Universiteit

Oke, ik weet het allemaal even niet meer haha.
Hoop dat iemand mij hieruit kan helpen. Ik wil dit jaar mijn P halen en dus psychologie aan de Universiteit gaan studeren. Alleen heb ik geen idee welke Universiteit nou goed staat en niet. Ik dacht eraan om naar Universiteit Leiden te gaan, maar ik hoor van heel veel mensen dat ze daar te streng kunnen zijn. Kan iemand mij advies geven misschien uit ervaring welke Universiteit je mij kan aanraden? Of goede sites waar ik het daar misschien kan opzoeken.
Naar open dagen gaan vind ik eigenlijk niet relevant, omdat ze het daar altijd leuker maken dan dat het is. En ik al weet welke studie ik wil doen.
Vandaar dat ik het hier even plaats.

Alvast bedankt!

Ik zou ook rekening houden met de vakgebieden van je uni. Leiden is voor medische, biomedische opleidingen zeer goed (volgens mij nummer 1 van Nederland) maar voor landbouw, voeding en gezondheid(?) is Wageningen weer beter. Zelfs al doe je dezelfde studie, je krijgt op elke uni erg diverse vakken. In Leiden is ocologisch onderzoek huge terwijl je in Utrecht juist weer veel neuroscience krijgt.

Dat vind ik persoonlijk belangrijker dan “status”, omdat wereldwijd de meeste Nederlandse uni’s goed staan aangeschreven. Utrecht, Leiden, UV A’dam, TU Delft en Wageningen staan volgens mij allemaal in de top 100. VU A’dam misschien ook. Utrecht en Leiden staan wel bovenaan dacht ik. Maar Delft staat dan weer bovenaan van de technische opleidingen.

Oh serieus! Dat wist ik niet eens ? :open_mouth:
Maar hoe kom ik daar achter?!

Ik zou naar open dagen gaan en kijken welke school je het meest aanspreekt.

Het probleem is 'm ook een beetje dat de meeste opendagen tijdens mijn toetsweken vallen. :bored:

Doe een meeloopdag! Als je een dagje met een student meeloopt krijg je veel meer mee van de sfeer en de lesvormen dan op een open dag.

Ik vond het ook haast lastiger om de uni uit te kiezen dan de studie zelf, maar ik heb zelf geselecteerd op vakkenpakket. Wat wil ik leren, en welk pakket van welke uni sluit daar het beste bij aan. De ene universiteit heeft een wat overzichtelijkere website dan de andere, sommige geven de meest uitgebreide beschrijvingen van vakken en andere noemen haast alleen de namen van de vakken, dus dat is een beetje kut, maar toevallig vind ik dat Leiden het goed weergeeft.

https://studiegids.leidenuniv.nl/studies/show/3389/psychologie

Het is een hardnekkige fout feitje dat Delft de beste technische universiteit is. Heel lang was dat namelijk TU Eindhoven en sinds dit jaar is dat de universiteit Twente. :slightly_smiling_face: (maar uiteindelijk moet je natuurlijk gewoon per opleiding kijken)

Ook Maastricht en Groningen staan in de top 100 volgens mij

Oh god, wou me net toch alvast inschrijven voor de Uni van leiden. Maar die lat ligt echt te hoog voor mij denk ik. Moet naast inschrijving van studielink ook nog officieel verzoek tot toelating indienen. Waar ik 2 uurtjes aan zat en waaruit blijkt dat ik nog 100,- moet betalen ofzo. Omdat die school zo hoog staat, is alles veel strenger. + is het daar een loting/decentrale selectie. Weet niet of ik dit wel wil/aankan :pensive:
Niemand die ervaring heeft met de Uni van Amsterdam, Utrecht of iets? :cold_sweat:

Ik ben t eens met Ling, kijk naar het vakkenpakket.

Ik zou voor psychologie eerder naar Utrecht gaan dan naar Amsterdam.

Wat maakt het dat je dit zegt? :slightly_smiling_face:

Dit is wel erg triest zeg :’) Waarom zou je dat willen? Vind het zo kinderachtig, zelfde als mensen een plastic tasje willen van een dure winkel zodat het lijkt alsof ze daar wat gekocht hebben. Je houdt alleen jezelf voor de gek…

Super late reactie :’) Maar eh, voor mij was de uu altijd gewoon dè universiteit voor psychologie. Vroeger wist ik nog waarom, nu even niet meer sorry :cold_sweat:

Volgens mij worden ze verkocht in de student shop van de TU/e.