Universiteit: hoe leren jullie?

Hee allemaal! Ik vroeg me af, voor de mensen die op de uni zitten, hoe jullie leren.

Ik ken namelijk mensen die het helemaal volgens het boekje doen (stof lezen, naar college gaan, samenvatten en naar alle werkgroepen gaan) maar ik heb het idee dat dit voor mij niet echt werkt. Als ik de boeken lees begrijp ik het wel maar blijft het niet hangen. Wanneer ik de samenvatting koop en die leer gaat het een stuk beter. Is hier iets mis mee?

Daarnaast vroeg ik het me af omdat mijn werkgroepgenoten altijd doen alsof ze ontzettend veel doen voor school, maar volgens mij is niet iedereen helemaal eerlijk.

Ik ga naar alle werkgroepen, maar dat is meer omdat het bij ons verplicht is en daar steek ik een hoop van hoop. dat werkt voor mij heel goed want daardoor weet ik al heel veel dingen. en voor tentamens verdeel ik met wat vriendinnen de stof en maken we samenvattingen die we vervolgens uitwisselen. Dat leer ik dan en zo gaat t prima.
ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet heel veel tijd in steek, ik heb de discipline niet om dagenlang te leren en opdrachten te maken en zo gaat 't voor mij prima.

doe gewoon wat je zelf fijn vind, als je er prima cijfers mee haalt is er niks mis mee lijkt me.

Ik zit dan niet op de universiteit maar wat bij mij helpt is herhalen.
Kan het zijn als je de samenvatting leest, het beter gaat omdat je dan alle verbanden ziet?

Ja dat klopt denk ik wel. :slightly_smiling_face:

Ik bedoelde trouwens niet dat als je niet op de universiteit zit je niet mag reageren hoor, maar ik heb een jaar HBO gedaan en toen leerde ik zo anders. Vandaar.

Dit ligt ook heel erg aan wat je studeert…
Wat voor studie doe je?

Als je moeite hebt met zelf verbanden leggen als je een hoofdstuk voor je hebt, misschien in concept/mindmappen dan een idee? Ik zit dan wel (nog) niet op de universiteit, maar een lerares raadde mij dat aan omdat je dan veel minder ‘oppervlakkig’ leert maar meer de verbanden leert leggen, en door te concept- of mindmappen kun je dat oefenen!

Conceptmap heeft trouwens ook een programma daarvoor, gebruik ik ook wel eens en is handiger dan tekenen omdat je alles nog kan schuiven als je niet uitkomt (ik kom nooit uit): http://cmap.ihmc.us/download/dlp_CmapTools.php

Ik vind het echt heel moeilijk om op tijd te beginnen met leren (zie m’n enige blog hier op Girlscene, die gaat daarover haha). Als ik de leerstof uitspreid over bijvoorbeeld 2 weken voor het tentamen, blijft er niets hangen: ik zie geen verbanden en begrijp ook niet waar het nou allemaal over gaat. Terwijl mijn vrienden echt minstens 3 weken van tevoren beginnen.
Ik heb juist wel die details nodig om het hele verhaal te begrijpen, dus alleen samenvattingen lezen werkt voor mij niet. Zelf samenvattingen maken wel, maar met literatuurbundels van duizenden pagina’s ben ik dan nog een jaar bezig, dus dat doe ik eigenlijk ook niet. Ik ga gewoon meestal naar de colleges, en begin 1 of 2 dagen voor een tentamen met leren. Zo kort voor het tentamen heb ik echt een lekker tempo en sla ik alles in m’n hoofd op, ik lees dan natuurlijk niet alle duizenden pagina’s! Maar ik herhaal de colleges (neem de slides en eigen aantekeningen door) en zoek daar relevante stukjes tekst bij. Uiteindelijk weet ik over elk onderwerp wel wat en ik heb op deze manier nog nooit een onvoldoende gehaald eigenlijk.

Veel mensen die van het HBO komen hebben moeite met WO. Uit je beginpost kan ik trouwens niet halen of het nou wel of niet goed gaat, maar ik ga van dat laatste uit. Misschien leer je niet op een slechte manier, maar is het gewoon qua niveau te hoog gegrepen?

Ik ga meestal naar college (behalve als de docent gewoon de sheets voorleest), werkgroepen alleen voor wiskundige vakken, thuis vat ik samen en leer voor het tentamen de samenvatting. :wink:

Ik ga naar college, en daarna lees ik de stof in het boek en vat ik dat gelijk samen. Vooral dat samenvatten werkt voor mij heel goed! Als je zoveel tekst leest vind ik het niet zo raar dat het niet goed blijft hangen, maar als je het dan zelf samenvat (er actief mee bezig bent) gaat dat veel beter. En doordat ik dan al redelijk veel met de stof bezig geweest ben en er echt veel blijft hangen, hoef ik tegen de tijd van de tentamens niet meer zoveel te doen! Werkt vast ook niet voor iedereen zo, maar je kunt het proberen :]

Ja, ik snapte het al. Want het is makkelijker om het te vergelijken als je met dezelfde onderwijssoort vergelijkt.

Ik lees alle leerstof door terwijl ik belangrijke delen aanduid. Daarna maak ik samenvattingen van alles, die ik dan leer tijdens de blok. Ik doe dit trouwens niet netjes na de lessen (ik ga trouwens ook niet naar al mijn lessen), maar begin zo’n maand of 2 voor de examens hiermee, zodat alle samenvattingen ongeveer af zijn tegen de blokperiode.

Voor taalvakken leer ik natuurlijk wel wat frequenter. Dan gebruik ik meestal woordkaartjes.

Ik doe geen universiteit, maar oké.

Wat mij altijd enorm helpt is het zelf maken van een samenvatting. Als ik iets lees dan gaat het soms ook compleet aan me voorbij, vooral als ik zo’n 60 pagina’s moet leren en gewoon pagina voor pagina lees. Als ik echter een samenvatting maak dan moet ik de informatie verwerken en vertalen in mijn eigen woorden, waardoor ik dus word gedwongen het te begrijpen. Meestal maak ik de samenvatting en lees ik hem daarna nog 1 of 2 keer door. Daarmee haal ik meestal wel een hoog cijfer.

Rechten :slightly_smiling_face:

Nee hoor, ik deed namelijk HBO omdat dit me leuker leek… niet omdat ik geen Universiteit kon doen. Daarnaast is dit mijn tweede jaar Uni (wel nieuwe studie) en het gaat best wel prima. Het is alleen dat ik me af vraag hoe anderen leren.

Uhu, dit neem ik me ook altijd voor maar ik moet +200 bladzijdes in de week lezen dus dan doe ik dat uit eindelijk toch niet en koop ik gewoon de samenvatting. Ik vraag me alleen af of ik daar veel van opsteek… want je leert natuurlijk niet alleen voor je tentamens maar ook voor later. Zeker bij Rechten.

vraag aan andere studiegenoten hoe zij het doen, ook oudere jaars, en aan je studieadviseur.

Ok, ik moet ook heel veel leerstof verwerken, aangezien wij in school een 6-wekensysteem hebben , dus om de 6 weken examen. Momenteel zit ik in mijn 2de jaar.
Wat ik doe is ten eerste naar alle hoorcolleges en lessen gaan (praktijk + theorie), daarna maak ik steeds de dag zelf of een dag na het HC een samenvatting, dan heb ik het al eens opnieuw bekeken, daarnaast maak ik ook steeds samenvattingen van de andere lessen en herhaal ik het regelmatig. Hierdoor is het tijdens de blok niet de eerste keer dat ik de leerstof moet leren.
Daarnaast maak ik ook altijd een mindmap van mijn samenvatting, dit helpt om linken te kunnen leggen en zoek ik nog extra literatuur op, want daar staat de leerstof soms wat duidelijker uitgelegd.
x

Ik lees net dat die methode voor jou niet werkt, dus zou ik opzoek gaan naar andere bronnen , op internet , youtube, bibliotheek is heel wat informatie te vinden.