'U' tegen je ouders zeggen

Ik zag in dit topic: http://forum.girlscene.nl/forum/onzin/wat-vinden-mensen-raar-aan-jou-wat-jij-heel-normaal-vindt.-219169.3375.html dat er een aantal meisjes waren die ‘U’ tegen hun ouders zeggen.
Zijn er veel meisjes die dit doen? En is het jullie aangeleerd om u te zeggen, of ben je dat uitjezelf gaan doen?

Ik zelf zeg geen u tegen mijn ouders, dit zeg ik alleen tegen onbekenden (en leraren). Nja, niet als de onbekende jonger dan mij is of iets van 4 jaar ouder is. Verder eigenlijk tegen niemand… Tegen tante’s en ooms zeg ik ook geen u, maar ik noem ze tante/oom *naam*

Nooit gezegd en ben het ook niet van plan te gaan doen. Tegen mijn opa’s en oma’s zeg/zei ik ook nooit u. Weet niet of het alleen in onze familie zo geld maar wij vinden dat zoiets afstandelijk is. Respect toon je bij ons niet door u te zeggen maar hoe je ze behandeld enzo.

Ik ken zelfs iemand die zijn ouders bij naam moet noemen, sorry hoor maar als je geen papa of mama genoemd wil worden had je het misschien ook niet moeten worden.

Precies wat hier boven staat. Ik heb mijn hele familie nooit u genoemd, wel tante/oom *naam* maar dat vind ik dan wel normaal.

Heb overigens wel een nicht die haar moeder’s naam afkort en haar ook nooit mama noemt, dat vind ik dan weer te ver gaan.

Ik doe het zelf ook niet, en veel bekenden van mij ook niet. Wat ik wel van veel mensen hoor is dat ze hun ouders ook niet als je aanspreken maar bijv. : Wil papa mij straks even terugbellen? (en dan tegen hun vader) Dat vond ik in het begin heel raar klinken. Sowieso heb ik het idee dat dat in het Fries veel vaker gedaan word, ook met heit en mem (Wol heit…), tenminste, dat hoor ik wel vaker dan de Nederlandse manier.

Ik weet niet zo goed wat ik er van vind. Ik vind het wel een mooie manier om respect te tonen aan je ouders, aan de andere kant vind ik het ouderwets en afstandelijk.

Ik ben ook ooit bij iemand thuis geweest die zijn ouders en opa/oma tantes etc etc U noemde…
Ik vroeg ook waarom ze dit deden en ze vonden dit respectvol.

Ik ben vast en zeker associaal opgevoed dan want ik doe dit dus niet hahaha.

Ik doe dat nooit. M’n vader noem ik soms zelfs bij z’n voornaam, maar dat is omdat hij niet zo goed hoort en eerder reageert op zijn naam dan op ‘papa’ haha.

Dat van ‘wil papa mij straks even terugbellen’ hoor ik dan echt in mijn gedachten met een slijmerig zielig meisje die alles krijgt ofzo.
Ja sorry maar is het zelfde als een kleuter ofzo :’) ‘Ikke wil dat papa mij terug doet bellen’ ofzo haha.

Ik vind dat echt zo iets raars, U zeggen tegen je ouders. Kom op zeg, het zijn toch geen vreemde mensen? Het zijn gewoon je moeder en je vader, klaar. Maar goed zo denk ik er dan over. Tegen familie vind ik niet dat je dat hoeft te zeggen, tegen vreemde mensen die ouder zijn dan jou wel.

Mijn moeder zou me vierkant uitlachen als ik haar ineens U ga noemen.

Ik noem ze je, en mijn ooms en tantes ook maar mijn opa en oma noem ik u

Ik noem mijn ouders ook altijd papa en mama, en mijn ooms en tantes gewoon bij hun voornaam

Het klinkt in eerste instantie ook echt heel vreemd. :’) Maar als je het iemand vaker hoort zeggen en dan met een normale stem, dan went het wel redelijk. Als iemand het zegt die het nooit zo doet klinkt het ook echt debiel ja.

Haha, ik kan zelf niet Fries praten (wel prima verstaan), maar in het Fries klinkt het ook vééél logischer dan in het Nederlands, die manier. Volgens mij doen heel veel Friezen het zo, dus valt het dan niet meer op ofzo, best grappig eigenlijk.

Ik spreek mijn ouders ook met jij/je aan, verdere familie met u. Mijn ouders nooit bij naam, deed een keer een kennis van ons tegen haar ouders en wij zaten allemaal vol verbazing te luisteren :’)

Ik doe dit echt niet, ook niet bij andere familie. Een oude vriendin moest haar moeder met ‘u’ aanspreken of bij haar voornaam, zo raar en afstandelijk. Tegen haar vader zei ze wel weer gewoon ‘je’ en pappa.

Ik doe dit niet, ook niet bij grootouders.

Ze zien me al aankomen: ‘wat mot je nou weer hebben met je u?!’

Dit ja. Ik ben zelf fries en zeg dat ook, (wol heit…) Ik mag ook wel je zeggen, (wolsto…) maar dat vind ik zelf gewoon niet fijn klinken omdat ik onbewust oudere mensen (denk aan; 40/50 jaar) waar ik geen respect eigenlijk meer voor heb met jij aanspreek. dit klinkt zo vaag maar gaat automatisch :’)

Dit. Mijn oma spreek ik wel aan met u, maar dat is niet omdat ze dat wilt ofzo. Eerder omdat ik me dat zelf heb aangeleerd.

Ik spreek niemand in mijn familie aan met u.

Oh nee, dat doe ik niet. m’n opa en oma ook niet.