Twijfels tussen twee opleidingen

Hey hey,

Ik zit met een (best wel) groot probleem. Ik heb vorig jaar de opleiding SAW gedaan. (1 jaar) en ben toen overgestapt naar Toerisme omdat ik een break nodig was. Toerisme blijkt dus helemaal niks voor mij te zijn en ik vind het ook echt niet leuk.
Nu ben ik dus op zoek naar een opleiding die bij mij past, en ik twijfel dus tussen Verzorgende IG of SAW, dit zijn trouwens MBO opleidingen.
Zijn er hier mensen die Verzorgende IG doen die mij meer info kunnen geven over wat je precies krijgt met deze opleiding en wat je er mee kunt?
Ik moet al heel snel een keuze maken en kom er echt niet uit.
Sowieso vind ik met mensen werken echt leuk, of dit nou met oudere mensen of met gehandicapte mensen is, ik weet gewoon dat ik er veel voldoening uit zou kunnen krijgen.

Ik hoop echt dat iemand me verder kan helpen…

Xx

Ik snap je twijfel, het is zeker een lastige keuze. Ik studeer zelf verpleegkunde.
Je moet bij jezelf nagaan op welke manier je met mensen wilt werken, of op welke manier je ze wilt helpen. Als je de opleiding verzorgende IG gaat doen zal je mensen moeten helpen met de algemene dagelijkse levensbehoeften en daar hoort poep, plas en spuug bij. Bij deze opleiding sta je dicht bij de mens en kom je in zijn comfort zone.
De opleiding SAW ken ik niet, maar bij sociale opleidingen sta je iets verder van de mens af dan bij verzorgende opleidingen. Bij deze opleidingen ben je vaak niet diegene die de persoon wast, maar eerder diegene die in gesprek gaat.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Bij allebei gewoon inschrijven en dan op het laatste moment je definitieve keus maken?

Als ik het goed begrijp heb je al een jaar SAW gedaan en ben je toen naar toerisme overgestap? Wat was de reden dat je gestopt bent met SAW en dat je nu toch weer twijfelt aan deze opleiding te willen beginnen?

Maak voor jezelf een lijstje met de leuke kanten maar ook de minder leuke kanten van het beroep dat je graag zou willen uitoefenen. Bij SAW kunnen dit meerdere zijn bij verzorgde IG is dit al het beroep. Ga na wat je er allemaal mee kan en wat de opleiding van jou verwacht. Op deze manier kun je een weloverwogen keuze maken. Ook kun je eventueel bij een roc om begeleiding vragen in het maken van een weloverwogen studie keuze. Je kan dan een studiekeuze test doen om te kijken welke studie nu echt bij je past.

Heel veel succes met het maken van je keuze

Volgensmij kan je met SAW ook werken als Verzorgende IG, ik weet het niet zeker. Ik zou voor SAW gaan dat lijkt me toch een iets leukere opleiding. Verzorgende IG gaat voornamelijk over bejaardenzorg (Mijn zus doet dat)

Als je de opleiding sociaal agogisch werker doet kan je niet werken als een verzorgende in een verzorgens/verpleeg tehuis. Dit zijn toch echt twee verschillende beroepsvelden. Wanneer je SAW volgt ben je op het sociale vlak bezig (psyche) en verzorgende vooral op het lichamelijke vlak. Twee totaal verschillende werkvelden die elkaar tegen komen omdat er enige samenwerking is. Wanneer je SAW als opleiding doet kun je bijvoorbeeld als woonkamer begeleider werken bij een woongroep voor verstandelijk beperkten of ouderen maar je kan ook als onderwijsassistent werken. Wanneer je verzorgde als opleiding kiest kom je te werken binnen een instelling voor verstandelijk beperkten of een verzorgings/verpleeg tehuis waar je bewoners helpt met zijn of haar ADL (denk hieraan het wassen van de bewoners, voeding, wonden verzorgen, medicatie en zorgen voor een veilige omgeving)

Ow oke dat wist ik niet, dankjewel dat je het me even uitlegt :slightly_smiling_face:
Ook handig voor TS, nu weet ze misschien ook het verschil.

Dankjewel iedereen!
Ik heb me toch voor de zekerheid aangemeld bij Verzorgende IG omdat dat eigenlijk al voor 1 april moest. Ik denk dat Verzorgende IG mij toch wel het leukst lijkt.
Nogmaals bedankt! :slightly_smiling_face:

Ik deed het graag en hoop dat iemand iets aan deze kennis heeft :wink: