universitaire studies

Ik zit nu in 6vwo, en heb echt nog géén idee welke studie ik wil gaan doen.
Zit te denken aan psychologie, maar ook communicatiewetenschappen lijkt me heel leuk.
Wil wel graag naar de universiteit.
Heeft iemand tips/ideeën?

He, dit ken ik!

Communicatiewetenschap lijkt me ook wel interessant, maar ik heb gewoon echt geeeeen idee wat ik wil doen. Alsof ik mezelf ook helemaal niet ken ofzo. En het komt nu toch wel erg dichtbij…

Ga naar voorlichtingsdagen, open dagen, etc. :slightly_smiling_face:

Normaal zou ik zeggen; ga naar veel voorlichtingsdagen en meeloopdagen, maar daar is niet heel veel tijd meer voor. Ik zou daarom eerst eens kijken naar je interesses. Welke schoolvakken vind je leuk, wat voor soort baan wil je later (regelmatig / onregelmatig, reizen / vaste plek, iets commercieels / liever echt mensen helpen / iets anders). Wil je van je hobby je beroep maken of juist niet? En vind je het bijv. belangrijk dat er veel werk is in die sector en dat je veel verdient?
Combineer die dingen en bedenk banen en opleidingen die erbij passen. Kijk vooral op sites van universiteiten. Klik elke bacheloropleiding aan waar je benieuwd naar bent! Zo kom je ook op dingen waar je nog niet aan had gedacht, en kan je misschien opleidingen ‘afstrepen’ die je toch niet leuk lijken.
Zo heb ik het gedaan en voila, de perfecte studie :wink:
Je hebt in ieder geval 2 studies die je wel wat lijken, dus verdiep je daar nog meer in! Al een meeloopdag gedaan?
Als je het echt nog niet weet kan je altijd nog een half jaartje wachten, werken, en dan proberen in januari in te stromen :slightly_smiling_face:

Bedenk ook dat je altijd nog later in je leven een andere opleiding kan gaan doen, en zelfs als je na 2 jaar merkt dat je toch de verkeerde studie hebt kan je nog stoppen! Aan een studie beginnen is ook gelijk een manier om jezelf en je interesses beter te leren kennen, en waar je wel en niet goed in bent. Het is dus geen ramp als je het nu nog niet weet :slightly_smiling_face:

Ik wil best wat studies noemen trouwens, maar weet verder niet wat je leuk vindt!

Ik studeer rechten in Leiden en vind het echt heel leuk!

Deze test: http://forum.girlscene.nl…_jou/list_messages/178352 werkt bij veel mensen heel goed.

Ben je al naar open dagen geweest? Heb je voorlichting gehad? Heb je folders gelezen? Weet je al een richting?

Waarom heeft ze er geen tijd voor?

Ik zou heel veel brochures aanvragen en alsnog naar een hoop voorlichtingsdagen gaan.

Ik heb precies hetzelfde, hihi, en communicatiewetenschappen en psychologie lijken me ook leuk. Ik vind het gewoon zó moeilijk om te kiezen. Zelfs het kiezen van vakken aan het einde van de vierde klas vond ik heel moeilijk, daarom heb ik er ook maar twee extra vakken bijgenomen. :’) Maar goed, de tijd dringt, dus ik ga maar snel héél veel studiekeuzetests maken en naar open dagen! Misschien kan je decaan je trouwens nog helpen met deze keuze?

Ik had dat ook! Ik ben ook bij beide studies naar de open dagen geweest, alleen vond ik communicatiewetenschappen uiteindelijk toch niet leuk en psychologie juist wel echt leuk! Ik studeer nu psychologie. Ik heb er echt geen moment spijt van gehad!

Dus ik raad het je ten zeerste aan naar een open dag/meeloopdag te gaan.

Ik studeer Scandinavische Talen en Culturen, wat een hele leuke studie is, maar ik denk niet dat ik je hier mee veel help, haha.

Hoe dan ook, ga naar veel open dagen, vraag meeloopdagen aan, kijk in brochures, vraag mensen wat te vertellen over hun studie en ga zo maar door.

Wauw, dit zijn echt precies de studies waar ik vorig jaar ook tussen zat te twijfelen! Toen zat ik ook in 6vwo en wist ik ook nog niet zo goed wat ik nou wou… en dan vooral wat ik wilde worden later. Ik wist wel waar mijn interesses lagen namelijk. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Psychologie en heb net mijn eerste week colleges achter de rug! Ik moet zeggen dat het me tot nu toe erg goed bevalt, maar 1 week zegt nog weinig natuurlijk.
Wat ik heb gedaan om de juiste studie te kiezen? Zorg dat je zoveel mogelijk weet over studies die je interessant lijken! Ik ben bijv. naar van die korte open daagjes geweest, maar ook naar speciale dagen die georganiseerd waren speciaal voor scholieren bij een bepaalde studie, maar wat mij het meest geholpen heeft is een dagje meelopen. Gewoon een normale “schooldag” meemaken op de universiteit en studie. Dan zie je écht hoe het eraan toegaat en of het je wat lijkt. Ik heb dat met Psychologie en communicatiewetenschap gedaan en dat heeft mij tot de keuze geholpen! Succes met kiezen!

Edit: Al die meeloopdagen heb ik ook allemaal nog in 6vwo gedaan hoor, dus daar is nog genoeg tijd voor! Want ik 4 of 5vwo had ik al helemaaaaal geen idee wat ik wilde!

Wat voor mij hielp was een informatie avond waarbij studenten over de studie vertellen hoe die in elkaar zit enzo. Zo ben ik op mijn studie gekomen eigenlijk (geneeskunde). Ben net begonnen en het is (fakking) zwaar maar het is het wel waard, en de stof is interessant (het meeste). Belangrijk is dat je iets kiest wat je echt interesseert. Vind ik. Maar anders wordt studeren erg moeilijk denk ik.