Uitgescholden door vriendje

hey girls,

Ik had een vraagje, ik heb een hele fijne en leuke relatie met mijn vriendje waar ik nu 1 jaar en 3 maanden mee samen ben. Ik ben zelf 18 en hij 19.
Hij is super lief voor me, is er altijd voor me met alles en we zijn elke dag samen, we hebben echt een super sterke band en hij is ook mijn beste vriend.
Alleen soms scheld hij me uit in een ruzie, dan is het niet alleen kutwijf, maar ook kankerhoer. Hij schreeuwt dan soms ook naar me.
Het woord ‘kanker’ is bij ons een woord die veel word gebruikt zonder echt een betekenis maar het doet me toch echt wel veel pijn als hij me uitscheld.
Als hij het heeft gedaan heeft hij gelijk heel veel spijt en zegt hij sorry. Als ik ga huilen doet dat hem zelf ook heel veel pijn. Hij vind het zelf ook vervelend maar hij blijft het af en toe toch doen.
Ik ben best gevoelig en ik weet niet of dit een rede is om het uit te maken of dat dit vaker gebeurt in relatie en of het wel normaal is…? Wat zouden jullie doen? Voor de rest is hij super lief maar het is wel respectloos.

Hoe oud ben je als ik vragen mag?
Bij ruzies kunnen emoties inderdaad gewoon zo hoog oplopen, dat woorden eruit floepen die puur vanuit woede komen en niet vanuit de betekenis van het woord. Ik denk, helaas, dat dit in de meeste relaties wel af en toe voorkomt, maar dat betekent niet dat je er niet aan kan werken met zijn twee. Vertel het hem wanneer jullie geen ruzie hebben. Ga rustig zitten en leg rustig uit dat je het echt moeilijk vindt en het je echt pijn doet wanneer hij zulke woorden gebruikt. Zorg dat hij goed begrijpt dat die pijn lang na de ruzie achterblijft.

Ik weet dat dit heel erg aan de relatie en de personen ligt, maar in mijn eigen relatie schreeuwen of schelden we elkaar nooit uit. Onze manier van ruziën zijn gefrustreerde discussies om onze gevoelens duidelijk te maken, vaak gepaard met heel veel tranen, maar we weten en voelen van elkaar dat het enige wat we willen is om die ruzie als bouwsteentje te gebruiken.

Punt is, als jij aan hem voelt dat hij zich daadwerkelijk schuldig voelt voor het gebruiken van die woorden en het er ook moeilijk mee heeft dat hij zichzelf niet zomaar daarvan kan weerhouden in bepaalde emotionele omstandigheden, dan denk ik persoonlijk dat het gewoon veel tijd en moeite nodig heeft. Herinner hem er zo nu en dan aan en zoek naar een oplossing om het te verminderen. Als hij niet de moeite wilt doen eraan te werken, dan zou ik wel nadenken of dit de juiste persoon voor je is.

Ik zou het heel snel uitmaken. Die spoort niet. Je scheldt je vriendin niet uit voor iets, en zéker niet met dat soort worden.

Run forest run

Het is niet normaal. Het is gewoon geestelijke mishandeling.

Er zijn heel veel relaties die gewoon leuk zijn. Dus nee, dit gebeurt niet altijd.
Je zegt dat je een sterke band hebt, maar is dat echt zo? Je hebt ook veel ruzie.

Als het hem pijn doet als jij gaat huilen is dat ook een vorm van manipulatie. Hij doet jouw pijn, jij huilt, en vervolgens doet dat hem weer pijn. Zo werkt het niet. Hij moet verantwoordelijkheid nemen en zijn gedrag aanpassen.

Maar dat is lastig en jij kan niet samen zijn met iemand die je zo behandelt. Dat is niet veilig, niet gezond. Zoek een leukere jongen… echt

bedankt voor jullie reacties, ik begrijp het ook. dat schelden gebeurt niet vaak, ik denk zo eens in de 3 maanden. daarbij wilt hij er echt aan werken, in het begin was het bijna elke maand namelijk wel is, (er is dus wel progressie). er was zelfs een keer dat hij het met mij wou uitmaken voor mij, omdat hij het vreselijk vond om me pijn te doen en mij verdrietig te zien. en hoe moeilijk hij het vond om te zeggen, vond hij ook dat ik misschien wel beter verdiende. ik zag daar toen wel doorheen, want buiten die (grote) imperfectie van hem is hij voor de rest een onwijs goed vriendje. en ik wou het niet uit hebben, nu nog steeds niet…

ik zal een voorbeeldje proberen te geven, hij was bv eergisteren opgelicht voor €250 wat hem boos en verdrietig maakte, gister was hij naar de kapper geweest en kwam toen naar mij. ik was een beetje geïrriteerd aan hem, en heb eerlijk gezegd misschien zo een 10 x gezegd dat ik zijn haar lelijk vond. en nog blijft hij altijd lief en geduldig met mij. ik kan zelf niet goed met stress omgaan wat ik vaak ook op hem afreageer zonder rede. vervolgens gingen we samen naar de ikea (zaten nog in de auto) waar ik op zijn telefoon ging (dit doen we wel vaker zonder rede, hebben geen geheimen voor elkaar we kijken dan gewoon elkaars snaps of insta story’s). ik zag toen dat hij een paar snaps had gestuurd naar een meisje en naar zijn andere beste vrienden. dat meisje is een vriendin van hem van school, die in amsterdam woont en ze zien elkaar nooit. ik reageerde daar onnodig geïrriteerd en fel op zonder rede, die snaps had hij wellicht precies ook naar mij gestuurd. (zoals ik al zei was ik al geïrriteerd en gestresst). hij vond het niet leuk dat ik weer een rede ging zoeken om ruzie te maken, aangezien ik dondersgoed weet dat zij niks te betekenen heeft. ik snap ook niet waarom ik dit doe. hij vond het ook niet leuk dat ik zoveel lullig opmerkingen had gemaakt over zijn haar. ik praat dan zelf vaak boos door hem heen (waar hij dan niet tegen kan) en dan knapt hij dus, en zegt hij een aantal scheldwoorden waarna hij dus gelijk spijt heeft.
het is voor mij dus best tweestrijdig, ik ben vrijwel altijd degene die een ruzie uitlokt of begint. maar aan de ene kant is het nooit een rede om me uit te schelden.

ik ben benieuwd wat jullie perspectief nu is, en wat wij er samen aan kunnen doen.

Ik ben door mijn ex ook veel uitgescholden voor dat soort dingen en hij heeft me ook een een paar keer geslagen. Door deze ervaring ben ik niet meer “verder gaan zoeken” naar een nieuwe vriend. Ik heb het toen uitgemaakt en ik heb hem nooit meer gesproken. Maak het uit want je bent het niet waard. Tenminste dat werd tegen mij gezegd. Toen klonk het heel logisch, maar het deed me wel veel pijn dat ik het eigenlijk wel uit moest maken met de jongen van wie ik zielsveel hield. Ik heb het toen uitgemaakt en ik heb hem nooit meer gesproken.

Als ik je een raad mag geven, maak het uit en als hij op hangende pootjes terug komt, probeer dan een goed gesprek met hem te voeren. En geloof me, met praten kom je zo veel verder dan met geschreeuw…

X

Luister,

Als je zo jong bent en er is zo veel mis in een relatie, dan is dit het niet waard. Een relatie moet je gelukkig maken vertrouwen en energie geven.

Als jij altijd degene bent die ruzie uitlokt dan heb je of een onderbuikgevoel of je hebt zelf iets waar je eerst aan moet werken. Maar ik blijf erbij dat een jongen die zijn vriendin op die manier uitscheldt gewoon fout is.
Als mijn vriend dat zou doen, dan zou ik hem gelijk de deur wijzen. Je gaat niet zo met elkaar om, zeker niet als je van elkaar houdt.

Het klinkt alsof deze relatie vooral energie kost. Ik weet niet wat je wil horen, maar ik ga niet zeggen dat je er wel uitkomt met veel praten. Want jullie communicatie werkt niet.

Niet eens met dit advies.

Kies voor jezelf.

Zoals ik al zei, het is een advies…
En met je kies voor jezelf, dat ik toch gedaan of niet?
Ik weet niet of je het goed leest…?

‘Maak het uit en hij komt op hangende pootjes terug’.

Op die manier maak je jezelf én afhankelijk van de ander én de situatie is daarmee niet opgelost. Jij kan dit advies geven, ik zeg slechts dat ik het er niet mee eens ben.

Kan jij lezen of niet? Er staat ALS hij op hangende pootjes terug komt, probeer dan een goed gesprek met hem te voeren… Eerst lezen, dan oordelen…

Je raadt het toch aan, dát is het punt. Het is een dom advies. En ja ik kan lezen, maar ik had geen zin je hele post te citeren. Doe even niet zo agressief zeg.

Het lost het probleem namelijk niet op. Je adviseert iemand om te wachten op iemand die haar uitscheldt voor kankerhoer.

Dat vind ik behoorlijk kwalijk.

Raad ik wat aan?
Ik raad niks aan, ik probeer gewoon wat zeggen oke?
En als je heel eerlijk bent he? Heb jij hier ervaring mee Ja of Nee?

Ja, toen ik ongeveer diezelfde leeftijd was.
Inmiddels ben ik een paar jaar ouder en weet ik dat iemand die je uitscheldt op die manier niet goed is voor je.

Als ik je een raad mag geven,

Ben jij dom of zo? Heb ik gezegd dat ze moet wachten?
Ik wil graag weten waar ik dat gezegd heb…

Wat is jouw probleem? Echt, ‘ben jij dom of zo’?

Ik heb echt totaal geen zin om in discussie te gaan met iemand die mij gelijk persoonlijk aanvalt. Het énige wat ik duidelijk heb gemaakt is dat ik het niet eens ben met je advies.

Echt, ga iemand anders lastig vallen zeg.

Ik zou het hierom denk ik niet gelijk uitmaken, maar het is wel heel respectloos om je vriendin een kankerhoer te noemen. Ik zou er in ieder geval wel erg boos om worden!

Jullie zijn beiden fout bezig. Schelden kan in een ruzie, dat doe ik zelf ook. Maar je vriend/vriendin echt uitschelden is not done. Heel respectloos. Maar het is ook heel raar dat je zelf zo op hem zit te katten met dat z’n haar lelijk zit en weet ik het. Als je dan al weet dat hij in een pesthumeur is en je doet zoiets, wat verwacht je dan dat ie doet? Jullie maken het er beiden niet gezelliger op op deze manier. Zoek bij jezelf eens uit waarom je ruzie zoekt en als je aan voelt komen dat je het op hem gaat afreageren, praat er dan eens over met hem wat je dwarszit. Daar is je vriend ook voor, om je daarin te helpen of in ieder geval te steunen.

Los van of je vind of schelden wel/niet kan in een ruzie, is het duidelijk dat hij iets doet wat jij echt niet oké vind. Je hebt dit meerdere keren aangegeven en hij blijft het toch doen. Vraag jezelf vooral af of dat het soort relatie is waar je in wil zitten.