Uitgeput

Hello Girlsceners,

Aangezien ik iedere dag hier wel rondhang en het forum een echte uitlaatklep is vaak, dacht ik maar even mijn verhaal te doen. Ik zou graag ervaringen van anderen willen en/of tips.

Wat zit mij nu eigenlijk dwars? Nou dat ik mij de laatste tijd erg uitgeput voel. Dit komt voornamelijk door alle drukte en verplichtingen.
Ik zit in het eerste jaar van mijn opleiding. Een toppie opleiding voor mij, echt, ik ben er helemaal blij mee. Vanzelfsprekend wil ik dan ook goed mijn best doen. Echter lukt dit vaak niet. Omdat ik het moeilijk vind om alles te combineren.

.Ik moet het studeerwerk bijhouden
.Ik moet naar school voor hoorcolleges
.Werkcolleges moet ik ook heen omdat daar 100 % aanwezigheidsplicht op zit.
.Verder hebben we telkens een stom project dat onwijs tijdrovend is
.Natuurlijk worden we ook nog eens doodgegooid met nutteloze opdrachten, verslagen en portfolio’s die ook erg veel tijd in beslag nemen
.Opdrachten om met een partner(klasgenoot) opdrachten te doen(dit kwartaal)
.En daarnaast heb ik ook stage…

Dit is vaak normaal voor een student. Maar het is ook veel. Ten minste… voor mij wel! Ik kan dingen niet goed combineren of inplannen.
En er is vaak gewoon erg weinig tijd voor, omdat ik in het weekend ook helemaal geen rust heb, want dan werk ik. (vrijdagavond, hele zaterdag en af en toe zondag).

Hiernaast had ik het afgelopen twee jaar ook nog eens een paar keer in de maand vrijwilligerswerk, maar dat is gestopt sinds kort.

Oh oeps ik zie dat ik al veel getypt heb, en dit is niet eens alles waar ik mee zit, maargoed om nog even kort verder te gaan.

Waar het kort om gaat is dat ik merk dat ik in een soort van burn out zit.(en nee het is absoluut geen winterdip, heb dit wel vaker). Ik kan niet effectief studeren en dat komt voornamelijk en naar mijn idee door deze dingen:
.De drukte en hoeveelheid dingen
.Weinig tijd dus
.Vermoeidheid (ja ik heb veel last van vermoeidheid)
.Concentratieproblemen(kan me nooit concentreren en dwaal vaak af, vooral in periodes dat ik me down voel ofzo)
.Uitstelgedrag(!!)

Sorry voor mijn lap tekst! Weet niet of iemand de moeite neemt het te lezen hehe
Wie heeft soortgelijk iets, wat doen jullie eraan? Hoe gaan jullie überhaupt om met het leren en studeren en alle drukte?

Oh en ik vergeet dat ik nu een kutrooster heb waardoor ik iedere dag om 08:30 begin. Dus ik móet iedere dag de trein nemen die om 07:40 vertrekt, anders red ik het niet. En dit is echt niet aan mij besteedt zeg…
Eerder gaf ik al aan dat ik veel last heb van vermoeidheid. Door mijn rooster moet ik nu vroeg slapen, waardoor ik ook echt geen tijd meer heb ik de avond/nacht om ergens aan te werken

Hmm, ik weet wel een beetje hoe je je voelt.
Zit nu ook in het eerste jaar van mn opleiding en het valt me best zwaar.
Ik vind het moeilijk om te plannen, terwijl ik juist heel veel zelfstudie heb (kan ik dus niet mee omgaan) en ik voel me zoo moe.
Daarnaast wil ik mijn vriendinnen en vriend vaker zien en vaker sporten of iets anders leuks doen, maar dit lukt niet door tijdgebrek en vermoeidheid.
Nu probeer ik er aan te werken door vaker tijd voor mezelf te nemen en gewoon minder aan mijn studie doen. Dan maar lagere cijfers, ik wil hier ook niet aan onderdoorgaan. Plus ik moet beter leren plannen, waar ik nu ook aan probeer te werken, want ik wil natuurlijk nog wel alle vakken halen!
Tot nu toe gaat het wel aardig, maar doordat ik nu tentamens heb is het weer minder.

Ik heb precies hetzelfde, al zit ik nog op de middelbare school. Alles is bij mij altijd een chaos in mn hoofd door mijn afwezigheid wat door moeheid komt en mijn uitstelgedrag. Daardoor moet ik alles haastig op het laatste moment doen en verspil ik de rest van de tijd achter de computer. Maar ik ben ook gewoon heel moe.
Ik weet dus niet wat je eraan kunt doen, zie dit maar als een up. (en ik ga dit topic ook maar even bijhouden)

Heel herkenbaar dit. In mijn eerste jaar (vorig jaar dus) liet ik precies om deze reden vaak de hoorcolleges die niet megabelangrijk waren zitten. Dit raad ik trouwens niet aan…maar als het echt niet anders kan ):

Wat bij mij helpt wanneer ik zo’n soort burn-out achtig gevoel voel aankomen, is een uitstapje met iemand. En dan zo’n uitstapje dat je ook geen seconde aan je school hoeft te denken. Weg naar een andere stad bijvoorbeeld. Want ik denk inderdaad dat je niet echt moe bent van je volle rooster, maar de gedachte aan hoe druk je bent.
Dit is in elk geval hoe het bij mij zit.

Ik zit nog op de middelbare school, in 5 HAVO maar heb eigenlijk hetzelfde, ook voel ik een ontzettende druk om mijn examens te halen, omdat ik het graag wil, maar ook zodat ik snel op kamers kan gaan. Zie dit dus maar als een up en ik ga dit volgen!

dankjewel voor jullie reacties! Ik denk inderdaad dat het een veelvoorkomend ‘‘kwaal’’ is. Echt heel jammer!
Ik probeer ook echt iets in te plannen, een uitstapje inderdaad of een afspraakje, maar ook dat lukt niet echt. Gewoon geen tijd, moeheid, geen zin.
Ik ben het allemaal zo zat, ik kan alles gewoon niet meer. En ik ben ook nog eens erg vergeetachtig geworden.

Dat heb ik ook een aantal keren gedaan, vooral afgelopen kwartaal de laatste 2/3 weken. Maar dat is zo slecht, want op onze tentamens vragen ze juist dingen uit de hoorcolleges. (stomme streek)

Goede tip! Ik probeer dat ook, tenminste 1x in de maand echt iets om naar uit te kijken en naartoe te leven. Uit eten, op stap in een andere stad, etc.

Ik slaap ook ontzettend slecht door mijn gedachtes die wel een tornado aan soaps en verhaallijnen lijkt, echt verschrikkelijk. Ik kan uren nadenken over niks.

Ditto, heb ik ook. En soms moet ik huiswerk doen maar dan krijg ik door stress mijn zoveelste migraine aanval = in het donker in bed. Dan doe je alsnog niks.

In mijn tweede jaar ben ik flink in de problemen gekomen door die situatie. Het enige wat mij eruit haalde was de kracht om nee te zeggen. Een week lang de xbox niet 1x aan, de week erop de computer niet 1x aanzetten (ook niet voor mail), enz…
Ook had ik sociaal contact tijdelijk verbroken voor een paar dagen tot ik een dagje weg ging. En dan bedoel ik geen sms en facebook. Bellen mag wel, dat is direct contact. Social media is gewoon aanklooien…

Sindsdien kan ik elk moment nee zeggen tegen al die dingen :’) Ik kan zo een week niet op GS als ik dat wil. Zit ook al twee weken zonder telefoon ivm abbo die voorbij is en ik vind het eigenlijk wel lekker zo!

ik heb dit ook zo erg he. Maar ik vind soms wel dat school gewoon je leven verpest. Aangezien je zoveeel dingen moet doen ben je dagen lang bezig en je hebt helemaal geen tijd om iets leuks te doen.

Wauw precies mijn probleem maar ik zit in 5 Havo en kamp met add klachten of iets dergelijk in iedergeval ik maak mezelf gek en leef eigenlijk niet 100% mee met alles. Snapje? Alsof ik 75% van de tijd er eigenlijk helemaal niet ‘bij’ ben hierdoor mis ik heel veel en ben ik alleen maar aan het rennen.

Een vriendin van mij heeft moeite met het inplannen van haar vakken en huiswerk en dergelijken en krijgt hiervoor begeleiding. Dit is echter wel in 5havo maar misschien kan je iemand raadplegen die je hiermee kan helpen zodat je ook nog wat tijd over houdt voor dingen die je wel leuk vindt, want het is heel belangrijk om je naast je schoolwerk en andere verplichtingen ook te kunnen ontspannen. Dit kan je bijvoorbeeld ook doen door 's avonds een boek te lezen zodat je even helemaal tot rust komt.

Probeer trouwens ook jezelf niet zielig te vinden. Dit bedoel ik echt niet aanvallend of zo, maar ik herken een klein beetje van jouw verhaal in mezelf. Probeer ook te achterhalen wat er precies voor zorgt dat het teveel wordt. Begin tijdig met het maken van je huiswerk en misschien dat je jezelf kan laten testen voor een concentratieprobleem? Alhoewel ik niet weet of je probleem hieraan ligt, maar dit zou goed kunnen als je je ook niet aan je eigen planning kan houden bijvoorbeeld (denk ik).

Ik vrees dat ik je het volgende moet mededelen: That’s life.
Denk dat iedere student op voornamelijk HBO opleidingen wel mee te maken heeft. Ik moet soms ook krom liggen om dead lines te halen…maar er is weinig keus als je iets wil bereiken;)

Bij meeste opleidingen zijn er mensen (studieadviseurs) die je kunnen helpen met plannen. Dit is onwijs handig, want zij weten precies wat er moet gebeuren. Verder is het misschien handig om maar 1 keer in de week te werken zodat je ook nog 1 dag in het weekend te hebben om een beetje te relaxen!

Heb ik ook, 3 gymnasium. elke dag 2+ toetsen en proefwerken, ook nog onverwachte so’s, vrienden die moeilijk doen, familie-verplichtingen… ZO IS HET LEVEN.

Ik herken het, maar het is op te lossen door te plannen.
Wat is relevant en wat is haalbaar?
Wees blij dat je er nog geen stage bij hebt, dat vreet nog meer tijd.
Maar goed, werk op school door en tot max. 9 uur in de avond en neem dan je rust.
Als je het juist verdeelt is het prima te doen.
Maar, iedere student valt in z’n eerste jaar in een zwart gat.
Je vindt vanzelf je weg.

Aan de ene kant klinkt het als een kwestie van plannen, toch snap ik dat je je overdonderd voelt en denkt: hoe ga ik dat in godsnaam in al die tijd doen? Alsof je 30 uur in 1 dag nodig hebt. Ik heb het probleem dat ik het niet echt druk heb, maar ik heb het gevoel dat ik weinig druk aankan. Zodra ik ga werken krijg ik hoofdpijn, stress en ga ik me afvragen of ik dat echt wel moet doen, mijn laatste baantje liep in de soep doordat ik pfeiffer kreeg. Maar het hoort er wel bij (ik zit in mn examenjaar, dus volgend jaar wordt het vast nog zwaarder).
Misschien helpt het om bij jezelf te denken dat uitstellen het alleen maar erger maakt, en als je dingen nu doet dat je dan eerder naar bed kan, of later tijd hebt om uit te rusten. Naar mijn idee werk je ERG veel, wanneer rust je uit?? Kun je niet tegen je baas zeggen dat je je erg vermoeid voelt en voor een tijdje alleen de zaterdag mag werken?

Ik heb wél stage en ook daar moet ik opdrachten voor maken. en ja dat kost ook allemaal veel tijd.