uitzet samenwonen/op kamers

Hoihoi, ik ben nu 16 en wil beginnen met het sparen van de uitzet. Misschien wat vroeg maar dan weet ik zeker dat ik genoeg tijd heb en kan ik dingen in de aanbieding kopen. Mijn vriend en ik hebben afgesproken dat we vanaf nu allebei €15 euro per maand in een potje doen en daar maandelijks wat dingetjes van halen. Is er geld over kunnen we de maand erop wat duurdere dingen halen. Nu mijn vraag voor de mensen die ook bezig met zijn met de uitzet of al samenwonen/op kamers wonen, wat zijn jullie kwijt geweest voor een goede uitzet en hoelang hebben jullie erover gedaan?

Xxxx

Ik zou vooral geld sparen en geen spullen. Grote kans dat je nu een servies koopt omdat het in de aanbieding is wat je over een jaar niet meer leuk vindt. (Over een jaar is er wel weer een ander in de aanbieding.)

Verder is het slim om er gewoon te gaan wonen, een paar basis dingen aan te schaffen en voor de rest gewoon dingen te kopen wanneer je ze nodig hebt. Zo voorkom je dat je dingen koopt die je niet gaat gebruiken.

Ook zijn er veel lijstjes op internet, daar zou je eens kunnen kijken. :slightly_smiling_face:

16 jaar…niet een beetje vroeg?

Jezus, met 16 was ik daar nog niet zo mee bezig haha:’)

Nu wel, maar nog steeds niet zo praktiserend als jij… Wij hebben in ieder geval alle meubels al bij elkaar(2 aparte studentenkamers, bij elkaar is het goed voor volgend jaar onze uitzet.), en dat heeft ongeveer een euro of 1300 gekost(inclusief goed matras, en twee wat duurdere banken.)
Maar voor de rest, al die kleine dingetjes, die bekijk ik me wel een maandje voordat het ook echt gaat gebeuren. En dat vind ik vroeg zat:’)

De meeste mensen gaan toch met hun 18e op kamers? Twee jaar van te voren sparen is toch niet vroeg dan? Ik ging op kamers toen ik 16 was, spaarde al op mijn 15e. :’)

Maar SAMEN sparen is wel iets anders. Hoeveel mensen blijven samen voor de rest van hun leven, vanaf hun zestiende? En als ze dan uit elkaar gaan, zit je met dat servies enzo:’)

Ja true, daarom kun je beter geld sparen

ik spaarde al wel heel vroeg, 17 denk ik, en ik woon op kamers sinds mn 19de, spullen zijn juist handig. Ik had een kastje en uiteindelijk nog een kast voor mn uitzet spullen.
Sommige dingen kun je beter gewoon krijgen dan kopen, zoals:

handoeken
theedoeken
peper en zout stellen
kastjes en andere meubels,
lampen
spiegels
specerijen
borden
bestek
glazen
bekers
koffiezet apparaat
tostiapparaat
pannen
vergiet
opscheplepels
pannelappen
messen set
magnetron
stofzuiger
printer
badkleedje
wc kleedje
zeep
douchespullen
wasmachine
vaatwasser

je zult je verbazen wat mensen je geven als je bekend maakt dat je spaart voor je uitzet.
het heeft mij heel veel geld gescheeld en hierdoor hebben mn huisgenoten en ik heel erg veel leuke dingen.

Ik vind het geen slecht idee om al met je uitzet bezig te zijn op je 16e hoor… Alleen lijkt het je slim om dat samen te doen met je vriend? Ik zou gewoon je eigen geld houden en wel afspreken dat hij dat haalt en jij dat haalt maar wat als jullie na 5maanden uit elkaar gaan? Hoe ben je dan van plan dingen te gaan delen?

Ik ben zelf nu 18 en woon samen en heb mazzel dat mijn vriend al hele mooie spullen heeft ik had zelf een bij elkaar geraapt zooitje. Toen ik 17 was ging ik op kamers en mijn vader ging toen net samen wonen met zijn vriendin waar door ik al zijn spullen kon krijgen.

Maar ik denk dat je er goed aan doet nu te beginnen :wink:

Ik ben ook al dingen het kopen voor de uitzet.
Als je dat allemaal in 1x moet kopen ben je zo weer 200/300 euro kwijt aan alleen maar pannen, bestek, borden en weet ik wat allemaal.
Vind het ook erg leuk om het allemaal te kopen zo heb je ook meer geld over om duurdere meubelen te kopen.

Mijn vriend en ik zijn nu anderhalf jaar samen. Overigens heb ik 2 zussen van 24 en 27 allebei heel jong samen geweest en inmiddels allebei getrouwd en kinderen met nog steeds dezelfde man. Dus daar twijfel ik niet aan!

Ik kan de toekomst niet voorspellen nee. Maar mijn vriend is 5 jaar ouder dus we staan wel beide anders in het leven dan andere stelletjes van mijn leeftijd. We willen ongeveer over 3 jaar uit huis allebei dan ben ik 19 en hij 24. Dat scheeld wel. Maar ik snap jullie mening aangezien jullie ons niet kennen. In ieder geval bedankt voor de tips!

Mijn vriend en ik heb ieder voor zich gespaard en toen we een huisje toegewezen kregen hebben we pas spullen gekocht

Ik ben deze maand jarig geweest en omdat ik niets wist te vragen, vroeg ik om uitzet-spulletjes. Ik heb gekregen:

• Pannenset (5 pannen)
  • Theeglazen
  • Bakspullen (taartvorm, cakevorm, etc.)
  • Theedoos

En ik had al eens eerder een waterkoker gekocht.
Ook voor kerst vraag ik het een en ander voor mijn uitzet.

:relieved: Vraag dus af en toe iets voor je verjaardag of andere gelegenheid, dan ben je ruim van tevoren voorzien van vanalles en nog wat.

Ik weet dat je nu waarschijnlijk romantische ideeën hebt over het samenwonen met je vriend als jullie gaan studeren, alleen is dat pas over twee jaar en je weet nu echt nog niet zeker of jullie bij elkaar gaan blijven hoor. Er kan echt van alles gebeuren (al denk jij nu waarschijnlijk van niet). Het is goed dat je alvast gaat sparen, maar je kunt beter allebei apart sparen en pas dingetjes kopen als je ook echt gaat studeren en jullie nog samen zijn. Stel je voor dat je straks met vanalles zit en dan gaat het uit, daar moet je toch ook niet aan denken.
Als je gewoon samen gaat sparen heb je wel een doel en kun je lekker met winkelen beginnen twee maandjes van tevoren, want dan zijn er ook echt nog wel veel aanbiedingen. En je kunt dingen regelen bij je familie, kijken of mensen dingen niet meer gebruiken enzo!

Begrijp me niet verkeerd, ik hoop echt dat je vriend en jij bij elkaar blijven en lekker samen kunnen studeren, maar het is gewoon nog niet zo realistisch om dat nu al zeker te weten

sparen is een goed idee maar samen sparen mwa…
Zelfs als jij er van overtuigd bent dat jullie altijd samen zullen blijven zou ik apart sparen.
Maar oke over je uitzet; ikzelf woon al sinds ik zestien ben niet meer thuis (ik ben nu 19) en heb in de tussentijd alles verzameld wat ik nodig had, het meeste hiervan heb ik gekregen van familie leden die nog wat hadden staan (zoals een koelkast waterkoker borden oven etc…) dus als ik jou was zou ik ook even rondvragen want dit kan een hoop schelen

Ik vind het prima dat je al spaart voor je uitzet, maar wees slim en doe het op eigen houtje, niet samen met je vriend.

ik zou eerder apart (geld) gaan sparen dan samen. Ik heb dat ook gedaan en ga binnenkort ook samenwonen.
Mijn zusje heeft met haar ex ongeveer 1 jaar spullen gespaard. Maarja, toen gingen ze uit elkaar… en dan krijg je toch altijd gezeur!

Ik snap je punt, maar mijn vriend is al een tijdje klaar met school en werkt en ik ga straks een BBL opleiding doen. Ook zonder hem was ik vroeg uit huis gegaan, hij wil nu ook graag uit huis. En ik heb eerlijk gezegt niet het geld om alles zelf te kopen. En indd alles kan kapot, maar ik heb met een leven voor hem gekozen. Bij hem zijn weegt niet op tegen uitgaan en al die dingen. Ik ga weluit maar minder dan vriendinnen. En soms mis ik het maar het weegt niet op ten opzichte van mijn vriend. Dus ik het is maar waar je voor kiest in je leven.

Ik had het trouwens alleen over een potje voor onze uitzet, niet over geld sparen, dat doen we gewoon ieder voorzich!