uitbroeden?

ik heb vandaag 2 uit het nest gerolde eendeneieren mee naar huis genomen
ik kon het niet laten om ze te laten liggen ik wou ze terug in het nest leggen maar dat vond de moedereend dus niet oké
ik heb ze nu in mijn bed gelegd in een washandje met de elektrische deken aan dus ze blijven in ieder geval warm
maar ik heb verder echt geen idee wat ik moet doen,
mijn vriend heeft eerder een eend uitgebroed maar die is er nu niet.
dus weet iemand hoe je dit doet ik heb ook google gezocht maar kan niet echt een goede site vinden

ehh geen idee, kan je niet naar de dierenbescherming bellen ofzo?

wtf :expressionless:

xD

waarom zou je een eendenei of zelfs twee uit een nest halen? :expressionless:
en trouwens als je ze terug legt wilt de moedereend hem niet eens meer want dan stinkt het naar mens.

ja daarom maar ze waren uit het nest gevallen

@ mmko, ze heeft ze er niet uit gehaald. Ze waren er uit gerold en zij heeft ze meegenomen omdat de moeder ze niet terug wou.

Ik zou niet weten hoe je dat moet doen. Ik weet wel dat wanneer ze jou zien als ze uit hun ei komen, denken dat jij hun moeder bent. Dus dan lopen ze wel de hele tijd achter je aan… Maar ze kunnen van nature al zwemmen, dus dat hoef je ze niet aan te leren ofzo :stuck_out_tongue:

Oh oopsie excuses, anders vond ik het echt niet kunnen! :open_mouth:

maar ik denk ook dierenbescherming bellen en anders, tja… weggooien? :expressionless:

oke dat is grof xD

bel gewoon dierenambulance ofzo
het is tog ook zielig om die dingen bij
jou te houden :open_mouth: ik denk ook dat ze bij
dierenambulance goed verzorigd worden
( niet dat het bij jou niet gebeurd)
maar ik bedoel na dat zei uit het ei gaan komen

Het is trouwes wel schattig xd straks word je morgen wakker
zie je opeens eendjes door je kamer lopen hahah

Ahw, het is wel cute hoor. Wat vinden je ouders ervan? De mijne zouden ze nog eerder weggooien dan houden denk ik.

haha ja de dierenbescherming is nu dicht dus ik denk dat ik ze morgen even bel

Ik denk dat je ze heel warm moet houden, en verder weet k het ook niet :stuck_out_tongue:
Bij van die andere eieren moet je toch een lamp erop schijnen? (Of heb ik het nou helemaal fout? :stuck_out_tongue:)

Bel t vogelasiel :slightly_smiling_face:

Er zit er bij ons heel toevallig 1 om de hoek maar er zit er ook vast wel 1 bij jou in de buurt. Zij hebben lampen en broedkastjes, mochten ze nog leven.

@ BeeHeppie, die lampen zijn dus voor de warmte :wink:

Da’s ook voor de warmte, zo’n lamp.
Maar ik zou ze zelf uitbroeden, vetgrappig haha. Tenzij je er geen plek voor hebt of geen zin in. Dan zou ik inderdaad even naar dat dierengedoe bellen!

Ja vetgrappig, die beesten moeten om de zoveel uur gevoert worden anders gaan ze dood. Bovendien gaat de inprenting niet goed als ze door mensen worden opgevoed en dan zullen ze nooit voor zichzelf kunnen zorgen en gaan ze ook alsnog dood.

je moet ze regelmatig draaien (enkele keren per dag). maar het lijkt me beter als je ze geeft aan iemand die er echt verstand van heeft.

Ik denk inderdaad aan een organisatie geven die er verstand van heeft. Dierenambulance, vogelasiel o.i.d.

Bel de dierenambulance.

Ik zou ze het liefst zelf proberen uit te broeden, lieve kleine eendjes, ach… maar het is natuurlijk niet goed. Wat geef je die beestjes te eten als ze uit het ei zijn? Dus ja, de dierenambulance is het slimst…
(Kan je er misschien langsgaan als ze geboren zijn ; )).

Veel beter om dierenambulance te bellen, want als ze eenmaal uitkomen, zien ze jou als moeder en lopen ze echt óveral achter je aan. Ook moeten ze elk uur wat te eten krijgen. Dus dat zou betekenen dat je niet meer naar school/werk kan gaan. Ook hebben ze speciaal voer nodig en niet alleen brood. Brood zwelt namelijk op in de maag en teveel brood kunnen ze dood aan gaan.

Het allerbeste is eigenlijk om even op internet te kijken naar het dichtsbijzijnde vogelasiel. Die vangen vogels op en kunnen ze zo uit laten broeden dat ze niet gewend aan mensen raken en dat ze zo weer in de natuur uitgezet kunnen worden.

Ik weet dat het heel verleidelijk is om schattige eendjes uit te laten broeden. Maar er komt echt zo veel bij kijken en het is ook gewoon zielig voor die eendjes!

Ik was trouwens vergeten erbij te zetten dat het illegaal is om jonge, gezonde vogels op te voeden. Dit omdat er veel katten rondom huizen zwerven die heel makkelijk zulke eendjes te pakken krijgen.