Twijfels over studie

-gesloten-

Pfoe, wat een moeilijke beslissing gaat dat worden zeg! Als ik jou was zou ik hiermee naar je decaan of slb’er gaan. Verder vind ik niet dat angst je tegen zou moeten laten houden. Stel dat je een foute keuze maakt? So What? + liever spijt van iets dat je wel hebt gedaan dan dat je spijt hebt dat je het niet hebt gedaan.

Zo dat is de enige raad die ik je kan geven haha.

Ik ben zelf ook van het HBO naar het VAVO gegaan. Het was in het begin best wel even wennen, er is weinig sociaal contact met je medeleerlingen omdat iedereen z’n eigen rooster heeft. En het tempo ligt in vergelijking met het reguliere onderwijs best hoog en moet je veel zelfstandig uitzoeken. Uiteindelijk went het wel, en kom je hopelijk net als ik wat gezellige mensen tegen, maar het kan in het begin wel even slikken zijn.
Het VAVO hoeft dus niet per se een struikelblok te zijn.

Ik houd dit topic wel even in de gaten voor als je nog vragen hebt :slightly_smiling_face:

@Ikarus,

Bedankt voor het reageren.
Ik had nog een vraag. Welke vakken kun je precies verwachten of het vavo? Is het echt anders dan het reguliere onderwijs of valt het uiteindelijk wel mee?
Ik ben namelijk bang dat ik mijn motivatie verlies omdat je weer soort van ‘opnieuw’ begint door 2 jaar in 1 te doen.

Groetjes,

Hey Smileyyy,

Ik neem aan dat je eventueel een maatschappelijk profiel zou gaan doen. Over vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde kan ik je weinig vertellen, maar de talen verschillen niet veel van het reguliere onderwijs. Gewoon wat woordjes leren + mondeling/luistervaardigheid/leesvaardigheid etc. Als dit op het havo goed lukte moet het op het vavo geen probleem zijn.
Alleen wiskunde kan wel tegenvallen. Er is namelijk best een groot verschil tussen het niveau van wiskunde A op havo- en vwo niveau. Maar om je daarbij te helpen krijg je waarschijnlijk wel een bijspijkercursus om wat van die vaardigheden onder de knie te krijgen.
Ik heb zelf mijn havo-examen economie in 2011 gedaan, en sindsdien is het vak iets veranderd, dus over het verschil kan ik je weinig vertellen.

Ik vond in het begin vooral het tempo erg hoog liggen, en dan vooral bij scheikunde en natuurkunde, maar als jij deze vakken niet zou volgen valt dat ook wel weer mee. Uiteindelijk wordt je gewoon voor hetzelfde eindexamen opgeleid, maar gebeurt dit gewoon in een hele korte tijd en moet je ook veel zelf doen, dat is wel even wennen.
Ik zag er in het begin ook heel erg tegen op, maar uiteindelijk zijn de afgelopen twee jaar voorbij gevlogen :relieved:
Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen informeren. Als je nog vragen hebt zie ik het wel!