Twijfels studie

Hoi hoi,

Laatst zit ik heel erg te twijfelen over een studie.
Ik ben al 18 jaar en ben al met 2 studies gestopt omdat het me totaal niet bevalde en verkeerde keuzes waren.

Ik wilde er eigenlijk een jaartje tussenuit gaan, maar dan denk ik weer ik ben al 18, als ik dat doe ben ik 19 en zit ik pas in het 1e jaar van het MBO :s

Als ik er weer zo over denk zit ik nog meer te twijfelen, bij mijn vorige opleiding was ik ook al zowat de oudste.

En als ik een jaartje er tussen uit zou gaan, weet ik niet wat voor werk ik zou kunnen doen met een diploma van VMBO-Kader.
En ben ik bang dat ik heel lui word en uiteindelijk niets ga doen (wat zowel deze vakantie is gebeurd)

Heeft iemand tips ofzo met wat het beste is? Xx

Ik zou er niet nog een jaar tussen uitgaan, dan blijf je maar doorgaan met uitstellen. Misschien kun je VAVO (volwassene onderwijs) proberen? Of probeer je anders over je schaamte heen te zetten. Succes!

@AutumnRain ja daar dacht ik 2 jaar geleden ook over, maar dan zou ik eerst 1 jaar over doen om een TL Diploma te krijgen en dan nog is 1 jaar bovenop met Havo.
En ik moest dan ingeschreven worden op een Middelbare school ofzo en dat kon niet omdat ik al een opleiding had gedaan? Super verwarrend dus :stuck_out_tongue:

Je moet nooit me tegenzin aan een nieuwe opleiding gaan beginnen. Dat gaat zeker niet goed.
Mag ik vragen welke opleidingen je hebt gedaan? En welke zou je nu willen doen?

Als bijbaantje kun je ook gewoon in een supermarkt of in een andere winkel werken. Of in de horeca.

@JusT_TessA ja klopt en om eerlijk te zijn probeerde ik maar wat opleidingen omdat het “moest”

Ik heb alle twee de opleidingen op Niveau 4 gedaan, de eerste was Interieuradviseur, en de tweede Marketing en Communicatie.
Opzich was Marketing en Communicatie wel te doen en was er aardig goed in, maar de locatie en de mensen bevielen me vooral niet en heb sindsdien niet echt de motivatie gehad om nog verder te kijken voor een opleiding.

Klinkt super slecht, maar ik kan dus echt geen leuke opleiding vinden die echt bij mij past, en dan kijk ik naar m’n vriendinnen die nog maar 1 of 2 jaartjes hun opleidingen hoeven te doen en al hun diploma op zak hebben… dan voel ik me toch een beetje een ja… :stuck_out_tongue:

Een BBL opleiding doen? Werken en leren tegelijk?

ik heb zelf 2 jaar op 2 verschillende scholen de pabo gedaan.
ook in beide gevallen eerder gestopt.

Ik had ook totaal geen idee wat ik wilde, dus ben ik naar een loopbaanadviesbureau gegaan. Daar moest ik de hele ochtend allerlei testen maken. En daar kwamen een paar opleidingen uit. Nu ga ik People & Business Management doen in Sittard. En ik heb er echt zin in!

Wat jij aangeeft van je vriendinnen heb ik ook ja, zei zitten allemaal in t 3de jaar en ik begin weer van voor af aan. Dus dat is wel jammer. Maar dat komt ook wel weer goed=)

Met je leeftijd is opzich niet raar, ik was ook 19 met mn mbo (oke ik had al vmbo en havo dan…) maar ik zat ook veel tussen de 16 jarige. Behalve de andere die het net als mij versneld deden en van de havo kwamen die waren zo 17-18.
Er zijn altijd een hoop die stoppen met een studie, of een jaar eruit gaan.
Denk eraan je gaat voor jezelf naar school, niet voor de andere. Boeiend dat je ouder bent!

heb je een opleiding op het oog wat je leuk lijkt? Want je kan idd ook bbl doen, hoewel je dan weer 1 van de jongere bent in de groep :stuck_out_tongue: Of een thuisstudie als je zo met je leeftijd zit?

Dankjewel voor jullie reacties!

@Radio jaa aan cursussen zat ik ook al te denken, wat ervaring opdoen en iets op m’n CV krijgen, of zo’n korte opleiding (thuis studie I think?)

@SweetPrincess20 klopt… dat is wel zo, maar vind het zo dom overkomen voor mezelf dan ben ik onderhand 19 jaar en zit ik daar op het MBO 1e jaar met 15 tot en met 18 jarige mensen haha:p maar indeed. Moet het voor mezelf doen.
En heb gekeken naar thuis studies via het LOI, alleen begrijp het nog niet helemaal, alhoewel lijkt een administratieve opleiding wel leuk, of secretarieel of iets in de richting van management

Zijn er mensen die thuis studies doen of hebben gedaan? Zoja hoe is dit? Xx

Nee joh tuurlijk niet… ik ga nu met mn 21 toch een hbo doen, dan zit ik toch ook met mensen die net havo hebben gedaan? die zijn 17/18 dan. Ben ik ook weer een stuk ouder. En nee ik zit er niet mee, nu is het wel dat ik er jonger uitzie en ik ook voor 17/18 doorkan :stuck_out_tongue: Dus het valt niet zo op.

Met thuisstudie moet je wel goed over denken want je moet zelf aan de slag je hebt niet echt dingen die af MOETEN. En dat kan soms lastig zijn als je thuis zit en dan geen zin hebt. Verder heb je ook niet echt sociale contacten ofzo. Ik had een stagebegeleidster en die deed dezelfde opleiding via loi en moest wel veel meer doen dan ik op het roc, ik had echt een chille opleiding vergeleken met wat zij allemaal moest doen en leren. Zo hadden zij echt open vragen bij examens en wij altijd meerkeuze. En ja het diploma is hetzelfde dus ik ben wel heel blij dat ik het gewoon op een school heb gedaan.

Jaa da’s zo.
Ik ben alleen wel ja, ehm, ik kan me thuis veel beter motiveren dan op een school (heb altijd gehad dat ik drukke klassen had etc) en “huiswerk” die we opkregen voor thuis kreeg ik altijd netjes af enzo dus daarom zit ik heel erg te twijfelen tussen een echte studie, thuis studie, of werken grrr!

Je moet je echt niet laten afschrikken door je leeftijd. Bij mij in de klas zit ook een jongen van 28 (hij was 26 toen hij met zijn studie begon). En mijn broer begint ook aan zijn derde studie.

Voor thuisstudie moet je wel ontzettend veel discipline hebben en jezelf motiveren is lastig als je geen vrienden hebt, zoals op school.

Ik heb hetzelfde als jij, dat ik eigenlijk beter thuis kan leren. Ik doe nu ook een WO-studie, dus dat is veel zelf thuis doen, en dat vind ik veel fijner dan op de middelbare school…
Maaaaaar ik doe daarnaast een thuisstudie, en dat is toch wel een stuk anders! Je hebt dan eigenlijk géén begeleiding (hoogstens via email ofzo) en het is wel heel makkelijk om iets niet te doen / uit te stellen. Ik vind het snel saai worden zo helemaal zonder iets van les of andere mensen. Als je dat niet erg vindt en je denkt dat je het wel aankunt moet je het vooral doen natuurlijk, maar ik zou het niet echt aanraden…