Uit huis op je 16e

Ohja dat snap ik dan wel. Heel veel sterkte <3 Ik hoop voor je dat je een beetje tot rust kan komen bij je vriend en gewoon een opleiding volgen en in een normale thuissituatie kan zitten.

Ik snap het. Ik hoop voor je dat hij van gedachten verandert. Kan je snel veranderen van opleiding? Misschien dat het trouwens wel beter is om tegen je vader te zeggen dat je naar je vriend gaat, als je dat niet van plan bent.

Edit: of nou ja niet veranderen van opleiding, maar van plaats. Je snapt wel wat ik bedoel :’)

Ik heb je topic vlugjes doorgelezen.

Ik denk dat het een slim plan is om naar je vriend toe te gaan, al zou het maar tijdelijk zijn. Misschien ziet jouw vader dan in dat het echt niet gemakkelijk voor jou is om thuis te wonen. Als hij het dan nog niet inziet, dan weet je zelf waarschijnlijk ook wel hoe laat het is.

Let je wel op dingen als zorgverzekering, telefoonabbo, etc. Wat als je vader stopt met betalen?

wat een rotsituatie, ik zou hulp zoeken (via school, politie whatever) en wss wordt je uit huis geplaatst.
al is dit maar een idee ik weet het niet

Ik weet niet of iemand het al heeft gezegd, maar kun je niet beter gelijk bij je opa en oma gaan wonen? Of wonen zij ook ver weg? Want dan zou je gewoon je opleiding verder kunnen doen.

Maar ik vind het naar dat je in zo een situatie zit en ik wens je veel succes!

Inderdaad, ik heb zo’n 10 jaar geleden ook bij jeugdzorg gelopen, maar daar is ook niks dan gezeik uit gekomen :’)

Ik heb al hulp gezocht via een maatschappelijk werkster maar die wil gaan praten met mij en mijn vader om het goed te krijgen zeg maar, maar ik weet gewoon dat mijn vader dat niet wil (Heb ik eerder al met jeugdzorg gehad) en als hij het wél doet dat het toch geen nu heeft.

Dankjewel :slightly_smiling_face:

Dat inzien, ik denk niet dat dat hem gaat worden. Waarschijnlijk wel, tijdelijk, maar ik ken mijn vader en dat houd hij echt niet lang vol.
Mijn telefoon abonnement is niet zo’n probleem als die word stopgezet, en mijn zorgverzekering, voor zover ik weet zit ik bij hem in het pakket en is hij verplicht voor mij te betalen tot ik 18 ben.

Voor het veranderen van plaats heb ik helaas toestemming nodig van mijn vader dus dat gaat nog een gigantisch probleem worden denk ik. En ik ben van plan een briefje achter te laten, en eerst nog bij mijn opa en oma langs te gaan en daar het verhaal uit te leggen, en vanuit hun huis meteen door naar het station.

Dankjewel. Ja, ik hoop het ook, maar ik moet eerst nog toestemming zien te krijgen van mijn vader om daar definitief te wonen.

Nee, mijn opa en oma wonen in dezelfde stad, maar ik wil hun heel eerlijk gezegd niet meer opzadelen met mijn problemen want dat doen anderen naar mijn mening al erg genoeg.

:’) :’)
Mijn vader zou vanavond thuis blijven en hij heeft het alleen zijn nog geen half uur vol gehouden. Hij zegt een minuut geleden tegen me: ‘Ik ga zo naar J toe want ze is van alles vergeten’
okeuj.

Kan je ook geen toestemming krijgen van je opa of oma?

Nee het moet toestemming van je wettelijk voogd zijn, en dat is in mijn geval dus alleen mijn vader.

Ik snap je echt (bijna helemaal). Ik ken ook iemand wiens vader nooit thuis is en de vader alleen maar zeikt dat ie te weinig doet en niks positiefs. Maar in ieder geval, je zou naar jeugdzorg kunnen gaan maar dan moet je maar net iemand hebben die je begrijpt en je niet alleen maar afzeikt dus ik zou naar je vriend gaan. Alleen zijn er wel veel nadelen waar je natuurlijk al lang aan hebt gedacht zoals hoe het moet met geld enzo maar je vader betaalt sowieso niets dus ik denk dat je het maar gewoon moet doen. De rest kom vanzelf wel denk ik zo? Ik hoop echt dat je gelijk verder kan met je opleiding in de buurt van je vriend en succes!

Hopen dat hij er dan gewoon mee akkoord gaat en er geen probleem van maakt. Sterkte trouwens (:

Fijn om te weten dat ik in ieder geval niet de enige ben, haha. En jeugdzorg is meestal alleen maar vervelend weet ik helaas uit ervaring. Die zijn helemaal ‘voor’ het ideale gezinsbeeld dus ik krijg dat op die manier niet voor elkaar. Het geld gaat inderdaad lastig worden, maar ik red me wel denk ik. Dankjewel!

Wat een rot situatie!

Maar ik moet toegeven, hoe jij je oplossing hebt opgezocht, met alle gevolgen van dien, heb ik respect voor. Het lijkt me rot om als 16-17 jarige al zo ‘volwassen’ moet handelen, terwijl je in principe nog kind ben. Het is heel verstandig om je opa en oma in te lichten, waar je bent (zoals je hier boven al gepost hebt).

Wanneer je bij je vriend bent, probeer dan even een financieel plaatje voor jezelf op te stellen. Kosten voor je telefoonabbo, opleiding en dergelijke. Verder zijn ouders, als het goed is, verplicht jouw zorgverzekering tot je 18e te betalen, maar zet er voor de zekerheid wel geld voor aan de kant, voor het geval je kosten op moet vangen.

Verder heb jij een heel lieve vriend die het voor jou over heeft je door dik en dun te steunen.

Heel veel sterkte de komende tijd en ik hoop dat je eindelijk wat rust vind bij je vriend thuis :slight_smile:

Persoonlijk zou ik eerst met je vader en eventueel met die vriendin gaan praten om het op te lossen .
gewoon zeggen hoe het zit en kijken of jullie der niet gewoon zo uit kunnen komen.
Mocht het niet zo lukken zou ik conctact opnemen met jeugdzorg.
Mijn nicht is op haar 16de ook uit huis gegaan , jeugdzorg heeft haar heel erg geholpen ze is in een progamma terecht waarmee ze helemaal begeleid werd om op haar zelf te gaan wonen wel dus ze leren je hoe je met je geld om moet gaan enz :slightly_smiling_face:

Ten eerste wil ik zeggen, de kinderen van zijn vriendin kunnen er ook niks aan doen.
En als die jongen idd homo is, so what, heeft dat hier iets mee te maken? Nee.’
Ik snap dus niet dat je dat in dit topic zet.

Verder denk ik dat je toch echt hulp moet zoeken, want stel je loopt wel weg, waar ga je dan heen?
Ik denk niet dat dat een oplossing is…

Je schrijft dat je bijna 17 ben?
In overleg met hulpverleners zou je eventueel jezelf ‘volwassen kunnen laten verklaren’ (weet niet precies hoe het heet).
Dit beslist de rechter, en het houdt in dat je dan gewoon je eigen keuzes mag maken, maar wel onder toezicht van een ‘voogd’ waar je elke week een gesprek mee hebt.
Je zou dan zelf kunnen beslissen om bij je vriend te gaan wonen en van je opleiding te veranderen.
(Volgens mij)

Verder word hier gezegt dat je in een pleeggezin terecht komt als je naar jeugdzorg gaat,
Dit is niet het geval.
Waarschijnlijk kom je dan in een traject van begeleid wonen terecht.

Op zich zou ik dit best willen doen, maar mijn vader komt veel bij mijn opa en oma, en ik weet dat mijn vader dit niet goed op gaat nemen dus hij zal me proberen mee terug te nemen, desnoods met geweld. Mijn vader weet niet waar mijn vriend woont, daarom leek dit me een betere oplossing.

Dankjewel! En dit hadden we met zijn ouders al afgesproken, om financiële dingen uit te gaan zoeken

Begeleid wonen wil ik best wel doen, maar ik ben heel bang dat mijn vader dan helemaal niks meer voor me wil betalen

Die kinderen kunnen inderdaad niks aan mijn situatie doen, maar zij maken het er niet beter op. Dat ik er bij heb gezet dat hij homo is is omdat ik dacht een goed beeld te scheppen. Hij is een echte ‘nicht’ om het maar even zo te noemen, eentje die liever huppelt dan loopt en staat de zingen en te dansen voor de spiegel.
En dat volwassen laten verklaren had ik nog niet eerder van gehoord, dat ga ik eventjes opzoeken! Dankjewel!