Uit huis gezet, geen geld. Mogelijkheden?

Even de situatie in het kort:

Ik ben gestopt met mijn studie. Volg nu nog een vak om mijn propedeuse te halen. Mijn studiefinanciering vervalt dus volgende maand, en volgens mij heb ik dan ook geen recht meer om te lenen bij DUO.
Ik heb momenteel een baantje waarmee ik rond de 200 euro per maand verdien, ik kan hier niet meer werken. Ben natuurlijk druk opzoek naar een andere baan maar dat bleek lastiger dan gedacht.
Zorgverzekering krijg ik, maar dat gaat ook daadwerkelijk op aan zorgverzekering.
De eerste maanden van volgend schooljaar krijg ik geen studiefinanciering, omdat ik na februari gestopt ben met mijn huidige opleiding. Ik ben niet zeker of ik dan wel bij DUO mag lenen.

Wat, oh wat moet ik doen. Lenen bij een bank, mijn lichaam verkopen?
Sorry, ik moest dit even kwijt.

damnn klinkt echt als een kut situatie, ik zou het niet weten man

oke hier heb je niks aan, zie dit maar als een up :’’)

Even terug naar huis om je zaken op orde te krijgen kan niet?
Wat een rotsituatie zeg!

Woon je nu op kamers?

Misschien eventueel overleggen of je een tijdje in kan trekken bij familie of vrienden zo dat je je zaken op orde kan krijgen.

Mocht je echt geen uitweg meer weten kun je vaak aankloppen bij hulporganisaties zoals jongeren opvang. Zij helpen je ieder geval met onderdak.

Wat je natuurlijk ook kan doen is een uitkering aanvragen.

Ik begin in september weer, maar heb dan ook geen recht op stufi omdat ik na februari gestopt ben.
Terug gaan kan helaas niet. Kan wel bij vrienden blijven maar beschouw dit natuurlijk wel als een tijdelijke optie, ga ze niet opzadelen met mijn problemen.

Er zijn natuurlijk opvanghuizen maar ik zou als ik jou was een afspraak maken bij de woningstichting en je situatie uitleggen. Wie weet hebben zij een of andere goedkope kamer voor je (je zal dus miss wel in een of andere dorpje terecht komen). Mijn moeder heeft dit ooit eens gedaan.

Meer werken, fulltime dan. Probeer echt overal te solliciteren, ook wat je in het eerste opzicht niet aanspreekt. Ook ikea (die betaald vlg mij reiskosten), is enorm populair maar proberen kan altijd.

Of terug bij je ouders/familie/vrienden gaan wonen? En hun kost en inwoning betalen, miss iets van 150 eur, zodat je ook nog iets overhoud voor jezelf :slightly_smiling_face:

Een goed idee lijkt me om met DUO gewoon even te bellen en te vragen wat wel of niet mogelijk is bij hun. Als je bij hun toch nog zou kunnen lenen weet je dat dat een goede back up is, ookal is lenen nooit fijn.

Anderhalf jaar. Dus dan heb ik de eerste maanden van mijn tweede studie geen recht op stufi.

Ik vraag me af hoezo je dan de eerste paar maanden geen recht op stufi zou hebben? Voor zover ik weet wordt dat deel dat je verbruikt hebt, afgehaald van je totale recht op stufi.
Ik ben na twee jaar van opleiding gewisseld en heb gewoon vanaf september stufi gehad voor mijn tweede opleiding.

Echt? Dan heb ik wat dingen verkeerd begrepen volgens mij… Dit is goed nieuws!

Ik zou als ik jou was gewoon een keertje bij de DUO langsgaan en even vragen hoe het precies zit. Zij kunnen je precies vertellen hoe lang je nog recht op stufi hebt enzo. Want dat scheelt toch wel al meteen een hoop geld!

Like, je kunt toch altijd wel lenen nog bij de bank, ook al zou je wel stufi hebben?
Ik ben gestopt met mijn opleiding, voor februari overigens, en weet hoe lastig het is om een baantje te zoeken en hem dan ook nog te krijgen. Ik woon weer bij mijn ouders, en doe vrijwilligerswerk.

Oh, dit heb ik dus helemaal verkeerd begrepen! Ik dacht dat stufi in mindering werd gebracht aan het begin van je nieuwe studie!

Nee, sowieso aan het einde dan. Maar bel anders voor de zekerheid met DUO want ze zijn natuurlijk wel bezig met dat hele leenstelsel en basisbeurs afschaffen. Dan weet je het maar zeker.

Lenen bij de bank is alleen wat nastier dan bij DUO, vanwege de terugbetaaltermijnen.

Ah, ja, dat kan ik begrijpen. Ik zou het ook niet zo snel doen hoor, verstandig dat je eerst aan andere dingen denkt (ik ken iemand die nu al maximaal leent in haar 1e jaar van haar studie, geen idee hoe ze dat later terug wil betalen…)
Ik wens je succes!

Inderdaad even met DUO overleggen. Misschien is het zelfs voordeliger ingeschreven te blijven staan bij je studie dit halve jaar, zonder daadwerkelijk je vakken te volgen (als dat kan)? Dan moet je wel collegegeld betalen, maar als je dan ook stufi krijgt en kunt bijlenen, is het misschien wel handiger voor nu?
Anders misschien geld lenen van een familielid? Is vervelend, maar wellicht fijner dan de bank qua rente enzo.

Verder inderdaad op alles solliciteren. Verschillende meisjes hierboven hebben het ook over opvanghuizen enzo, ik denk dat je daar inderdaad ook wel terecht zou kunnen!

^Ik zou juist niet ingeschreven blijven staan, want dan verbruikt ze een extra half jaar aan stufi wat ze niet meer voor haar tweede opleiding kan gebruiken. Dat lijkt mij nogal zonde. Bovendien betaal je voor iets dat je niet volgt, dus feitelijk gooi je dan geld weg.

Dat is zo, maar wellicht heeft ze aan het einde van haar studie die stufi minder hard nodig dan nu. Je hebt gelijk dat het in principe dan weggegooid geld is, maar ja, als het voordeliger is dan bij een bank lenen met hoge rente bijv., is het misschien een optie.

Maar ik zou het gewoon even met DUO overleggen wat het handigst is. En dan langsgaan, want aan de telefoon komen er vaak miscommunicaties.