type student (toegepaste) psychologie

Ik ben zelf best rustig, onzeker en gesloten, en als ik mensen niet ken maak ik moeilijk contact. Ik wacht liever tot er iemand op mij afstapt.
Toch zit ik erover te denken om toegepaste psychologie te gaan studeren, het lijkt me wel heel interessant.
Nu vroeg ik me af of er meer mensen zijn die zo zijn, maar toch zo’n sociale studie doen. Heb je er veel last van tijdens je studie?
Of mensen die het studeren, maar zelf niet zo zijn, zitten er zulke mensen in je klas?
Sorry voor de onduidelijke vraag.

Ik wacht ook liever totdat iemand naar me toe komt en praat af en toe onduidelijk en ik ga volgend jaar verpleekundige studeren. Waarbij je veel met de patienten bezig bent en met de familie moet praten dus ja :3

Maar ik denk dat je dat wel op de opleiding leert :3

Hej,

Ik herken me zezelf wel een beetje in jou…

Ik ben ook best wel een stil typje, meestal ben ik niet degene die gelijk kennis maakt met iemand, maar wacht ik totdat de ander op me afstapt.

Omdat ik dus best stil ben, hou ik niet zo van praten. Ik ben meer van het `luisteren`, dat kan ik ook erg goed. Als vriendinnen in problemen zitten, ben ik vaak degene die het eerst te horen krijgt. Ik ben een luisterende oor en geefn hen adviezen (herken je je ook hierin?)

Daarom leek de opleiding psychologie me ook zo interessant, alleen wist ik niet precies of het bij zou passen. Ik ben naar de open-dag geweest en daar heb ik gemerkt dat de opleiding ook iets `biologisch` heeft. Omdat ik bio zo´n ##$%$ vak vind heb ik toch overwogen voor een andere opleiding.

Dus als je zeker weet dat je het wil, zou ik zeggen: GA ERVOOR !! ik geloof dat je tijdens je studie ervaring opdoet. Dus hoe langer je ermee bezig bent , hoe makkelijker het gaat om socialer te worden…

Veel succes

x- cadi

als je patiënten later krijgt dan is het toch de bedoeling dat zij naar jou komen? ;p

ja, maar daar gaat het ook niet zo om. je kunt er ook zoveel meer mee dan alleen gesprekken met patiënten.

ah dankjewel! dit vind ik echt een fijne reactie (:
ja, ik herken me heel erg in het luisteren gedeelte. ik hoor ook vaak van vrienden dat ze het fijn vinden om met problemen naar mij te komen, omdat ik zo goed kan luisteren en ook fijn advies geef. het biologie gedeelte is maar heel klein he.
weet je al wat je nu wil studeren?

ik heb ook het idee dat als ik dit wil, ik het gewoon moet doen. dat ik moet laten zien dat ik het kan en me nergens zorgen over moet maken. maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

ja inderdaad (: en misschien is het ook makkelijker omdat je het voor je beroep moet doen, en niks persoonlijks van jezelf erin zit eigenlijk.

Ik weet niet precies hoe het bij een verpleegkundige opleiding zit, ik studeer zelf psychologie. Maar je kunt niet verwachten dat je daar leert met mensen om te gaan of iets dergelijks. Je leert misschien wat gesprektechnieken e.d. Maar het is dus echt niet zo dat je daardoor ineens een ster wordt in gesprekken voeren. Dit moet je zelf gewoon al in je hebben, en is meer op je eigen gevoel afgaan dan dat je dit kunt “leren”.
Maar om even op het topic terug te komen.
Het is gewoon een opleiding, en net zoals bij andere opleidingen komen daar allerlei soorten mensen op af. Dus de ene is stil de ander niet. Hoe dat voor de toekomst in je beroep gaat uitpakken weet ik niet. Bij sommige mensen heb ik altijd zo mijn twijfels, die lijken er eerder te zitten voor zelfhulp dan iets anders.

ik ga dat mss ook doen (: welke stad ga jij?

ik ben het tegenovergestelde, heel erg extravert. Én ga psychologie studeren.

ik wil het liefste in Nijmegen, maar daar is een loting. Anders wordt het denk ik Deventer. En jij?

Ja, ik snap dat het bij elke opleiding allerlei verschillende mensen zijn, maar dit is wel een sociale opleiding. Dus dat maakt het voor mij lastiger.
Hmm ik ben benieuwd of ik het leuk ga vinden. Ik zit er zelf totaal niet voor zelfhulp, het lijkt me al heel lang erg interessant. In welk jaar zit jij nu? En waar studeer je het (: ?

Ik denk er ook over op TP te gaan doen, of eigenlijk weet ik het wel bijna zeker. Maar het is juist best logisch dat als je stil en introvert bent, dat je dan geïnteresseerd bent in psychologie bent; je bent zo te horen juist goed in het observeren van mensen.
Extrovert mensen integendeel letten vaak niet zo zeer op de details in het gedrag van mensen, en die details kunnen juist doorslaggevend zijn.
Ik denk dus dat TP wel zeker bij je past!

jazeeeeeker dat het kan. Mijn vriendin doet het prima! Zij is precies jij, qua persoonlijkheid en opleiding. Kijk waar jij het over hebt, is waar, maar waarom denk je dat mensen studeren? om het vak te leren natuurlijk. Dus wel doen als je het echt wilt, en je leert het heus wel.

ik ga dan naar leiden. dat is het dichtstbij :stuck_out_tongue:

weet iemand toevallig waar overal wel of niet loting is voor deze opleiding? of een site waar je dat kan vinden…??

laat maar, heb het al (A)

Weet iemand toevallig wel welke scholen er, wat betreft deze opleiding, goed aangeschreven staan…??

Als je het hebt over Psychologie op het HBO (TP dus) is alleen in Deventer zonder loting. De rest is wel allemaal lotingstudie

Ik studeer het op de universiteit van Tilburg, Geen toegepaste psychologie dus. Zit nu in mijn derde jaar, dit jaar sluit ik mijn bachelor af en dan volgend jaar ga ik de master klinische psychologie doen, en dan de kinder en jeugd kant (je kunt ook kieze voor volwassenen)

Ik studeer zelf ook TP en ben best wel introvert. Ik heb er eerst ook heel lang over gedaan om te besluiten of ik deze studie wel of niet zou doen, juist omdat ik me ook afvroeg of ik er wel geschikt voor was. Maar ik denk als het je echt interesseert dat je het gewoon moet proberen. Als je heel erg gemotiveerd ben helpt dat ook heel erg.

Wij hebben het vak Coaching, Counseling and Training en daar krijg je allemaal gespreksvaardigheden te leren. Aan het begin had ik hier ook veel moeite mee. Het is gewoon zo dat als je wat meer naar buitengericht bent dat het je dan makkelijker af gaat om gesprekken te kunnen voeren. Maar dat wil nog helemaal niet zeggen dat je niet geschikt kunt zijn. Als je dit vak aan het einde van het jaar niet haalt, ongeacht je studiepunten dan moet je stoppen met de opleiding. Ik heb zoiets van: Ik probeer het gewoon, en als het niet lukt dan blijkt dat ik beter wat kan kiezen wat beter bij me past. Dan weet ik dat, maar dan heb ik het in ieder geval geprobeert.