Universiteiten en opleidingen

Hoi! Ik zit nu in VWO6 en heb nog geen idee van wat ik wil gaan studeren. Nou heb ik laatst twee meeloopdagen bij de VU in Amsterdam gehad, maar ik ben er niet echt veel mee opgeschoten. Meeloopdag 1 was psychologie. Maar ik vind mezelf er te nuchter voor en ik zie mezelf dat niet studeren. Alleen de richting arbeids- en organisatie psychologie vond ik interessant. Iemand ervaring mee? Meeloopdag 2 was bestuurs- en organisatiewetenschappen. Nou leek me die studie echt heel interessant, maar het is me erg tegen gevallen vooral omdat het op de meeloopdag vooral over de bestuurskant ging en ik (natuurlijk) de organisatiekant zou kiezen! Hopelijk kan iemand me hier mee helpen of weet desnoods nog een goede opleiding voor me. Studiekeuzetesten kloppen vaak van geen kant, dus dat is geen optie.

Ik houd van leidinggeven en adviseren. Verder vind ik alleen werken fijner dan samen en houd ik van theorie. Een HBO studie wordt 'm niet gezien het langstuderen.

Alvast bedankt!

Kijk of ze een soortgelijke opleiding op een andere universiteit hebben met meer nadruk op organisatie?

Bedrijfskunde?
Communicatiewetenschap? (dat studeer ik, haha)
Bestuurs- en organisatiewetenschap

Samenwerking is trouwens waar je heel veel mee in contact zal gaan komen op de uni en in het bedrijfsleven, dat hoort er nou eenmaal bij!

Inderdaad, op een andere universiteit benaderen ze een studie vaak anders.
Ik ging bijvoorbeeld meelopen met Taalwetenschap in Groningen en Utrecht, en in Groningen vond ik het heel leuk en in Utrecht verschrikkelijk.
Dus ik zou zeggen: kijk bij Bestuurs- en organisatiewetenschap op een andere universiteit.

Kom bij Bestuurskunde kijken. Je kunt hier een managementrichting kiezen. Ook hebben we binnenkort het vak ‘Organisatietheorieën’. Ook als je van actualiteiten houdt is dit wat voor jou.

Je loopt maar één dagje mee, je kan net de vakken hebben die je wat minder zou vinden. Ik zou even opzoeken welke vakken je precies krijgt en misschien contact met de uni opnemen om nog een keer mee te lopen?

Welke vakken vind je nu leuk?

En samenwerken hoort er ook een beetje bij op de universiteit maar het is niet zo dat je daar de hele tijd mee bezig bent hoor :wink:

De VU heeft bij bedrijfskunde 4 perioden van 8 weken (6 weken college, 1 week om te studeren/hertentamens, 1 week tentamens) en 2 perioden van 4 weken
Dus als je zou moeten samenwerken met iemand zit je er meestal niet zo heel lang aan vast.

Waar zie je jezelf later werken?
Als je in een zakelijk bedrijf wilt werken is bedrijfskunde misschien wel iets voor je

Dank jullie wel voor alle reacties! :slight_smile:

@GjengroddeStier: Had ik inderdaad al een beetje gedaan, maar ik wil graag een brede studie dus daarom leek B&O me wel oké.
@Ichthues: Die studie (communicatiewetenschappen) leek me ook wel leuk! Hoe vind je dat? En wat doe je er precies?
@Beaumonde: Dank je wel! Ik zat er inderdaad al over te denken om ook nog in Utrecht een dagje mee te lopen om een iets beter beeld te krijgen, maar nu weet ik het zeker.
@Snijboon: Oké, interessant! Is het een Engelstalige opleiding? En na hoe veel jaar kun je een specifieke richting zoals management kiezen?
@Charlotte92: Ja dat was inderdaad het probleem. Een te saai college terwijl ik bijna zeker weet dat er vele leukere kanten aan de studie zitten.
@ xNikita: Ik weet het niet precies, denk een soort kantoorbaantje, beleidsmedewerkster of adviseur.

Kijk inderdaad eens naar dezelfde opleiding aan een andere universiteit, want dat verschilt vaak wel! En kijk anders eens naar opleidingen die (voor mij) een beetje hetzelfde klinken / aansluiten op wat jij wil, bijvoorbeeld Bedrijfskunde, Bedrijfs/organisatiewetenschappen, Bedrijfseconomie, …

Ja maar ik wil niet teveel economie er in, want ik vind dat op VWO niveau erg lastig, maar toch vind ik het wel een belangrijk vak. Een tikkeltje met economie dus. En niet de volle 100%. Ik heb eigenlijk geen lievelingsvakken op school en dat maakt het nog moeilijker. Gym vind ik leuk, maar om daar nou een opleiding mee te gaan doen…

Heeft iemand ook al ervaring met personeelswetenschappen in Tilburg?

De studie bevalt me echt supergoed :slightly_smiling_face: Ik zit nu in mijn tweede kwartiel, een aangezien de opleiding toegepast is, ben ik nu ook al bezig met dingen in de praktijk brengen (communicatieadviezen schrijven bijvoorbeeld). Je leert heel veel verschillende kanten van communicatiewetenschap kennen, de massamediale kant onder andere, of de marketing-communicatiekant, maar ook de organisationele kant! Echt een aanrader! Als je benieuwd bent wat de opleiding inhoudt dan moet je even kijken op de bachelorwebsite op www.utwente.nl (: