uitstelgedrag

Hier heb ik echt vreselijk last van… ik neem me altijd voor optijd te beginnen met leren/verslagen maken etc. maar ik stel ALTIJD uit… dan denk ik, nog eventjes dit, nog eventjes dat, en dan begin ik om bijv. 13.00 uur, maar dan is het bijv. al 13.10 uur en dan denk ik, oooh nou dan begin ik om 13.30 uur echt… en vervolgens heb ik om 9 uur 's avonds eigenlijk nog niets gedaan… en heb ik te weinig geleerd voor een tentamen etc… hebben jullie hier ook last van? En hoe gaan jullie uistelgedrag te lijf ? Ik wil namelijk dit jaar graag mijn propedeuse halen, maar dan moet ik wel al mijn punten en dus al min toetsen/verslagen etc halen.

ja, ik herken dit! ik heb gewoon aan mijn ouders gevraagt of ze me willen helpen en mij gewoon verplichten om direct te beginnen met wat ik moet doen, voor de rest moet je jezelf ook een beetje overtuigen om eerst te doen wat nodig is en daarna de rest!!!

Volgens mij was hier al een topic over, maar dat probleem heb ik dus ook en dat heb ik echt wel gemerkt nu we de cijfers van de tentamenweek terug hebben. Ik moet super veel herkansen en eigenlijk kan ik gewoon niet meer uit gaan stellen omdat ik het anders gewoon niet haal.

Eigenlijk is het terug krijgen van slechte cijfers voor mij wel voldoende om het af te leren, volgend blok wil ik het echt niet zo! Misschien helpt jezelf belonen wel, bijvoorbeeld als ik zolang geleerd heb mag ik even dit doen of als ik me tentamens gehaald heb mag ik voor mezelf iets leuks kopen.

In het algemeen werkt een planning maken echt. Maak een planning (het liefste gelijk in 1 keer voor de hele maand, kost 30 minuutjes, maar dan heb je ook wat), print deze uit en hang hem op je werkplek (en geef een kopie aan je ouders zodat die kunnen helpen je eraan te houden, al is het maar door op tijd te gaan eten).
Plan voldoende rust momenten in (dus niet 3 uur achter elkaar werken, dan snel even wat eten en weer uren blokken, dan neem je niks op). 3 kwartier werken en 1 kwartier iets leuks werkt meestal het beste.
Werken met een kookwekker werkt ook goed (of stel de tijden in op je mobieltje).
Er zijn zelfs programma’s voor op je computer en apps voor je telefoon die je kunnen helpen je aan je planning te houden (gewoon simpelweg in je computer of je telefoon je planning zetten en dan geeft die vanzelf piepjes als je iets anders moet gaan doen).

Oftewel: Welkom in de 21e eeuw met bronnen van afleiding die je ook kunnen helpen om je te houden aan wat je je hebt voorgenomen. (al is het ook een deeltje wilskracht).

Hier heb ik ook zo ontzéttend last van… Bij mij gaat het zelfs zo ver dat ik 's ochtends mijn wekker moet zetten, wil ik hetgeen ik al dagen uitstel enigszins afkrijgen.

Zoals hierboven al is aangeraden, maak een goede (reële) planning en probeer je daar ook echt aan te houden.

heeeel herkenbaar.
mijn topo toets morgen word een afgang :upside_down_face:

Ik zou nu moeten leren, en ergens weet ik ook dat alle posts op dit forum bijv. niet weglopen maar toch blijf ik maar lezen en scrollen :–)

http://data.whicdn.com/images/38339936/tumblr_maw999n3zh1r4tjteo1_500_large.jpg

Join the club!

Ik heb dit zo erg. Zit nu in m’n laatste jaar middelbare, maar volgend jaar aan de uni zal mijn uitstelgedrag echt moeten veranderen. Ik zit soms tot in het midden van de nacht nog te werken voor school omdat ik alles tot op het laatste moment uitstel. Resultaat: een enorme hoop werk die in één avond gemaakt moet worden.

Same in de examens. 3/4 van de examenperiode moet ik om 4u 's nachts opstaan om dan nog de uren in te halen die ik de dag ervoor heb verprutst met niets doen.

Ik heb dit dus ook, vandaar dat ik nu op gs zit ;p

Ik had dat vroeger ook, tot ik een keer moest printen en we dat niet hadden.
De volgende dag moest ik het inleveren en ik heb nachtwerk moeten verrichten.
Wat een rot dag en sindsdien heb ik het nooit meer gedaan.

Sommige studenten presteren makkelijker als ze onder druk moeten werken. Dus het kan ook voordelig zijn.
Ik doe elke week een beetje, anders komt het nooit op tijd af.
Op vrije uren in de ochtend werk ik het meest en 's avonds na het eten.
In de tussentijd verwacht ik het ook niet van mezelf.

En soms is uitstellen okee. Je presteert namelijk beter als je vanuit jezelf start, dan als je geforceerd aan het werk gaat.

Heel herkenbaar ja… Wanneer er iets voor school gedaan moet worden is het opeens heel aantrekkelijk om mijn kamer op te ruimen, te facebooken of wat dan ook, zolang het maar niks met school te maken heeft :’)

Probeer jezelf niet te dwingen te leren door het boek voor je neus te leggen, mijn ervaring is dat dat niet werkt. Wat bij mij heeft geholpen is om gewoon echt zin te maken in het leren (ja, het kan!). ‘Als ik nu drie uur lang leer heb ik dit hoofdstuk af en mag ik pauze nemen’. Maak het jezelf gemakkelijk met een kopje thee erbij, sloffen aan en een lekker warm vest. Wanneer je drie uur je laptop niet aanraakt zul je zien hoe snel je door de stof heen gaat. En wanneer je het hoofdstuk af hebt kun je zonder schuldgevoel naar beneden om iets lekkers te eten en even afleiding te vinden. Dan na een half uur weer naar boven om opnieuw een hoofdstuk te doen. Maak op die manier doelen voor jezelf, en overtuig jezelf ervan dat je dat hoofdstuk nu helemaal gaat leren.

Tot slot nog een laatste truc die mij hielp: begin direct nadat je bent opgestaan. Als je ‘eerst nog even iets gaat doen’, dan is ben je in een mum van tijd een uur verder (en dan kun je net zo goed nog een kwartiertje doorgaan, of een half uur…). Wanneer je vroeg begint weet je dat je iets anders kan doen zodra je het af hebt, dus een extra stimulans om door te werken. Als je pas om 13.00 begint, dan heb je in die zin geen reden om door te werken (want of je nou om 19.00 klaar bent of om 22.00, die avond doe je toch niks speciaals meer). Probeer met dat soort redenaties jezelf te stimuleren om optijd te beginnen met je werk. En vergeet niet dat als je een goed cijfer wil haren, je dat zelf zal moeten doen en dus zelf alles moet leren.

@MoonShadow
Ik moet er wel even bij toevoegen dat niet iedereen op hetzelfde moment goed kan leren. Als ik ben opgestaan heb ik vaak nog 2 uur nodig voordat ik überhaupt iets kan doen voor school (als ik het wil onthouden zeker). Daarom lunch ik het liefst zo vroeg mogelijk, dan heb ik nog wat aan m’n dag.

ik herken mezelf hier echt verschrikkelijk in :slightly_smiling_face:
maar 1 probleem ik heb hier ook nog niet zo’n goede oplossing voor gevonden dus ja
ik lees ff mee :wink:

Ook ik herken mezelf hier echt heel erg in. Heel irritant terwijl de oorzaak gewoon bij ons zelf ligt :’’)

Dat is zeker waar:) Maar het was al zo’n lap tekst dat ik hoopte dat het duidelijk was dat dit natuurlijk niet voor iedereen per definitie zo is, zonder dat ik dat er expliciet bij zou zetten haha. Maar wat je zegt is klopt helemaal, je moet gewoon zelf uitzoeken wat voor jou het beste werkt (:

Ik heb daar ook wel last van, ik wil presentaties en alles zo lang mogelijk uitstellen… maar je moet toch een keer dus dan kun je het beter heel snel al doen, dan ben je er vanaf :slightly_smiling_face:

Xxx

Missschien is het algemene ‘Ik ga niet meer uitstellen’-topic wat voor je :wink:

Ik heb dat ook heel erg… Meestal maak ik dan een heel uitgebreid todolijstje, dat helpt! En dan niet alleen het vak opschrijven, maar iets specifieker.

OMG. dit. is. zo. herkenbaar. hallelujah.
haha, ik loop al de hele pww uit te stellen, dit komt echt niet goed haha :c