Uit huis gaan

Hallo,

Ik wil graag het huis uit.
en op mezelf gaan wonen.

niet op kamers maar zelf een flatje/appartement huren.

nu zie ik wel huisjes van 300/400 euro per maand.
maar wat komt er nog allemaal overheen?

wat heb je allemaal nodig om op jezelf te wonen als het gaat om grote uitgaven?

liefs

Per maand komt daar nog telefoonrekening, internet, tv, boodschappen bij. En als je studeert nog meer zoals boeken en collegegeld etc.
En wat je moet aanschaffen ligt er aan wat je al hebt en waar je het koopt. Een bank bij een kringloop is vele malen goedkoper dan als je er een nieuw bij de ikea koopt. En je hebt natuurlijk servies, pannen, kasten, handdoeken etc. nodig. En verzekeringskosten!

^dat dus. Daarnaast hangt de huur ook af van waar je gaat wonen. In A’dam wordt het al gauw onwerkelijk als je 300/400 euro pm voor een flat wil.

Ik dacht dat mensen van 20 jaar dat wel ongeveer zouden kunnen bedenken. :stuck_out_tongue: En er zijn ook al wel wat (algemene) topics over, daar zou je ook eens kunnen lezen.
Maar wat Charlotte92 zei is wel goed.

Ik ben 17 en woon ook al alleen.
Wat je maandelijks allemaal moet betalen: huur, elektriciteit, water, gas, internet, tv, telefoon, verzekeringen (indien je dit maandelijks doet), school (als je nog naar school gaat), eten, verzorgingsproducten.
Ik zelf heb 0euro moeten uitgeven aan tafels, zetels, eetgerij, keukengerij, ik heb alles gekregen.
Als je dit niet krijgt dan zou je best naar de kringloop gaan.
Wat je ook niet mag vergeten als je alleen gaat wonen dan is het washandjes,ik had alles behalve washandjes :stuck_out_tongue:

Lol je kan niet zomaar een huis huren hoor, daar moet je eerst een tijdje voor ingeschreven staan bij de gemeente woningbouw ding iets… :sunglasses:

Tenzij je 't huis weer van iemand huurt die op vakantie is oid.

ik wil in groningen wonen, daar woon ik nu ook

ik studeer niet meer, ga aan het werk heb nog geen vaste baan

@Kartien ik sta al ingeschreven bij een woningsite.
dus daar heb ik genoeg punten.

Je kan toch wel zomaar een huis huren?
In België toch wel, ik heb gewoon een appartement gezocht en bij immokantoren langs gegaan en zo 1 gevonden.
Als je een sociale woning wilt, dan moet je natuurlijk wel ingeschreven staan.

Ik wil het ook.
Dus houd de topic even in de gaten.

Niet iedereen wilt leven/alles delen met huisgenoten, tenminste ik niet.

Ik snap dat je niet wil delen met huisgenoten.
Ik had ook de keus en heb gekozen om volledig alleen te gaan wonen.
Het is wel lastig, je moet 's avonds na school nog kuisen, boodschappen doen, hw maken, rekeningen betalen,…
Ik heb soms ook al met mijn handen in mijn haar gezeten, maar toch vind ik dit de beste beslissing in mijn leven.
Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou thuis is, maar bij mij was het echt niet te doen, dus ben ik blij met mijn beslissing.

^Bij mij dus ook niet…
Maar ik zou best wel willen weten of je studeert, hoeveel je werkt, hoeveel je verdiend, wat je zo maandelijks ongeveer kwijt bent, hoeveel huur je betaald, of je ouders je bijschieten etc. etc.
Sorry voor al die vragen, maar ik zou het echt wel willen weten? :grinning:

Houd er rekening mee dat als je vanuit je ouders meteen helemaal alleen gaat wonen (dus niet op een studentenkamer maar zoals jij in je eigen appartement) dat je heel erg zult moeten wennen aan het alleen zijn. Dat moet je namelijk zelfs als je in een studentenwoning gaat worden al. (Ook als je ouders bijna nooit thuis zijn… het gaat vaak gewoon om het idee dat je met anderen woont.)

Verder:

Meubels, uitzet (pannen etc, je hebt vaak meer nodig dan je denkt), water, gas, elektra, telefoon, internet, televisie, boodschappen, zorverzekering als je dat nu nog niet zelf betaald, dingen die stuk gaan in huis, etc. etc. etc.

@toiletrocker in het op kamers topic staat van heel veel mensen wat ze verdienen en uitgeven.

Dat valt vies tegen. Zolang je nog niet op jezelf woont weet je dit gewoon niet. Ik was zelf 19 toen ik het huis uit ging en ik kon echt alle tips gebruiken. Als je bij je ouders woont en zij alles voor je betalen sta je daar niet zo snel bij stil.

Ik denk dat je bij een verhuizing ook rekening moet houden met alle spullen die je nodig hebt. Dingen als een TV, bed, magnetron, kledingkast etc. Handig als je daar al dingen van hebt. Ook dingen als pannen, kopjes en lepels! Want dat gaat je de eerste maanden echt wat meer kosten. Verder zijn rekeningen al aardig verted, maar je kunt ook een kamer kiezen waarbij water/gas/elektriciteit incl is. Maar dat moet je dan wel ff vinden.

Er zijn wel kamers/huizen waar je zo in kan gaan. Maar die zijn wel duurder. Soms veel, soms weinig maar je bent altijd beter af als je ergens ingeschreven staat. Al heb je tegenwoordig wel echt belachelijke wachttijden.

Denk ook aan verzekeringen (inboedel, opstal) en belastingen van de gemeente, dit kan heel hoog oplopen.

Maar ook ‘grote aankopen’ zoals een koelkast, tv, combioven(magnetron), pannen idd, dit samen kan echt makkelijk boven de 700,- uitkomen. Dat geld moet je van tevoren wel hebben!
Oh en als je huurt kan er borg gevraagd worden, afhankelijk van je huur kan dit 1x je huur zijn maar ook 1.5 x je huur dus dat is dan ook weer 400,- erboven op.

Niet alles hoor?
Er is trouwens een nieuw topic van.

^ In het oude topic staat dat. :slightly_smiling_face: