Uitmaken na 2,5 jaar

Hi, ik zit zwaar met dit probleem. Het is de moeilijkste beslissing tot nu toe ooit die ik moet gaan maken.

Ik heb nu 2,5 jaar een vriend, en ik heb dan ook veel met hem meegemaakt. Het probleem is alleen dat hij heel erg ongeïnteresseerd kan overkomen naar me, en soms behandeld hij me als shit. Dit heeft er voor gezorgd dat ik denk dat mijn gevoel weg is…
Ik ben elk weekend met hem en het is altijd hetzelfde, het is dan ook al een tijdje minder geworden qua gevoel. Nu ben ik op vakantie geweest en ik moet eerlijk zijn dat ik hem niet gemist heb. Ik ben op vakantie dan ook uitgeweest en ik heb lol gemaakt, ik heb een jongen ontmoet (hier heb ik overigens niks mee gedaan want zo ben ik totaal niet) maar hierdoor ben ik me toch gaan beseffen dat het leuk is om ook zulke dingen weer te kunnen doen.

Nu voel ik me echt verschrikkelijk, want 2,5 jaar is heel lang… Nu vroeg ik me eraf hoe jullie er achter zijn gekomen dat jullie niet meer hét gevoel hadden voor diegene, want dit is lastig omdat je heel veel van iemand houd… En hoe jullie uiteindelijk het lef hebben gehad om het toch uit te maken, hoe jullie dat hebben gedaan etc?

Als het een paar maanden zou zijn geweest zou de beslissing zoveel makkelijker zijn geweest maar 2,5 jaar is heel lang en ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

Het probleem bij mij is dat ik altijd aan anderen denk en niet voor mezelf kies. Zoals nu ook denk ik weer aan hoe het voor hem zou moeten zijn, voor zijn familie etc… In plaats dat ik voor mezelf kies.

Dus als iemand tips heeft of iets, dat zou geweldig zijn want ik zit er echt mee

Gewoon uitmaken. Dit is jouw leven en je moet jezelf op de eerste plek zetten. Hoe moeilijk het ook is.

Wat heb je liever?
Dat jij ongelukkig bent, of hij/zijn familie?

Ik heb echt precies hetzelfde. Alleen had ik iets meer dan 1,5 jaar wat met mijn vriend. Hij behandelde me niet goed en is vaker vreemd gegaan maar toch bleef ik bij hem. Ik vond het saai worden maar uitmaken lukte me nooit. Afgelopen week was ik op wintersport en ben ik ook een leuke jongen tegen gekomen waar ik niks mee heb gedaan. Toen ik hem zag besefte ik dat er veel leukere jongens zijn dan mijn vriend. Ik voelde me die week veel gelukkiger en sprak hem ook weinig. Daarvoor hing het al op het randje van de afgrond, maar gister heb ik toch echt de knoop doorgehakt. Ik weet dat het echt ontzettend moeilijk is. Ik liep er al meer dan een half jaar tegen aan te hikken maar steeds krabbelde ik terug, bang om alleen te zijn.
Je moet doen wat voor jou het beste voelt maar ik denk dat je uiteindelijk beter af bent zonder hem en je veel gelukkiger gaat voelen. Dit heb ik zelf namelijk ook gemerkt.
Heel veel succes! Xx

Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten, maar mijn gevoelens werden minder na 5 jaar. Ik heb het toen uitgemaakt.

In je bericht lees ik verder niet of je het met je vriend hebt besproken. Dit zou ik sowieso als eerste doen. Vertel hem waarom je je zo voelt, dat is ten eerste wel zo eerlijk naar hem toe.

Vervolgens kun je eens nadenken: wat wil je nu? Wil je nog voor je relatie vechten? Dan zou je het natuurlijk moeten bespreken, maar ook misschien meer moeite proberen te doen om samen leuke dingen te doen. Het moet natuurlijk van twee kanten komen, maar als hij niet weet hoe jouw gevoelens zijn kan hij hier ook niets aan doen.

Het belangrijkste is denk ik toch je eigen gevoel. Jij bent samen met hem, niet zijn familie of jouw familie. Kies echt voor jezelf. 2.5 jaar stelt nog niets voor in vergelijking met een huwelijk of waarbij kinderen een rol spelen.

Ow en ik weet niet precies wat je bedoelt met: dat hij je behandelt als shit, maar als dit echt erg is, dan zou ik het sowieso uitmaken.

Ik snap dat het erg vervelend is waar je nu in zit. Ik had dit ook met mijn vriend na ongeveer 2,5 jaar… We hebben toen samen gepraat en zijn even uit elkaar geweest. Daarna drong tot ons door dat we toch gek op elkaar waren en zijn we nu bijna 4,5 jaar verder. Maar zoals hierboven ook wordt gezegd, als hij jou als shit behandelt is het gewoon einde verhaal! Dat verdient niemand

Met ‘shit’ bedoel ik dat hij me soms/vaak behandeld alsof ik het niet echt waard ben zeg maar. Lullig tegen me doen of me een beetje laten zitten terwijl ik heel veel voor hem doe. Hij houd geen rekening met mij zeg maar en denkt veel aan zichzelf.

Dat klinkt echt niet goed. Heb je dat ook aangegeven? Zo ja, dan zou ik het echt overwegen om het uit te maken, aangezien hij zijn gedrag toch niet van plan is om te veranderen. En heb je het nu ook met hem erover gehad dat je twijfels hebt in jullie relatie?

Ik heb het gehad na bijna 3,5 jaar… Mijn ex wilde alleen maar gamen en had nooit zin om samen iets te doen, maar liet mij ook nooit gaan omdat hij het niet ‘vertrouwde’. Op een gegeven moment twijfelde ik dus al een tijdje en moest toen op een middag gaan werken terwijl het zeikregende… het was 2 minuten met de auto, dus vroeg ik of hij me wilde wegbrengen. Hij was aan het gamen en had dit niet voor me over… totdat zijn ouders ineens begonnen dat hij dat maar gewoon voor me moest doen, en toen kon het ineens wel. Uiteindelijk ben ik gaan lopen.

Ik heb lang nagedacht, maar iemand die dit niet voor me wilde doen en mij niet de aandacht gaf die ik nodig had, was het niet waard. Toen ik hem vertelde dat ik wilde stoppen, is hij gaan krijsen als een baby en heeft zn moeder me omgepraat.
Maar hij deed toen ineens zoveel voor me dat hij me alleen maar wegduwde… Twee weken later heb ik het alsnog uitgemaakt toen ik van mn werk kwam en heb al mn spullen direct meegenomen. (Ik ‘woonde’ bij hem en zn ouders…)

En nu ben ik al bijna 1.5 jaar gelukkig met mn huidige vriend en we wonen ook samen, hebben een eigen huisje en doen veel leuke dingen. Het was niet makkelijk, maar het is echt een goede beslissing geweest.

Sowieso zou ik het wel eerst met je vriend bespreken.
Als het voor hem uit het niets komt, is dat nogal oneerlijk omdat hij niet de ‘kans’ heeft gehad om er iets aan te doen.

Maar jij bent zelf het belangrijkste. Ik voelde me ontzettend lullig tegenover de familie van mij ex, omdat zij nogal op mij gesteld waren. Maar uiteindelijk wist ik, na een tijdje, dat het wel het beste was.

Wees sterk!

Een relatie beëindigen is altijd moeilijk, dus ik snap heel goed dat je ermee zit. En als hij jou als shit behandelt zou ik er ook zo snel mogelijk mee stoppen.

Ik denk dat het voor iedereen verschillend is maar misschien is het slim om naar hem toe te gaan? En dan op een moment dat je weet dat je niet maar 10 minuutjes hebt, maar ook echt de tijd als dat nodig is. Jij kunt dan zelf opstappen of hem alleen laten als hij dat wil.

Heb je al eens goed met hem gepraat?
Misschien is hij zich er niet bewust van dat zijn gedrag zo op jou overkomt. Direct uitmaken vind ik dan wat drastisch.

Als je dit al meerdere keren hebt gedaan, en het wordt echt niet beter… Tja, dan moet je voor jezelf kiezen. Maar voor ons is dat heel gemakkelijk te zeggen van achter ons laptopje, maar wij weten niet precies hoe jullie relatie in elkaar steekt. Alleen jij kunt bepalen wat je moet doen. Succes!