Uitgaan, mwah

Hey,

Ik ben 16 jaar een zit in de 4e klas. Ik zit in een vriendinnengroepje van 4 en heb verder daarbuiten nog 1 goede vriendin. Van vorig schooljaar heb ik nog contact met 4 vriendinnen en 1 daarvan zit bij mij in de klas, daarmee ben ik ook goed bevriend. Alleen mijn vriendinnen zijn stuk voor stuk zo verschillend. Ik kan het vaak met iedereen wel vinden zeg maar, ik kan me ‘‘aanpassen’’, daardoor ga ik niet per sé met 1 ‘soort’ om, als je snapt wat ik bedoel. Aan de andere kant ben ik lang niet met iedereen bevriend, en best onzeker op dat vlak, omdat ik altijd bang ben dat ik erbuiten val. De laatste tijd zijn er steeds meer feesten en gaan de meesten steeds vaker uit, en ik hou daar dus echt totaal niet van. 2 van mijn vriendinnengroep ook niet (die gaan dus ook niet) en de ander wel, maar die gaat telkens met andere vriendinnen naar feesten. Doordat ik wel gewoon andere vriendinnen nog heb dan dit vriendinnengroepje, wordt ik wel eens uitgenodigd voor een verjaardagsfeest oid. Hier zie ik dan altijd zooo tegenop! Omdat er ook nog andere kinderen komen en ik ALTIJD bang ben dat ik erbuiten val, daar maak ik mezelf ook gek mee. Ik ben een redelijk rustig type en die meestal niet. Ik zoek ook niet echt contact met die mensen, ik ken ze ook en heb lessen met ze, maar vriendinnen zullen we nooit worden. Ik kijk daarom altijd zooo op tegen verjaardagen (kan er me echt rot door voelen met zoiets in het vooruitzicht), ook omdat ik gewoon NIET van feesten hou als het met mensen gaat waarbij ik me niet op mn gemak voel en ga dan liever niet of gebruik een smoesje. Aan de andere kant voel ik me hierdoor wel vaak alleen en niet sociaal, als ik weet dat anderen dan uitgaan en met elkaar zijn en ik daar niet bij ben. Ook dan voel ik me dus rot. Ik ben gewoon iemand die het fijn vind om thuis te zijn, maar die het wel leuk vind om met vriendinnen waarbij ik me op mn gemak voel een ijsje te gaan eten, iets te gaan drinken, etc. Ook hou ik ervan om creatief bezig te zijn en ben ik fanatiek met paardrijden. Soms zie ik weer zo’n kreet: Forever young & we are young, etc. Dan denk ik ook ‘Ohh ik ga hier later spijt van krijgen’. Even later denk ik dan weer ‘Ik haal dat wel in als ik ga studeren’. Pfff :flushed: Mijn vraag is: wat kan ik hieraan doen? Moet ik toch gewoon gaan naar zulke dingen? Heeft iemand dit ook: niet houden van uitgaan en bang zijn?

Ik hoop dat ik het een beetje goed verwoord heb en dat jullie dit verhaal snappen, haha ! Bedankt als je het gelezen hebt !

upje

Niet iedereen houdt van uitgaan. Je ben niet verplicht om naar feesten etc te gaan dus als je het niet leuk vind zou ik gewoon niet gaan. In plaats daarvan misschien een optie om dan gewoon met vrienden ergens wat te gaan drinken of thuis een filmpje te kijken.

Maarja, verjaardagen dan?

Niet naar die verjaardagen gaan als je je daarbij niet op je gemak voelt en gewoon naar die persoon een andere keer gaan om zijn/haar verjaardag te vieren en jouw cadeautje te geven. Als je uitlegt dat je uitgaan niet leuk vindt, zullen ze dat vast respecteren en zo niet zijn het rare mensen die geen respect hebben voor andermans keuzes.

Ik herken mijzelf hier zo erg in. Beschouw maar als een upje

Ik herken me hier echt in. Ik probeer altijd wel gewoon plezier te hebben en als ik bij mensen blijf die ik ken/aardig vind dan is het uiteindelijk altijd nog wel leuk. Nog een probleem is dat mijn vriendinnen heel snel aangeschoten/dronken worden en ik kan nogal goed tegen drank dus dan val ik er altijd buiten.

Mijn tip is wanneer je uitgenodigd wordt en een van je vriendinnen ook, of gewoon iemand die je aardig vind, gewoon naar dat feestje gaan. Je moet ook niet zo negatief denken over feesten want het is natuurlijk altijd: je moet het zelf leuk maken. Als jij naar een feest gaat met het idee: ik ga het toch niet leuk vinden en ik vind niemand aardig die komt, dan gaat dat ook echt gebeuren. Probeer er het beste van te maken en natuurlijk hoef je niet altijd naar elke verjaardag toe maar pas op want als je steeds niet komt dan nodigen je vriendinnen je op een gegeven moment gewoon helemaal niet meer uit, omdat ze toch al weten dat je het niet leuk vindt en geloof me, dat is niet goed voor je vriendschap. (ik heb dit zelf meegemaakt en dat is heel, heel naar)

Succes!

O dit is echt de story of my life, met die verjaardagen. Ik heb allemaal “losse” vriendinnen (ipv een groepje) en ik zie ook vaak op tegen verjaardagen omdat ik al hun vrienden niet ken en het soms ook niet mijn types zijn.

Ik laat het een beetje per situatie afhangen en dan zeg ik óf de verjaardag af en spreek ik 1-op-1 iets met die vriendin af (vooral als het een relatief groot feest is, dan is het ook minder erg als je niet komt), óf ik bijt even door en ga er wel naartoe en blijf gewoon niet heel lang. En meestal valt het dan best mee, er is altijd wel íemand met wie je toch een leuk praatje kunt maken :slightly_smiling_face:

Dankjulliewel voor de reacties!
Blij dat ik niet de enige ben!

Ik denk ook dat ik niet heel lang blijf, wel eventjes ga.

Maar over dat uitgaan: als ik wel ga zie ik er enorm tegenop dus dat doe ik niet, maar als ik niet ga voel ik me alleen :flushed: Bekend ?

Doe ik ook ! Maar ik baal af en toe gewoon zo erg dat ik niet zo losjes ben enzo en het mezelf zo moeilijk maak :flushed:

Heeeii! Wow zo herkenbaar! Er zijn bij mij ook heel erg veel uitgaancentrums in de buurt, wel twee keer per maand. Bijvoorbeeld elke vrijdag en dan is het zo ‘Ga je ook mee?’ en dan denk ik van neeee daar heb ik geen zin in, ik zit liever thuis :flushed: .
Ik heb een vriendinnengroepje die dat dan vraagt. Dat zijn niet mijn beste vriendinnen, dus meestal zeg ik dat ik te moe ben of niet kan. Als mijn beste vriendin het vraagt zeg ik eerlijk dat ik daar helemaal geen zin in heb.
Bij verjaardagsfeestjes denk ik maar, als ze bij mij zijn geweest, moet ik ook maar even gaan. Dan kom ik meestal wel vroeg en blijf ik maar een uurtje of twee.

Nee dus, je bent lang niet de enige! Ik zit lekker onderuit op de bank.
Ik hoop dat ik je verhaal goed heb begrepen, zo niet, dan heb ik mijn best gedaan :wink:
iig veel succes!! x

Jaaa alles wat jij zegt ben ik ook precies ! Haha
Soms heb ik dan het gevoel alsof ze me saai vinden, en dat ik daardoor ook niet erg opval voor jongens ofzo, zoiets.

Dan heeft bijna iedereen bij mij op school dat als hobby, heb het gevoel dat ik iets mis als ik niet ga .

Ik heb die ‘fase’ van uitgaan sowieso nooit gehad, ik vind er geen hol aan. Je moet doen waar jij je prettig bij voelt, ook bij dingen als verjaardagen. Tuurlijk heb je af en toe even zo’n ‘verplichte’ verjaardag, maar ik ga dan altijd gewoon even een uurtje langs.
Ik ben daar echt overheen gestapt, met dingen doen waar ik helemaal geen zin in heb. Ik ga mijn tijd daar echt niet meer aan verspillen. Verder ben ik vrij extrovert en heb ik geen moeite met uitgaan etc waar bijna geen bekenden zijn enzo. En als je vriendinnen je daarom saai zouden vinden, dan is dat maar zo. Je vind vanzelf mensen die wel dezelfde interesses als jij hebben!

Dankje voor jullie reacties !

Ja ik had al gedacht dat het veel leuker zou zijn als je studeert!

Gewoon verjaardagsfeestjes zou ik niet steeds afzeggen, alleen als je echt geen zin hebt zou ik dat overwegen. En stel dat je het toch niet leuk vindt als je daar bent, dan kan je zeggen dat je vroeg weg moest van je ouders of dat je de volgende dag al vroeg op moet oid. Uitgaan is ook niet mijn ding, dus dat doe ik alleen heel af en toe. Doe gewoon wat jij leuk vindt! (en niemand vind een rustig meisje op een feest irritant hoor, maak je daar maar geen zorgen over :wink: )

Dankjewel !

Ik studeer, maar ik vind nog steeds niks aan het stappen. :’) De een vindt het leuk en de ander niet, zo simpel is het. Je moet doen wat je leuk vindt en niet omdat het zo ‘hoort’.