Universitaire opleiding?

Hallo,

Ik weet niet of er al een topic hier over gaat/bestaat, maar dan hoor ik het wel.

Ik wil misschien Cultuur wetenschappen of Pedagogische wetenschappen studeren (ik moet wel nog mijn propedeuse halen), is er iemand op het forum die ook universitair studeert? Ik vraag mij namelijk af of het voor mij weggelegd is.

Zo ja, hoe zit het lesprogramma eruit? Hoe wordt het aangeboden? Wat wordt er van je verwacht? En wat is natuurlijk je eigen mening? (wat is goed/fout e.d.)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

X

Ik denk dat je het beste naar een open dag kan gaan.

meeloopdag volgen… krijg je toch wel de beste indruk van de studies :stuck_out_tongue: ik heb ongeveer dezelfde soort interesses en wil ook via mijn p naar de uni C=

Ga je van HBO naar Uni? Ik heb dat ook gedaan, al heb ik wel een tijdje op het VWO gezeten (maar niet afgemaakt).

Dat is sowieso wel te doen hoor. Je zult misschien iets meer je best moeten doen dan studiegenoten die van het VWO of Gymnasium komen, maar dan moet het goed komen.

Je hebt hoorcolleges en werkcolleges. Hoorcolleges mag je zelf weten of je naar toe gaat en je hebt verplichte werkcolleges en niet verplichte. Je vind zelf je weg daar wel in, hoorcolleges sla ik vaak over. Dat heb je ongeveer 6/7 weken. Dan komt er een tentamenperiode van 2 weken vaak, waarin je ong. 3/4 grote tentamens hebt. En als eerstejaars heb je nog wel eens deeltentamens. Verder is uni echt heeeel leuk! Je hebt ook veel vrije tijd en je leert zoveel leuke mensen kennen! Ik zeg doen:)
ohja je moet even op internet zoeken anders naar welke vakken je krijgt, je krijgt dan een idee van wat je kunt verwachten. Die opendag praatjes zijn vrij irritant;)

Bestuurskunde op de VU, dus wel iets anders dan jij wil gaan doen helaas. :slightly_smiling_face:

ik doe nu havo… heb net examens gehad, dus moet nog ff afwachten of ik geslaagd ben xD maar ik ga volgend jaar pedagogiek doen :stuck_out_tongue: reden waarom ik naar de uni wil is omdat ik vroeger vwo heb gedaan… ik bleef zitten en heb toen gekozen om havo te doen, maar ik wil gewoon dat niveau weer gaan doen…

Ik ben zelf na het VWO eerst naar het HBO gegaan maar uiteindelijk toch op de universiteit beland :stuck_out_tongue: dus ik weet wel wat van de verschillen. Waar die twee het meest in verschillen is de vrijheid die je krijgt, vind ik dan! Op het HBO is er veel meer verplicht en krijg je meer begeleiding, terwijl op het WO toch wel verwacht wordt dat je het allemaal zelf kunt, en daar is het dan ook voornamelijk je eigen verantwoordelijkheid. Ik heb nu (WO) helemaal geen verplichte colleges meer en er wordt ook niets nagekeken/bijgehouden van of je je ‘huiswerk’ of iets gemaakt hebt. Dat moet je dus allemaal zelf maar uitzoeken, en dat vind ik zelf heel prettig. (: En verder zijn het op het WO grotere hoeveelheden stof, is er (over het algemeen) meer in het Engels en heb je meestal niet echt een klas meer, je volgt (vooral hoor-)colleges in grotere groepen. Ik vind dit allemaal veel fijner, maar dat is natuurlijk maar net wat je beter ligt!

Het is bij elke studie en universiteit verschillend…
De universiteit vraagt over het algemeen meer zelfstandigheid. Dus minder contacturen en meer zelfstudie. De hoorcolleges zijn daarnaast niet verplicht om heen te gaan, het enige wat bij mij verplicht is zijn werkgroepen. Hierin moet je verdiepende opdrachten maken over de stof van dat blok, het is dan ook meer in klasvorm. Dus als jij zelfstandigheid prettig vind en daarmee goed om kunt gaan, dan is de universiteit vast wel wat voor je. Ik denk dat je wel rekening moet houden met het niveauverschil, vooral als je havo hebt gedaan.

Ja dat wel. Al is de universiteit wel veel ‘saaier’ dan het HBO. In de zin van dat je bijna alleen maar uit boeken leert. Maar aan de andere kant is het ook meer een uitdaging.

Hee! Ik doe cultuurwetenschappen haha ^^ Als je er iets over wil weten, dan hoor ik het wel :slightly_smiling_face:

Of wacht… ik note je wel :slightly_smiling_face:

Hoe kan je goed onderzoeken wat de verschillen zijn tussen de verschillende universiteiten dan? Via de website’s wordt ik meestal niet heel veel wijzer. Zou een stuk handiger zijn als ze zeggen waarmee opleiding … aan universiteit … zich onderscheid van anderen ofzo

Hm cultuurwetenschappen verschilt heel erg sowieso… en in Maastricht heb je bijvoorbeeld probleemgestuurd onderwijs, dat is ook een verschil met andere universiteiten.

Voor de rest is het gewoon even kijken welke opleiding je interesse heeft en dan per uni die de studie aanbiedt het curriculum opzoeken, dan zie je meestal gelijk al de verschillen.