University College Maastricht

Hallo allemaal,

ik ben aan het overwegen om na mijn VWO (nu 6VWO) University College Maastricht te gaan doen. Heeft iemand ervaring met deze opleiding (heftigheid, aantal nederlanders, wat je erna nog kunt doen, aantal uren in de week, etc.)?

Ik hoor het graag!
:upside_down_face:

Ik heb geen ervaring met de opleiding, maar ik ben zelf van Maastricht, dus ik kan je wel al vertellen dat Maastricht een hele toffe studentenstad is :slightly_smiling_face:
Kan je niet de basisinfo (uren in de week, vakken …) opzoeken op de website van de school?

Ik ken meerdere mensen die UC doen en eerlijk gezegd zou ik het niet doen. Je hebt een heel breed programma waar je veel te veel voor betaald. Ik zou liever gewoon een bachelor en master halen op een ‘gewone’ universiteit. Daar kan je beter mee terecht en het kost ook nog eens minder.

Een goede vriendin van me is dit jaar begonnen op UCM en ik hoor er niets dan goeds over! Over het algemeen ligt de werkdruk niet uitzonderlijk hoog, al hangt dat natuurlijk ook af van de vakken die je kiest. Er zijn veel Nederlanders, maar ook Duitse studenten zijn er veel te vinden (en nog veel meer andere nationaliteiten natuurlijk).
Wat je erna kunt doen hangt helemaal van jezelf af en de vakken die je volgt. Zelf studeer ik LAS in Utrecht wat lijkt op het programma van UCM en daar kies je een hoofdrichting die je naar een master toe leidt. Volgens mij gaat dat bij UCM ook ongeveer zo. Je krijgt in ieder geval genoeg begeleiding.
Zelf vind ik het heel leuk om zo veel verschillende vakken te kunnen volgen. Natuurlijk focus je je nog wel op 1 gebied omdat je anders geen goede aansluiting hebt op een master, maar de interdisciplinariteit die je leert is denk ik heel nuttig :slightly_smiling_face: