Urgentieverklaring

Beste allemaal,

Ik ben op zoek naar iemand die ervaring heeft (of iemand die iemand kent) met het verkrijgen van urgentie voor een huurwoning. Ik weet dat iedere woningcorporatie andere regels hanteert, maar ik zou graag een algemene indruk willen krijgen van het proces. Dus bv. of je bewijs moest aantonen van bepaalde omstandigheden en of jou woningen werden toegewezen of dat je zelf mocht kiezen etc.

Bedankt alvast!

Dit is enkel en alleen als jij uit huis bent getrapt en/of dakloos/thuisloos bent.
Dan ga je naar de gemeente waar jij woont, ze hebben er een speciaal loket (zie de website van je eigen gemeente).
Maak een afspraak en er wordt gevraagd wat de situatie is en wat er gebeurd is
Hierna krijg je inderdaad een urgentieverklaring, echter heb jij GEEN keuze in welke woning je komt, ze geven je er 1 aan en dan moet je die aan nemen. Neem jij die woning niet aan vervalt je urgentieverklaring.
Dit is even grofweg hoe het gaat.

Ahh oke. Bij de site waar ik ingeschreven sta, staat er wel aangegeven dat je ook met andere redenen urgentie kan krijgen waaronder maatschappelijke-, medische-, psychosociale en onvoorziene problemen. Echter wordt het verder niet uitgelegd, waardoor ik niet precies weet wat daaronder zal vallen en hoe je dat dan zou moeten aantonen bijvoorbeeld. De redenen bij mij zijn vooral persoonlijk, maar of dat ‘erg genoeg is’ weet ik niet. Misschien moet ik dan toch maar een afspraak maken voor verdere informatie. Dankjewel in ieder geval :slightly_smiling_face:

Het zijn vaak zware aandoeningen waardoor jij begeleid moet wonen of niet meer in het ouderlijk huis kunt wonen zoals psychoses e.d.
Aantonen van zulke aandoeningen word gedaan via een verwijs brief van de behandelende dokter/psycholoog/psychiater. Als je tekent voor een urgentieverklaring teken je ook automatisch voor behandelingen zoals een sociaal hulpverlener e.d.

Zo’n verklaring krijg je niet snel hoor inderdaad. Naast dat je ook geen keuze hebt in een woning welke je moet aannemen als je die aangeboden krijgt.