Uitleg voor kassa

Hey,

Wie van jullie werkt achter de kassa en zou mij misschien willen helpen?
Ik mag over een paar maand achter de kassa gaan werken op mijn werk.
Alleen ik ben bang dat ik het helemaal verkeerd ga doen, omdat ik niet zo goed in rekenen ben.
Dus toen dacht ik, misschien is het handig om mij thuis alvast wat voor te bereiden.
Wie zou mij misschien wat tips of hulp willen geven?

Liefs Lisanne.

Ik heb net op je gereageerd in het Algemene bijbaantjes topic. :slightly_smiling_face: Maar zoals ik daar al zei: Als je meer vragen hebt mag je die stellen. Ik had eerst iig best wel kassa angst…

Je moet echt niet bang zijn. Niemand kan het meteen perfect als hij/zij voor het eerst achter de kassa zit. Je wordt eerst ingewerkt en dan wordt alles uitgelegd. En wat rekenen betreft: Ik weet niet waar je gaat werken, maar bij de meeste supermarkten krijg je te zien wat je terug moet geven. Dus hoef je zelf alleen maar het wisselgeld te tellen. Is niet zo heel moeilijk. Succes!

Je ziet meestal wat je terug moet geven, dan hoef je alleen nog maar terug te tellen. Stel je voor, ik koop iets voor 1,10 en betaal met 10 euro. Als je slim bent vraag je 10 cent erbij, dan moet je 9 euro terug geven. Met 2 is 3, nog een keer 2 wordt 5 en met 5 wordt het 10. Stel je voor dat ik geen 10 cent heb, wordt het lastiger. Tweemaal twintig cent is 1,50, 50 cent maakt 2, 1 maakt drie, plus 2 is vijf en met vijf wordt het 10

@honingzoet awhh jaa ik had het gelezen, echt bedankt voor je antwoord! Jaa ik heb nu ook al kassa angst haha, maar mij lijkt het erg lastig om dan in de hand van je klant het wisselgeld erbij op te tellen. Dus hoe je dat bijv. moet zeggen van ; de prijs is 1,35 en de klant geeft 5,00 > Dan is het wisselgeld 3,65. Maar hoe ga je dat dan tegen de klant zeggen? Want de kassa waar ik mee moet werken geeft het wisselgeld gewoon aan hoor, dus dat is in iedergeval wel super fijn (:

ik denk dat je daar wel aan went, waar ga je werken? want in een supermarkt zou ik het wel zeggen maar in een kledingwinkel etc. hoeft het geloof ik ook niet perse.

Eerst rond je af op 2 euro, dus met 65 cent maakt dat 2 euro en met 3 euro maakt 5. Dan kun je ook controleren of je goed terugtelt en niet teveel of te weinig teruggeeft.

@laura echt bedankt voor je uitleg erbij met het terug tellen in de hand! Het is inderdaad lastiger als de klant dan geen 10 cent heeft. Eerder snapte ik nooit waarom de mensen achter de kassa aan mij vroegen of ik er bijv. nog 10 cent bij had. Maar nu begin ik het steeds meer te begrijpen denk ik haha.

Als het goed is krijg je kassatraining hoor… Daar wordt gewoon alles uitgelegd wat je moet kunnen/weten en daar moet je het ook een aantal keer proefdoen

Het is pas over een paar maanden, en je wordt dan wel ingewerkt. Ik zou me daar nu echt niet druk om maken.

@olijfolie bedankt voor je lieve woorden, inderdaad ik moet het gewoon gaan doen en niemand kan alles in een keer. Waar ik ga werken komt gelukkig wel het wisselgeld op te staan, dus dat is al een groot voordeel (:

Ja, maar af en toe komen ze ook later aan met bijvoorbeeld die tien cent en staat het verkeerd in de kassa, dan moet je wel goed nadenken. Ik heb zelf ontzettend lang achter de kassa gestaan. Ik heb ook geleerd hoe je snel kan zien of briefjes echt of nep zijn. Bij 50 euro, moet het paarse randje verkleuren naar bruin als je hem beweegt enzovoorts.

@Gina en Phaedra ja klopt, maar ik ben altijd bang voor alles wat weer nieuw is en nog niet bekend is. Daarom vindt ik het fijn om nu al wat van de kassa te weten…

Je kunt thuis ook gewoon oefenen met wat geld en terugtellen

Je wordt tegen die tijd vanzelf goed ingeleerd. Wat je misschien thuis kan oefenen is het terugtellen met geld. Stel iemand koopt iets van 7,95 en betaald met 10 euro. Hoeveel krijgt diegene dan terug. Dus om het wisselgeld terug te geven begin je te tellen vanaf het bedrag dat die persoon moest betalen. 7,95 met 5 cent is 8 plus 2 euro maakt weer 10.

@lisanne oh terug tellen bedoel je? Ik snap dat heel vaak niet, ik maak het in mijn hoofd moeilijker dan het is. Dus bij 3.65 als ik dat terug geef, zeg ik gewoon: 2 en1 euro is 3, plus 50 cent is 3.50 plus 10 is 3.60 en 5 is 3.65 ‘‘wilt u de bon nog mee?’’
En als het een makkelijk bedrag is, wanneer iemand met 5 euro betaald en het 3 euro kost zeg ik: En met 2 terug maakt 5.

Ik weet eigelijk niet echt heel erg precies hoe het moet, maar ik doe altijd maar wat en ik heb nooit commentaar gehad op 1x na. Maar die man was sws al chagrijnig…

Dit is niet terugtellen, maar het bedrag optellen wat jij terug geeft. Als iemand €1,35 en hij geeft €5,-, dan moet je vanaf €1,35 terugtellen naar €5,-. Dus bijvoorbeeld: (€0,65 geven) €2,- en (€3,- geven) €3,- maakt €5,-

Maar ook dat leer je vanzelf als je eenmaal ingewerkt wordt.

Ga met je ouders oefenen in het terugbellen van geld, dat is echt het belangrijkste.
Verder moet je nergens bang voor zijn, neem in het begin gewoon de tijd als je het geld pakt en terug telt achter de kassa, mensen vinden het echt niet erg als je zegt dat je er nog niet lang bekend mee bent en mensen wachten heus wel op hun geld. Eventueel krijg je nog eerst kassacursus van het bedrijf waar je werkt.

Inderdaad dat doortellen goed oefenen als je daar moeite mee hebt. Ik zou gewoon één van je ouders vragen om daarmee te helpen. Soort van rollenspel doen. En doortellen ook altijd hardop doen, zodat de klanten het zien én horen.

Je hoeft je daar nu echt nog niet druk om te maken, alles word je waarschijnlijk goed uitgelegd en het staat op het scherm wat je terug moet geven. Als je later vragen hebt, kun je die altijd nog aan je teamleid(st)er vragen. En dat terugtellen oefenen zou ik niet doen, stel dat dat niet hoeft bij jouw filiaal, dan heb je dat voor niks gedaan, haha. Bij ons hoef je dat niet te doen, wij zeggen gewoon: ‘En vijf euro, alstublieft’.