Uitwisseling buitenland?

Hey,
Ik ben nu 2e jaars student aan de universiteit, en hoewel ik eerder had besloten dat een jaar in het buitenland studeren toch iets te veel van het goede zou zijn, ben ik nu toch hevig aan het twijfelen, en wil ik stiekem toch wel gaan, het zou namelijk insanely goed voor mijn taal (en mogelijk zelfvertrouwen) zijn.
Enige probleem is dat ik waarschijnlijk geen beurs (kan) krijgen, mijn cijfers zijn namelijk niet zo denderend (tussen de 7 en 7,5 gemiddeld, denk ik). Na een klein beetje ge-google (en ja ik ga het ook nog aan docenten vragen), kwam ik erop uit dat ik, als ik ga naar Nagasaki University, ik sowieso een klein fortuin (6k en dan ben je net de uni binnen, nog geen lodging etc) kwijt ben aan college geld (daaang, Japan is duur). Ik zou het in principe wel kunnen betalen, maar het kost wat moeite, en ik moet een flinke deuk in m’n spaargeld slaan (more like, het compleet opmaken en dan nog bijlenen).
Iemand~ Ik word verscheurd door twijfel. Maak een lijstje met pro/cons voor me. ALSJEBLIEEEEEFT :'D Waarom zou ik wel/niet gaan?

Hey!

Ik zou eens met papa en mama gaan praten hierover!
Anyhow…
Pro’s:
Het is goed voor je algemene ontwikkeling,
Het is goed voor je Cv
Je leert nog meer zelfstandig worden
Japan is heel gaaf denk ik XD
Je wil al heel lang gaan
Je krijgt spijt als je dit niet doet tijdens je studie, want erna is nog veeeeel moeilijker ivm werk

Con’s:
De prijs
(en dat ik je maanden moet missen, maar ik zou het alsnog doen XD)

Je zou naar een ander land kunnen gaan, als je niet per se naar Japan wil. Er moet wel iets anders leuks te vinden zijn wat niet zo duur is toch :stuck_out_tongue:

Verder wat hierboven gezegd is!

Umm. Ik wil juist wél naar Japan :wink: En ergens anders heen gaan is geen optie, helaas. Ik studeer Japanse taal, dus heb er vrij weinig aan om naar Amerika ofzo te gaan.

Up! XD

Als je Japanse taal studeert, zou ik het zeker doen. Volgens mij is dat echt een geweldige ervaring. Maar je zegt dat je gemiddelde tussen een 7/7,5 ligt, dat is toch best goed, of ligt dat aan mij. En willen je ouders je niet financieel bijstaan?

Het gemiddelde voor een beurs ligt meer rond de 8,5 / 9, helaas. Of mijn ouders me willen bijstaan… Ik heb net mijn moeder gebeld, dat ik het binnenkort met ze erover wil hebben, dus ik ga mijn tijd tot ik weer naar huis ga gebruiken om informatie in te winnen over beurzen/non-beurzen en aanmeldingsprocedures. Binnenkort docenten maar eens erover aanspreken, eng T_T

Ooh okee, dat gemiddelde ligt inderdaad een stukje hoger, dat had ik niet verwacht. Nouja, ik hoop voor je dat je ouders mee willen betalen.
Een jaar studeren in het buitenland lijkt mij ook echt supervet, maar mijn ouders vinden dat echt niet goed enzo dusja…

Kan je in Japan ook nog op andere manieren een beurs krijgen? Bijv voor een sportteam ofzo? Ik heb namelijk ook een beurs gehad in Amerika omdat ik in een van hun sportteams speelde maar weet niet of dat ook geld voor Japan.

Ik loop momenteel stage in Nieuw Zeeland, en kan maar 1 ding zeggen… als je de kans hebt… DOEN!

Ik heb ook getwijfeld om de financieen. Betaal dan wel geen uni hier, maar wel collegegeld in NL… En krijg hier geen stagevergoeding. Ik heb een half jaar een extra baantje gehad (2 dus) om geld te verdienen, en de rest leen ik nu bij. Ik had zoiets, dan maar wat extra lenen, bij de IB groep kan je het nog jaaaren later terug betalen, vanaf 45eur p maand ofzo dus dat is echt weinig en prima te doen! Je krijgt er een onwijs goeie ervaring voor terug.
Je kan evt op de site van Nuffic kijken of je iets over financieringen kan vinden.

Als je het geld op kan brengen, ik zeg doen! je bent jong, je hebt de kans, en als je niet gaat krijg je spijt!

Ik zou het zeker doen. Het is gewoon echt een prachtige ervaring, het staat goed op je CV en het zal je een veel sterker mens maken. Mijn broer is een jaar naar Amerika geweest, tijdens High School weliswaar, ook zijn spaargeld is nu op maar hij is echt heel bij dat hij geweest is. Als je de kans heb moet je zoiets als dit echt niet afslaan.