Uit huis

Hallo girlss…
ik wil al een hele lange tijd het huis uit en het liefst met mijn vriend samenwonen. Ik ben 19 jaar en vanwege ernstig vervelende huissituaties voel ik me genoodzaakt om het op mezelf te gaan om me nog gelukkig te voelen. (Dit speelt al enkele jaren, niet sinds kort ofzo)

Mijn vriend wil ook dat ik zo snel mogelijk dit huis uit ga maar er is 1 probleem: geld.
Ik heb op dit moment geen baan, ik studeer voorlopig nog net als mijn vriend. Tuurlijk wil ik dolgraag een weekendbaantje en daar ben ik nog druk naar opzoek maar nog niet gevonden. Ik zal echt mn uiterste best doen om er één te vinden, maar ik ben bang dat het misschien nog lang duurt voor ik er één gevonden heb en tot die tijd, en tot ik wat heb opgespaard moet ik thuis blijven.
Heeft iemand van jullie ervaring/ tips wat ik zou kunnen doen om dit huis uit te kunnen gaan zonder een baan/ niet veel geld?

Nouja, check even hoeveel stufi jullie krijgen als jullie uitwonend zijn zeg maar, dit kan nog best wel veel zijn.

Tja als je niet genoeg geld hebt kun je gewoon niet het huis uit hoe graag je ook wil.
Vooral zonder baan. Denk niet alleen aan de huur maar ook alle kosten die er nog eens bovenop komen. Je zult het geld toch ergens vanaf moeten krijgen en zonder baan gaat dat lastig.

Maargoed, schrijf je in bij woningverenigingen.
Hoe oud is je vriend? Boven de 23 krijgt hij huurtoeslag.
Jullie hebben dan ook recht op uitwonende stufi. Als jullie beide tussen de 18 en 23 zijn krijgen jullie ook huurtoeslag mits je kale huur niet hoger is als een bepaald bedrag. maar dan nog zit je met kosten als boodschappen, g/w/e, gemeentelijke kosten etc.

Het is niet zo makkelijk

Hmm, we komen net wel of net niet uit, wel erg krap iig. Ik zou dan namelijk dan echt alles zelf moeten betalen. Mijn ouders betalen nu alles voor mij, school, zorgverzekering, nodige kleding, boodschappen, etc. (Ze ontvangen ook mijn stufi)
Maar als ik samenwoon moet ik dat dus ook nog allemaal zelf betalen…

Inschrijven bij anti-kraak verenigingen. Dan is het nog wel te doen zonder baan, anders gaat het lastig worden denk ik. Of je moet HEEL veel gaan lenen, maar als je niet kan aantonen dat je een vast inkomen hebt krijg je vaak geen woning…

Het is inderdaad niet makkelijk en we zijn ook ten einde raad. Mijn vriend is 20 en ik ben 19. Maar bedankt voor je info !

Hmmmmm dan zou ik eerst maar eens beginnen met dat allemaal zelf betalen… Want als er in een keer ook nog huur+g/w/l+boodschappen e.d. bij opkomen dan wordt het wel lastig denk ik :grinning:

Nouja zolang zij het nog betalen houd ik het liever ook zo eigenlijk !

Haha begrijpelijk anders kan je nog niets sparen :slightly_smiling_face:
Heel veel succes met zoeken!
Ik ben ook al heel lang aan het zoeken, mijn vriend werkt, ik studeer en heb een bijbaan en nog kunnen we niets betaalbaars vinden. Komt ook omdat wij in de stad willen wonen.

Ik raad je daarnaast dus ook aan om in een kleiner dorpje te gaan wonen! Veel goedkoper :slightly_smiling_face:

Ja, snap ik. Maar je moet je wel realiseren dat je opeens heel veel extra kosten gaat krijgen als je uit huis gaat. Vooral zonder baan. Ik wil je niet ontmoedigen hoor of doen alsof je nergens van af weet, maar er komt behoorlijk veel bij kijken naast de woning en de huur.

Ja snap ik ! Ik moet wel realistisch blijven natuurlijk :slightly_smiling_face: Vandaar dat ik dus ook om hulp vraag haha ! Maar het is heel lastig ja… ik ben daarom ook nog aan het kijken voor een alternatief zolang ik nog geen baan heb…

Die risico willen wij dus ook niet nemen

Als samen een eigen huisje te duur is, waarom ga je dan niet eerst zelf op kamers? Dat is vaak toch net ietsje goedkoper dan bv een appartement huren.

Misschien klikt dit stom wat ik nu ga zeggen maar ik ken meer mensen die het doen.
Zou je niet bij je vriend en schoonouders kunnen wonen?

Maar je geeft dus aan dat je uit huis wil omdat de situatie thuis vervelend is. Is het niet beter hier iets aan te doen?
Ik ken de situatie niet (dus voel je niet aangevallen), maar als jouw ouders nog wel alles voor je willen betalen… Dan is de situatie toch niet onoplosbaar?

Weten je ouders dat je uit huis wilt?
Misschien willen ze jou wel helpen en een klein bedrag per maand geven!