Uit huis moeten gaan en alles zelf regelen ? Help !

Hey lieve girlscene lezeressen
Ik heb advies nodig over geld etc…
Mijn verhaal is dat ik een meisje van 18 ben
En ik zit in mijn examenjaar havo…
En hierna wil ik naar het hbo
Mijn ouders vinden dat ik nu ik 18 ben het maar moet uitzoeken…
En als ik zeg dat ik weg ga, worden ze zo kwaad en heb ik het weer gedaan…
Maar ik ben er klaar mee ik heb er gewoon psychische klachten van.
I heb nu een vast inkomen van tegen de 300 p/m
En ik wil verhuizen naar utrecht/denbosh/eindhoven
Iets in die richting
Maar ik weet niet waar ik moet beginnen met rekenen met hoeveel ik nodig zal hebben voor huur,zorgverzekering,lesgeld/boeken etc
Mijn ouders hebben duidelijk gemaakt dat ik alles zelf moet regelen…
En ik wil het ook zelf doen maar het liefst zonder leningen.
Kan iemand mij hiermee helpen om een goede balans samen te stellen en advies te geven voor kamers die niet al te duur zijn en waar ik bekleding kan vinden…
En ik weet dat er een officieel topic ervoor is
Maar misschien egoistisch maar ik wil echt hulp op mijn verhaal
Ik voel me een beetje verloren omdat ik letterlijk alles zelf moet gaan betalen en werken plus ook nog zien te leren…
Hebben meerdere deze situatie ?
Groetjes

Het enige wat ik wil zeggen is dat je met €300 per maand niet op jezelf kunt wonen als je alles zelf moet betalen. Zelfs alleen de huur kun je hiermee al niet betalen (tenzij je antikraak gaat)

Ik denk dat je hierin echt niet de enige bent. Ik moet in ieder geval ook alles zelf betalen…
Maar ja, als je uitwonend bent krijg je ook nog 270 stufi erbij, dus dan zit je op 570 o.i.d. Dus dan kom je al wat verder.
En tja, ik heb weinig tips verder, maar ik zou toch eens het algemene topic doorlezen, daar staan al heel veel tips/adviezen etc in.

Heb je verder spaargeld achter de hand?
Op jezelf wonen is behoorlijk duur namelijk dus ik zou zoveel mogelijk achter de hand houden voor als je het huis uitgaat.
Ik heb een tijd in een spacebox gewoond toen ik studeerde, je kan je daarvoor inschrijven via ssh daar hebben ze ook gewone studentenwoningen in utrecht.
Voordeel van een spacebox is dat je alles voor jezelf hebt en je huurtoeslag krijgt, en dat hangt dus weer af van je inkomsten en hoe duur de woning is.
Ik had persoonlijk wel wat meer ik kreeg 300 in maand van mijn zondagbaantje en nog eens 500 euro stufi.
Toch als je een zown woning hebt komen er kosten bij kijken waar je niet aan denkt als je op jezelf gaat. Ik kreeg rekeningen voor waterzuiveringsheffing, rioolheffing, voor het afval en andere gemeente belastingen…
Best wel zuur want daar denk je niet aan. Als je weinig vermogen hebt kan je hier wel vrijstelling voor vragen moet je je inkomsten van laatste 3 mnd opsturen en wat je aan spaargeld hebt enz.

Studeren op hbo is erg duur met het lesgeld en de dure boeken.
Die zou ik zoizo 2e hand kopen op bol.com en koop niet alles in 1 keer dat scheelt ook weer.

Zorgtoeslag krijg je denk ik ook? Dus dat scheelt weer met de kosten van je zorgverzekering. Vraag gespreid betalen aan bij je verzekering, kan je nu aan geven ivm je eigen risco mocht er medische zorg nodig zijn kan je het gewoon afbetalen in termijnen.

En dan heb je dus ook nog de kosten voor je hele inboedel… Je hebt letterlijk vanalles nodig en als je denkt compleet te zijn loop je vaak tegen dingen aan van ohja heb ik ook nog nodig.
Ik heb wel alles heel goedkoop gehaald basis dingen bij hema, xenos, ikea, blokker. Veel in aanbiedingen halen. Bankje via marktplaats, matras van mijn logeerbed wat ik bij mijn oma had staan.
Ik denk dat ik toch wel zown 1000 euro kwijt was aan complete inrichting voor badkamer, keuken en woonkamer.
Evt kan je bij de kringloop ook goedkoop dingen halen en geer en goor hadden daar super veel vandaan voor weinig.

Maargoed dan ben je er nog niet want je moet ook nog leven!! In het begin heb je ook weer vanalles nodig dus dat is best wel duur. Daarna is het handig elke maand een vast bedrag te rekenen voor boodschappen. En dat betekend dus ook zuinig zijn. Ga naar een lidl of aldi en koop daar vanalles, als die niet in de buurt zit huismerken halen en dingen in de aanbieding.

In mijn tijd wat dit ong mijn begroting per maand
Huur 320 (dit was all in excl gemeente dingen enz)
Lesgeld verspreid over 6 termijnen 183
Boodschappen 70-100 euro
Daarvan kreeg ik 30 euro huurtoeslag en was ik aan mn verzekering - zorgtoeslag nog 30 euro kwijt.
Dus ik zat op zown 600 euro per maand.

Lesgeld zal nu wel stuk duurder zijn.

Als je dus geld achter de hand hebt op je spaarrekening is dat handig. Verder werk in de zomer extra veel als dat mogelijk is dan kan je dat gebruiken voor bv je lesgeld en je boeken.

Ik wil even zeggen dat ik het heel jammer vind van je ouders dat ze je zo in de steek laten. Ik snap dat ze je op eigen benen willen laten staan en dat je dit uiteindelijk zelf moet gaan doen, maar een beetje hulp is wel op z’n plek.

Ik denk dat je het best bij je toekomstige studie (als je dat al weet) kan informeren wat het lesgeld en het boekengeld ongeveer bedraagt. Verder kun je ook informeren naar het betalen in termijnen, op hogescholen zijn er vaak speciale betaalmogelijkheden voor studenten.

Verder is mijn tip dat je het zelf zo duur en zo goedkoop kan maken als je wilt. Ik heb bijvoorbeeld een wat duurdere kamer, omdat ik graag alles voor mezelf wilde en in het centrum. Maar buiten het centrum wonen en faciliteiten delen met je huisgenoten scheelt natuurlijk ook weer in kosten.
Aan mijn boodschappen geef ik dan weer heeeel weinig uit, zonder dat ik dingen tekort kom: ik geef 30 euro per maand uit. Daarvan eet ik wel vrij-za-zo bij mijn ouders.

Ik zou dit alsnog even in het algemene topic plaatsen, dan lezen meerdere mensen die dat topic volgen het ook en die kunnen je misschien goede tips geven.

Ik snap het niet: willen jouw ouders dat je uit huis gaat?

Zo niet, ik zou gewoon thuis blijven: hoef je niet voor jezelf te koken, en moet je ook geen huur en bijkomende kosten betalen. Kun je dan je geld spenderen aan school en dergelijke.
Maar als jouw zouders willen dat je uit huis gaat, waarom worden ze dan bood als je dat ook zegt? Maar zou het tweede je situatie zijn, kan ik je er helaas niet bij helpen maar diegene die al gereageerd hebben, hebben echt waardevolle zaken geschreven :slightly_smiling_face:

Hoi, ik vind het ten eerste wel naar dat jij zelf alles moet gaan regelen, maar volgens de wet hebben ouders wel een onderhoudsplicht tot dat het kind de leeftijd van 21 jaar bereikt.
Lees hier meer over:
http://www.ouders.nl/artikelen/onderhoudsplicht-voor-jongmeerderjarigen-18-21-jr

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ik zal even vertellen hoe ik het doe, aangezien ik ook letterlijk alles zelf moest betalen toen ik 18 werd.

Inkomen
ma/di/wo avond werk ik 4 uurtjes vast salaris van 330 euro pm
vrijdagavond werk ik een restaurant wisselend salaris van 100/125 pm
fooi van de vrijdagavond wisselend salaris van 40/50 pm
uitwonende stuffi 275 pm
zorgtoeslag 72 pm

Uitgaven
huur 359 pm
zorgverzekering 97 pm
telefoon 35 pm
sportschool 17 pm

Dus ik houd ongeveer 300 euro per maand over. Hiervan moet ik om de 2 maanden 305 euro schoolgeld betalen. Dus ik heb laten we zeggen 150 euro pm om te besteden.

Hiervan doe ik boodschappen, ga ik uit, roken etc. het is vaak wel krap. Daarom heb ik toch besloten om 100 euro pm ectra bij te gaan lenen.

Voor goedkope spullen voor in je nieuwe kamer zou ik gewoon rondvragen bij vrienden en op marktplaats kijken.

Ik heb trouwens genoeg vrije tijd over naast het werken om te leren.

Omg mensen jullie zijn de beste !!
Ja ik kom uit een islamitische omgevig
Ik rook drink niet en ga niet uit
Maar toch is het niet goed genoeg…
Ik mis gewoon iets van privacy
He is echt niet leuk om om 11 thuis te komen van werk en je kamer te zien geheel omgehaald
Omdat me ouders zovhten na drugs of sigaretten of iets
Em geen sorry nee niks
Kan ik in avond nog alles opruimen…
Maar t is in onze cultuur niet gebruikelijk als een meisje voor t trouwen vertrekt…
Daarom dat ze zo tegensstrijdig zijn…
Maar ik hoop dat het gewoon lukt…
Weten jullie geen sites die een begroting maken ongeveer van alle kosten
Of zo balans zodat ik een inschatting heb…
Weten jullie miss waar ik goedkopere kamers vind ?
Ik ben jullie echt dankbaar

Het beste kan je voor jezelf een begroting maken
Zet hier bij je vaste uitgaven

• verzekering
  • telefoon kosten
  • huur ong 300 rekenen
  • boodschappen, tsja ik weet niet hoe uitgebreid jij wil eten/koken. Ik reken 200 euro voor mij en mn vriend per maand en zitten daar altijd onder. Ik zou rond 70/80 euro berekenen en hier liet ik onder vallen eten, persoonlijke verzorging zoals shampoo en medicijnen.
    Daarnaast moet je bekijken wat het lesgeld is voor het nieuwe schooljaar en dan uitrekenen wat je zou betalen in 6 termijnen.

Nu heb je dan een overzicht van de uitgaven
Inkomsten:
zorgtoeslag
baantje
uitwonende stufi

En dan moet je nu bekijken wat je ong tekort komt, dat zou je evt kunnen bijlenen.

Sites voor kamers zou ik me nu vast voor inschrijven kamernet, ssh enz. Vooral bij ssh is op zelfstandige kamers hoe langer je lid bent hoe meer kans je hebt.

I feel ya, dat is ook 1 van de redenen dat ik uit huis ben gegaan.
Je kunt eens op Nibud.nl kijken, daar staan heel veel handige tips en als ik me niet vergis ook een begrotingsplan.

Waar je goedkope kamers kunt vinden weet ik niet helaas, ik zou me eens in gaan schrijven bij kamer.nl ofzoiets, je kunt ook veel tips vinden in het algemene topic hiervoor!

Oh en sterkte, niet leuk deze situatie :c