Twijfels

Oke, de meesten weten dat het binnenkort suikerfeest is.
Tijdens suikerfeest is het gebruikelijk dat de families bij elkaar komen.
Wij gaan altijd naar mijn Oma&Opa (de familie van mijn vader).

Al sinds dat mijn ouders getrouwd zijn (mijn moeder wilde dit niet, gelukkig houd ze nu wel van mijn vader) had/heeft mijn Oma een hekel aan mijn moeder.
Waarom? Ze is niet van de familie, maar een meisje die eerst zonder hoofddoek was en met korte jurkjes liep en ook niet uit hun stad kwam (toen ze trouwde moest ze wel een hoofddoek op, van hun).
Ze hebben mijn moeder echt verschrikkelijke dingen aan gedaan.
Het ergste wat ik mij herinner is dat ze mijn moeder had geslagen:
Mijn vader had zelfmoord gepleegd (niet gelukt, 6 weken ziekenhuis), mijn moeder had geen cent. We kregen 20 gulden van mijn moeder haar zus en hadden boodschappen gedaan, toen waren we langs mijn Oma gegaan.
Ze wou wat uit die tassen pakken en mijn moeder zei:
Wij hebben niks, dit is het enige wat we hebben, daarom sloeg ze haar een paar keer.

Nou blabla, het was weer ‘goed gekomen’, mijn ma heeft haar vergeven, ze zei:
‘Iedereen maakt fouten, ja dit is heel erg, maar het blijft de familie van je vader en ik wil goed zijn, dus vergeef ik haar.’

Mooi, mijn ouders kregen nog een kindje, wat mijn 2e broertje werd.
Vorig jaar tijdens Ramadan kwam mijn Oma (god, ik wil haar niet eens zo noemen) bij ons eten en ze stookte mijn vader op.
Er kwam ruzie en ze vielen mijn moeder letterlijk aan en hebben ze haar het ziekenhuis ingeslagen.
Ik heb toen mijn oma en vader aangegeven.
Ze hebben 3 dagen vast gezeten, want we namen de aangifte weer terug.
Mijn moeder heeft het toen goed gemaakt met mijn vader.

Nu is het zo, dat ik al een jaar niet daar ben geweest,
Mijn Oma was naar Turkije gegaan, maar is terug.
Mijn vader gaat natuurlijk met mijn broertjes, maar ik en mama blijven eigenlijk thuis.
Alleen, als mijn pa daar heen gaat, is hij alleen, want iedereen is daar met zijn vrouw/man (9 broers en zussen heeft hij) en dan is mijn vader alleen.
Hij vind het heel erg en zei:
Ik ga jullie niet dwingen, daar heb ik geen recht op. Het is jullie keus en daar heb ik respect voor.

Mijn moeder wilt best gaan, speciaal voor mijn vader en zij is gewoon te goed.
Ze vergeeft alles en kan bijna nooit ‘nee’ zeggen.
Ze zei ook: als je niet wilt, dan gaan we niet

Nu wil ik eigenlijk gaan, speciaal voor mijn vader.
Alleen … ik twijfel, ik ben bang dat alle herinneringen weer naar boven komen en dat ik boos ga worden.
Ik ben gewoon bang dat ik daar iets vreemds ga doen.
Het is niet makkelijk, je moeder zien geslagen worden, echt niet.

Dus mijn vraag: Hoe the hell kan ik hier mee omgaan?
Wat moet ik wel of niet doen?

omg, wat een tekst.

Tsja ik zou zelf niet gaan nee, houd je moeder gezeldschap zodat zij ook een fijn suikerfeest heeft. Familie is belangrijk maar als ze zo belachelijk doen? Je moeder heeft zich hartstikke goed aangepast (waar ze gelukg mee hebben) en je oma sloeg haar gewoon om niets…

mijn moeder wilt wel gaan, vergeten te melden.

en idd, ik zei ook: doe hem nu dan af?
ze zei: ik heb hem nu al 18 jaar, (ze was fucking 17 toen ze trouwde), nu heeft het geen nut meer.

Wat een erg verhaal…
Goh, ik denk dat ik niet mee zou gaan.
Maar ik weet niet zeker…

Ik denk niet dat wij voor je kunnen beslissen of je moet gaan of niet. Het is heel erg wat er allemaal gebeurd is en je zegt dat je je oma eigenlijk helemaal geen oma wilt noemen, dus waarschijnlijk wil je haar ook niet vergeven wat zij jouw moeder heeft aangedaan. Ik laat niemand mijn moeder wat doen dus ik zou echt pissig worden als ik haar alleen al weer zal zien, en ik weet niet of jij zo bent maar daar moet je wel rekening meehouden want als zoiets gebeurt is het misschien beter dat je vader alleen gaat? Maar ik kan niet voor je beslissen want jij bent mij niet en ik ken jou familie ook niet… Dus volg je hart maar denk wel na wat het beste ook voor andere mensen dan je vader is haha (bijv je moeder ook)

Oh als je moeder gaat zul je wel mee moeten denk ik… Ik dacht dat zij niet wilde gaan (wat ik zou begrijpen), ookal is dat niet zo makkelijk beslist. Sterkte!

Ja, ze is gewoon te goed.
Als ik er niet was, had ze haar allang vergeven.

Ik ben best wel agressief en heel haatvol als het om zulke dingen gaat.
Niemand moet mijn moeder aanraken.
Ik heb mijn oma ook heel vaak uitgescholden en een vaas naar haar hoofd gegooid.
Nu weet ik het echt niet …

Volgens mijn moeder heeft ze haar straf wel gehad:
Ze was in Turkije, alleen, een jaar.
Is gek geworden, is meegenomen naar het gekkenhuis etc.etc.etc

Ik weet het gewoon niet, vergeven doe ik sws niet.

Als je moeder gaat
Dan zou ik wel mee gaan.

( Dan moet je niet letten op het andere berichtje van mij :’) )

Ze wilt gaan, ze wacht op mijn antwoord als het ware.
Ze wilt alleen gaan als ik dat ook wel wil.

Als je daar zou gaan en ineens boos wordt, je niet inhouden. Ze moeten allemaal weten dat jij hierdoor ook onder geleden hebt. Ik zou het echt nooit pikken als mij oma en mijn vader ineens op mijn moeder afvlogen en haar het ziekenhuis in sloegen. Je was toen klein, maar het is zo dat jij er ook een soort van trauma aan hebt overgehouden.