Uitgaan 15/16 jaar

Heee!
Ik heb een vraagje. De laatste tijd heb ik nogal gezeur met mijn moeder over uitgaan. Normaal ga ik nooit uit maar nu vroegen wat vriendinnen mij mee. Die meisjes willen tot best laat uitgaan, half 4 in de nacht ofzo. Ik moet met mijn moeder een goede tijd afspreken. Ik weet het echt niet.

Wat vinden jullie een normale tijd om thuis te komen na uitgaan voor 15/16 jaar oud?

2 of 3 uur.
Ligt eraan hoe je teruggaat.

Ja ik fiets dan terug, het is ongeveer 10 minuten/15 minuten fietsen in het donker.

Rond 3 uur ongeveer.

Fiets je samen of alleen?

^ Alleen.

Mijn moeder is daar best ‘streng’ in. Veel vriendinnen van mij krijgen alle vrijheid en mogen om 5 uur thuiskomen. Mijn moeder wilde dat ik, toen ik 15 was, om 12 uur thuis was én gebracht werd. Daar werd ze wat losser in, omdat ik me er niet altijd aan hield. Losser betekent nu 1 uur thuis en niet brengen, maar later thuis moet ik met iemand samen zijn. Ik heb het geluk dat ik nu een vriend heb (ben 17), als ik met hem uit ga dan zegt ze er niets over, omdat hij een grote sterke kerel is die me wel kan beschermen =]
Ik vind het wel jammer, maar ik hou het niet altijd vol om tot 5 uur te staan zwengelen xD
Daarnaast woon ik minstens een uur af van alles wat leuk is om uit te gaan, dus dat speelt ook nog mee.

Ja, mijn moeder is daar ook best wel streng in ): Vooral omdat ze het uitgaan-idee niet echt ziet zitten. (ze is ook een beetje ouderwets)

ik vind 2/3 uur wel een goeie tijd… ben zelf 15 en moet altijd rond die tijd thuiszijn…
maar als ik met de auto wordt gehaald mag het later
alleen ik mag echt nooit alleen fietsen

Nou ja, als je alleen moet fietsen lijkt het me sowieso geen goed idee om na 2 uur terug te komen eigenlijk.
En ik ben zelf dan ook wel nog maar 15 en ik ga ook graag uit, maar dat is vrij logisch.

Hm, ik snap opzich wel dat je na 1 uur niet meer alleen naar huis mag fietsen. Maar kan je niet iemand vragen die je naar huis kan brengen? Of iemand die in je buurt woont? Of desnoods dat een vriendin bij jou slaapt, of jij bij haar, zodat jullie samen naar huis kunnen fietsen?

Ik denk dat je dan al wel langer uit mag :wink:

Vanaf m’n 16 had ik niet echt een uur meer, zo lang ik er maar zelf voor zorgde dat ik terug thuis geraakte/ergens bleef slapen.

Ik heb aan mijn moeder gevraagd of ik naar een discotheek mocht, en dat mag niet. Ik vind het echt onzin. Ze denkt dat het slecht is enzo, slaat nergens op. Mijn broer is nu ook gewoon aan het uitgaan, terwijl mijn moeder denkt dat hij bij een vriend is. (ze zijn gewoon samen uitgegaan) Ik denk dat ik ook gewoon doe alsof ik naar een vriendin ga in het weekend en dan uitga, want ik vind het namelijk nergens op slaan dat ik we niet naar een discotheek mogen :stuck_out_tongue:

Als je 15/16 bent en je moet alleen naar huis in het donker, kan ik mij wat bij de reactie van je moeder voorstellen. Je zal maar een nieuwsbericht worden in de trant van vermoord/verkracht. Nu kan je wel erover zeuren wat ook begrijpelijk is, want jij wil ‘gewoon’ uitgaan, maar het heeft natuurlijk ook te maken met je eigen veiligheid. Ik zou voorstellen zoals volgens mij al genoemd is dat je na het uitgaan bij een vriendin blijft slapen na het uitgaan. Dan mag je tot laat blijven en hoef je niet alleen naar huis.

Ik heb eigenlijk nooit echt een tijd gehad,toen ik 16 was woonde ik bij me vader en die was er niet echt moeilijk over. Als ik thuis sliep zorgde ik er wel voor dat ik rond een uur of 2, half 3 thuis was, zodat me pa niet de hele nacht wakker lag. En als ik wist dat het laat zou worden, sliep ik meestal bij een vriendin.

Dit is een lastig onderwerp… Ik mocht thuiskomen wanneer ik wilde toen ik 15 was omdat mijn ouders het vertrouwen in mij hadden dat ik er geen misbruik van maakte en niet alleen naar huis zou fietsen als het verder weg was. Dit vertrouwen heb ik ook nooit beschaamd, soms vroegen ze mij wel om de volgende keer niet meer zo laat thuis te komen en daar hield ik me dan aan.

Ik denk dat dat bij ieder gezin anders is; Hoe oud zijn je ouders? Hoe is de relatie tussen jou en je ouders? Wat voor puber ben je? Etc… Dus wie zijn wij om daarover te oordelen?

Ik vind je te jong.
En zeker voor alleen fietsen en half vier snachts.
Je wilt dit zeker niet horen, maar ik vind het ECHT te laat.

Vraag of je tot twee uur mag. Dit is echt laaaat zat voor jouw leeftyd.

Ik mocht niet eens uitgaan met 15… en met 16 moest ik voor 1 uur thuis zijn & alleen fietsen was uit den boze. Dus wees blij met wat je mag, je bent nog jong je hebt nog alle tijd om te stappen…
Rond me 18e mocht ik trouwens wel meer uit gaan, maar ik moest altijd of voor 2 of na 5 uur naar huis komen. Ze vond het tussen 2 en 5 heel eng omdat het dan op zijn donkerst is en veel jongeren dronken naar huis fietsen etc… in de ochtend is er al wat licht en vaak ook al mensen die moeten werken etc op straat.

Ik vind dat je mag uitgaan tot wanneer je wil als je gewoon zorgt dat je goed thuiskomt en laat weten als je ergens blijft slapen.
Ik sliep eerder op m’n 14/15e altijd bij een vriendin zodat ik lang uit mocht en m’n ouders wisten dat ik niet alleen was, maar die woonde 150m verderop. Dus uitgaan en 150m verderop slapen of gewoon thuis maakte ook niet veel verschil, dus toen mocht ik gewoon zo lang als ik wou als ik maar goed thuis kom.

En ik vind het lame dat sommige mensen nog steeds hun situatie met andere vergelijken en dan maar vinden dat die ander niet moet zeuren. Dat jij nog minder mag, betekend niet dat iemand anders maar blij moet zijn met haar situatie.

Tuurlijk hoeft ze niet blij te zijn met haar situatie. Niemand wilt dat zijn want het enigste wat je wil is ‘gewoon uitgaan’ maaaar veiligheidshalve hebben de girlsceners die tijden hebben genoemd dat het laat zat is ook wel een punt.
Ze is 16 en je weet nooit wie er die avond aanwezig zal zijn waar ze uitgaat.
De ene week zijn alle ‘toffe gozers’ er, de week daarop heb je eentje die zijzelf misschien niet eens gezien had, en die achtervolgt haar doodleuk naar huis in die kleine 10, 15 minuutjes fietsen. Je denkt nooit dat het je overkomt totdat het je overkomt. Ik was ook niet altijd blij met mijn moeders pertinente weigeringen vroeger, maar ik snap nu beter waar het vandaan komt. Wacht maar tot je zelf kinderen hebt, dan praat je anders. Desalniettemin mag ze dr absoluut nog steeds boos over zijn, dat is normaal.