Uit huis

heey.
ik heb heel veel problemen met mijn moeder ik wil graag bnaar een internaat begeleid wonen of een kamer
maar het probleem is dat ik 13 bijna 14 ben
wat moet ik nu :face_with_raised_eyebrow:
en alsjeblieft geen stomme opmerkingen ofzo hou ze alsjeblieft voor je.

ik weet niet hoe erg je thuis situatie is maar je kan via school of via je huisarts doorverwezen worden naar jeugdzorg of de kinderbescherming en dan zou je in een pleeggezin kunnen of zo’n soort huis voor probleemkinderen. Je kan zoieso met jeugdzorg of de kindertelefoon bellen.

Begeleidend wonen is voor 16 plus.

Dus dat word een internaat.
Jeugdzorg?

Via je vertrouwenspersoon op school doorverwezen worden naar een maatschappelijk werker. Die kan je vertellen wat je allemaal kunt doen en wat actie je kunt ondernemen.

Succes!

Via Jeugdzorg
Maar een vriendin van mij woont in een internaat, en daar moet je echt niet te licht over denken.

Gezien je leeftijd ga je denk ik toch in een internaat of een pleeggezin. Zoals bovenstaande al zei…je moet er niet licht over denken. Zelf hoef je geen probleemkind te zijn maar je komt wel tussen kinderen met allemaal gedragsproblemen. Ik vind zelf dat je het moet laten afwegen. Denk je dat je het thuis fijner hebt of is de situatie gewoon echt niet meer te houden en wil je alsnog toch liever naar een internaat/pleeggezin. Bij een pleeggezin kan het leuk zijn maar ook weer niet. Je weet natuurlijk niet hoe de mensen waar jij bij terechtkomt zijn. En meestal is het niet voor een superlange periode dat jij bij hen bent…Denk er goed over na want het zal waarschijnlijk en vooral op deze leeftijd een supergrote beslissing zijn. Als je je hart wil luchten ofzo of iets moet vertellen wat je hier echt niet wil doen kan je me altijd noten hoowr. Ik wens je veel succes meid want aan je berichtje te zien denk je der zeker niet luchtig over.

-

-

van hierboven.
‘je moet er niet te licht over denken’ een vriendin van mij zit ook op een internaat, en serieus, dat is niet wat je er op het eerste gezicht van denkt. in het begin werd ze echt heel vrolijk en alles ontvangen, maar naarmate ze er langer zit word het echt steeds zwaarder en alles. echt waar, believe me.

@wimperlicious

Je zegt:"Dat “moet er niet te licht over denken"valt reuze mee.” hoe weet jij dat?
Er zijn ook gevallen bekend van kinderen die uit huis geplaatst wouden worden maar door de lange wachttijden en/of gebrek aan ruimte in een justitiele inrichting voor jongeren werden geplaatst. Ik wil haar echt niet bang maken maar ze moet zelf heel goed gaan beslissen of ze er mee door wil gaan. denk aan: Alle spullen moeten uit haar ouderlijk huis gehaald worden, haar leeftijd, komt ze wel terrecht op de juiste plek? eenzaamheid, het niet kunnen vinden met huisgenoten, Straks word ze overgeplaatst naar een plek waar ze eigenlijk helemaal niet naar toe wil… Er komt meer bij kijken dan je denkt. En ok misschien mag je wel roken en tv kijken… maar hoe zit het met uitgaan, vrienden bezoeken op momenten dat jij het wil, bioscoop bijv. waar betaal je dat van? mag je gaan werken? Ze is nog jong dus het is wel een grote beslissing waarvan ik denk dat het nodig is om er goed over na te denken. Is haar situatie schrijnend genoeg dat ze deze keuze op deze leeftijd al wil aan gaan? Ik zeg zeker niet dat ze het niet moet doen. Maar het is niet altijd fun enzow. Ik ken een meisje dat naar een internaat is gegaan en daar nog woont maar die inmiddels alcoholist is. Ik zeg ook niet dat haar dit gaat overkomen maar ze moet haar eigen gedrag kunnen inschatten en dat gaat moeilijk gezien haar jonge leeftijd maar het is zeker niet onmogelijk.

het valt allemaal best wel mee.
Als je het via jeugdzorg doet, krijg je een voogd en die gaat kijken welke plek geschikt voor je is. Mijn broertje zit in een leefgroep en heeft hiervoor in een andere gezeten. Hij krijgt gewoon zakgeld en kleedgeld. Heeft uitgaanstijd etc.