij hun zitten en de gastouder kan evt thuis nog wat doen)
Ik vind het oppassen heel leuk maar met het uurloon ben ik het niet meer eens, als ik ‘‘normaal’’ werk zou doen zou ik op de 8 euro per uur zitten dus ik vind 6.50 per uur niet eens zo heel veel gevraagd.
Het komt ook vaak voor dat ze me savonds om half 12 nog appen of ik de volgende dag kan komen oppassen vanaf 8 uur en heb ze eigelijk nooit laten zitten of nee gezegd.
Ben benieuwd naar jullie meningen hierover…

Wow dat is echt super weinig. Zeker omdat jij ook de nodige ervaring hebt.
Van mn ouders krijg ik 2.50 per uur als ik op mn broertje pas maar ik mag allang blij zijn dat ik iets krijg daarvoor :slightly_smiling_face:

Ik heb ook wel eens op kinderen van kennissen van mn ouders gepast maar dan kreeg ik veel meer. Voor 3 uurtjes kreeg ik vaak rond de 20 euro. En toen was ik een jaar of 16.

Ik zou gewoon eens er goed voor gaan zitten met ze. Ik vind het namelijk ook best weinig, zeker als je daar de hele dag zit en van alles met ze moet doen. Ik vind dat een normale prijs als jonger bent en het een paar uurtjes in de avond is.

Geef gewoon aan wat je hier ook hebt aangegeven. Opleiding en alles en dat je dus wel wat meer waard bent dan een gewone middelbaar scholiertje.

Ook zou ik aangeven dat als ze niet meer willen betalen dat je er binnenkort mee stopt en ze maar iemand anders moeten zoeken, ondanks je het altijd met veel plezier hebt gedaan, maar je ook aan jezelf moet denken

Ik vind het ook wel raar ja! Ik zou eerlijk gezegd dan ook niet meer zo’n zin hebben om daar op te passen.

Edit: heb net even gegoogled en het nibud geeft aan dat 4 euro per uur het startbedrag is voor oppassen.
Voor 1 kind is 4 tot 6 euro per uur redelijk en voor 2 kinderen is 6 tot 8 uur redelijk.
Voel me eigelijk best wel genaaid maar omdat ik geen ander werk heb is het wel alle kleine beetjes helpen, maar krijg wel steeds minder zin zo (gevoel alsof ze jou situatie gebruiken).
Vind het alleen zo zonde als ik daar de hele dag zit en maar 22 euro verdien. (kan er mn telefoonabbo niet eens van betalen.) Snap dat ze me niet de hoofprijs kunnen betalen maar vind 3.50 gewoon te weinig voor wat ik allemaal doe.
Maar aan de andere kant ben ik ook wel bang dat als ik het weiger ze iemand anders aannemen.
Er zijn zat jongere meisjes en dat weten hun ook.
Die zullen niet de hele dag daar kunnen zitten ivm school maar ze hebben de gastouder ook nog dus zit een beetje in de knoop met wat te doen…

Wauw, wat lullig. Ik zou tegen ze zeggen dat zelfs een kinderdagverblijf of gastouder MET KOT nog duurder is. Ik vind het erg asociaal van ze. Je mag best opkomen voor je rechten. Hun gastouder is overigens gewoon heel goedkoop. Veel gastouders vragen wel iets meer (en vangen dus ook meer kinderen op).

Op het nibud staat aangegeven voor 1 kind: 4-6 euro. Voor 2 kinderen 6-8 euro. Overdag is ook nog eens meer werk dan 's avonds, dus je hebt je echt af laten schepen.

Zelf ben ik ook 23. Ik pas op 3 kinderen. Als ik van 9 tot 4 zou oppassen, zou ik minstens 60 euro krijgen. In jouw geval zou ik aangeven dat ik voor die 7 uur minstens 45 euro zou willen en dat ik anders niet meer zou komen. Je bent de hele dag in touw, hebt veel ervaring en bent 23!

Ja dat vind ik dus ook Scarlett maar ik heb voor de rest geen ander werk en als je een berichtje op een facebook groep zet heb je zo zat andere die het willen doen.
Zonder ervaring en jonger dan mij uiteraard maarja.
Snap ook niet zo goed waarom ze zo zuinig zijn met de oppas. je kinderen zijn toch het belangrijkste en je wilt toch dat er iemand op past met ervaring en niet zomaar iemand?
Maarja zit dus een beetje vast, voor die 3,50 / 5 euro wil ik echt niet meer oppassen want voel me best wel gebruikt en heb ook totaal geen zin meer maar mn moeder zegt beter iets dan helemaal niks en je zit toch de hele dag thuis en dat is ook wel zo.
En t ergste is dat ik snel moet antwoorden want ik moet morgen weer de hele dag op ze passn en ze hebben me ook voor de dinsdagen gevraagd.
Dacht eerst dit is maar van 2 tot 4 maar dat is wel precies de tijd dat ik ze uit school moet halen, brengen enz. en voor 3,50 ben ik die 2 uur de hele tijd aan het heen en weer lopen dus…

Ik denk dat er genoeg oppasadresjes om een meisje als jij zitten te springen hoor. Ik word heel vaak gevraagd door vrienden van mijn adres, maar ik studeer, dus heb geen tijd.

Ik zou een advertentie op veel websites zetten. Vind je het anders niet wat om gastouder aan huis te worden? Met jouw diploma mag dat volgens mij. Op die manier kunnen ouders KOT ontvangen en ben je heel aantrekkelijk als oppas.

Ja ik zal sowieso eens wat advertenties gaan plaatsen wie weet!
En ik woon nog bij mn ouders thuis dus dat gastouder worden zien ze denk ik niet zo zitten haha.
Ik weet alleen nog niet hoe ik het morgen op ga lossen, het totaal geen zin omdat ze me gewoon 3,50 / 5 euro geven en moet morgen de hele dag daar zitten dus.
Ik heb er de vorige keer niks van gezegd omdat ik het eerst uit wilde zoeken op internet, vond t weinig maar dacht misschien vragen gastouders echt wel zo weinig en is het salaris marktconform maar niet dus.
En ze hebben me geappt dat ze me niet meer willen betalen dus morgen weer voor zo weinig geld de hele dag kwijt!
Kweet ook niet echt hoe ik dit moet gaan brengen want ik heb het de vorige keer geaccepteerd dus tsja wat kan ik er nu nog van zeggen?
+ ik heb daarna ook nog 3 oppasdagen staan.
Kan ze natuurlijk niet op het laatste moment laten zitten maar heb daar best zin in nu haha.

Ik vind dat je best kan maken om toch nog wat te zeggen. Dat je het eerder hebt gepikt is leuk voor hen, maar dat betekent niet dat het altijd zo’n feest is. Ik zou tegen ze zeggen dat je de oppasdagen die je hebt staan nog oppast voor ze, maar als niet hoger willen dat het daarna afgelopen is. En dan zou ik lekker een ander oppasadresje of werk zoeken

Ik vind het heel weinig wat je krijgt. Dat is misschien normaal als je 16 bent. Ik zou er niet mee eens zijn. Zelf ben ik 20 en verdien ik 4,50 in het uur. Daarnaast werk ik in de horeca waar ik dik 7 euro verdien. Minder dan 4,50 zou ik echt niet willen verdienen.

Je zegt dat je er de vorige keer soort van mee bent ingestemd, ik zelf zou de volgende keer bij zo’n gesprek zeggen dat je een beetje overdonderd was en niet wist wat je moest zeggen.
Je moet uitleggen dat je het hebt opgezocht en dat je meer wilt verdienen, omdat je al 23 bent, omdat je een opleiding hebt die er op aan sluit, omdat je al die dingen doet tijdens het oppassen.

Je zei dat je snel moest reageren omdat ze jou op het allerlaatste moment vragen…
Ik zou er niet meer moeite voor doen. Ze vragen jou heel laat; laat hen ook even wachten.
Je bent heel flexibel, maar je moet ook voor jezelf opkomen.

Succes!

Tsja ik zat er aan te denken om te zeggen dat ik werk heb gevonden en dan gewoon alleen deze donderdag nog te komen en evt die ene dinsdag dan nog.
In principe is dit niet gelogen want ik kan evt naar mn oude horecabaantje terug.
Er zijn daar heel veel problemen geweest tussen mij en collegas, gesjoemel met salaris (iets afspreken en er dan vervolgens iets anders van maken), teveel werk en te weinig mensen enz.
Want als ik zeg dat ik het niet meer doe weet ik al dat ze willen dat ik blijf totdat er een ander is of ze zeggen ja je past nu standaard elke dinsdag en donderdag op en we hebben dan niemand ofzoiets.
Nja jullie probleem denk ik dan, ze hebben mij ook zovaak gebeld om 11 uur / half 12 savonds of ik de volgende dag de hele dag nog even op kon passen terwijl ik met een vriendin had afgesproken maar omdat ze niemand anders hadden zei ik maar ja.
Zal ik gewoon zeggen dat ik het er niet mee eens ben en daarom weg ga of dat ik ander werk heb gevonden, daar meer verdien en dat ik daarom niet meer kan komen?
Dan weet ik zeker dat ze me ook niet meer vragen om op te passen maar miss valt het wel op zo opeens na het uurloon gesprek haha :cold_sweat:

Gewoon doen. Je hebt er geen contract dus ze hebben maar pech. Jij hebt altijd voor ze klaargestaan en daar hebben ze flink gebruik van gemaakt. Nu is het tijd om voor jezelf op te komen

Wow veel te weinig inderdaad. Ik pas elke donderdagavond van half 8 tot ongeveer 10 op drie kinderen, maar die hoef ik alleen even op bed te leggen en verder kan ik rustig boek lezen en ik krijg een tientje.
Ik vind het eigenlijk echt ronduit belachelijk dat ze jou dat durven geven, zeker met die ervaring. Maar je hebt er in ieder geval van geleerd, van tevoren even afspreken hoeveel je ervoor verwacht (:

Ja ik had t beter vantevoren af kunnen spreken.
Maar we hadden voor de avonden 5 euro per uur afgesproken dus dacht afspraak is afspraak.
Mn vriend en ouders zegfen allebei beter iets dan niets.
Zoek iets anders en als je iets anders heb ga dan weg want nu zit je ook alleen maar thuis maar ik voel me gewoon gebruikt dan.
Ik zit de hele dag daar en ga met 22 euro naar huis.
Ik heb ook een auto enz die ik moet onderhouden.
Vind dat ze me best wat meer kunnen betalen.
Heb ze net een berichtje gestuurd dat ik gebeld ben doir mn oude werk en dat ik daar kan gaan werken en ze me meer betalen.
Leugentje om bestwil haha.
Heb ze voor t blok gezet, of mij meer betalen of iemand anders zoeken.
Ik ga nog liever terug naar mn ouder werk waar ik ook maar 5.80 per uur krijg dan dat ik door hun zo uitgebuit word.

Werk je dan zwart, dat je bij je andere werk ook zo ontzettend weinig verdient? Ik snap dat het niet makkelijk is om als 23 jarige nog ergens anders een baantje te vinden, maar je kunt proberen overal te solliciteren waar je maar kunt in de hoop dat het toch iets wordt?

Ik werk daar met een 0 uren contract.
Op oproep basis zegmaar. Als t druk word kunnen ze me bellen.
Ik heb er jaren gewerkt en ben toen een tijdje gestopt, toen na een jaar weer begonnen en met de baas 8.50 netto afgesproken maar niks op papier gezet.
Stom natuurlijk want na een maand werken kreeg ik mijn loon en had hij er mooi 5.80 van gemaakt.
We hebben nooit wat afgesproken zei hij toen ik er wat van zei en ben toen ook nooit meer terug gegaan. Denk zoek t maar uit als je me zo behandeld.
En idd heb al zovaak gesolliciteerd maar meestal hoor je niks.
Of ze bellen je en daarna hoor je niks meer.
Ik wil echt alles aanpakken maar als ik naar de locale supermarkten ga vinden ze 19 jaar al te oud voor de kassa.

Ik ben 15 en verdien €7 per uur. De kinderen liggen altijd al op bed, het enige wat ik hoef te doen is hun eten opeten en netflix kijken. :’) Ze ronden de uren naar boven af en geven me zelfs fooi haha. Als ze thuiskomen betalen ze een taxi voor me, om me naar huis te brengen.

Ik realiseer me dat dit niet echt normaal is, maar ik klaag niet.

Je kunt trouwens ook nog terecht in onderstaand topic:
http://forum.girlscene.nl/forum/lifestyle/het-oppastopic-136018.1075.html