twijfels over studie en geen stage

Hee,

Ik ben dit jaar begonnen met de opleiding HBO-verpleegkunde en ik zou eigenlijk in de laatste periode op stage gaan. Maar nu zijn er te weinig stage-plaatsen waardoor ik geen stageblok maar een theorieblok heb. Dit betekend dat ik volgend jaar 3 blokken achter elkaar op stage moet. Het stomme hiervan is dat ik eigenlijk niet helemaal zeker weet of de studie echt iets voor mij is. Ik dacht hier achter te komen met stage maar die heb ik dus niet. En als ik volgend jaar tijdens de eerste stageperiode er achter kom dat het toch niet is wat ik wil, heb ik wel al gelijk betaald voor een heel schooljaar, geld wat ik dan dus weggooi, of een jaar dat ik verspil. Ik ben nu zelf op zoek naar een stage plek maar ik acht de kans zeer klein dat ik er een vindt. Ik heb mijn SLB-er verteld dat ik een kleine twijfel heb, maar dit was al te laat en ik kan moeilijk iemands stage plek afpikken. Ik weet echt niet zo goed wat ik nu moet doen, misschien dat iemand hier iets weet?

Alvast bedankt xx

Ik heb half jaar MBO verpleegkunde gedaan en daarbij ook stage gelopen. Ik ben uiteindelijk gestopt met de studie omdat het niet echt bij mij paste. Nu ben ik bijna klaar met apothekersassistente en dat bevalt een stuk beter. Maar het is voor iedereen verschillend natuurlijk. Kan je niet vrijwilligerswerk doen in bijvoorbeeld een verzorgingstehuis? Of echt wat verder weg een stage plek zoeken?

Dankje voor de tip! Ik vindt het ook geen probleem om ver te reizen, als ik wel een stage plaats had gekregen had ik ook maximaal 1,5 uur kunnen reizen dus ik kijk zeker ook verder weg. Het probleem is alleen dat er te weinig stage plaatsen zijn (ook bij andere hoge scholen) waardoor het moeilijk wordt om een plaats te vinden, maar hier ben ik zeker wel mee bezig. Als het niet lukt is vrijwilligers werk misschien wel een idee, maar ik weet niet of ik dan ook echt verpleegkundige handelingen uit mag voeren? Want volgens mij is het dan meer een praatje maken met de bewoners etc, of zie ik dit verkeerd?
In ieder geval bedankt!

upje (:

Wat leuk, ik doe ook HBO-verpleegkunde. Ik zit in het eerste jaar en bij mij was dit eigenlijk precies hetzelfde. Er waren veel te weinig plekken, waardoor er mensen waren die binnenschoolse lessen moesten volgen. Gelukkig heeft school dit opgelost en waren er toch genoeg plaatsen. Ik twijfelde ook best erg over mijn opleiding. De toetsen enzo haalde ik allemaal wel, en de theorie vind ik ook erg interessant. Ik weet niet of jij al weet welke richting je op wilt, maar waarschijnlijk is dit niet in een verpleeghuis/verzorgingstehuis. Hier werken voornamelijk verzorgenden IG. Natuurlijk is dit allemaal de basiszorg, maar dit is niet de toekomst voor de meeste HBO-verpleegkundige. Er is dan ook niemand die de stage écht leuk vind (in mijn klas).

Als jij al weet wat voor richting je op wilt (bv het ziekenhuis), zou ik wel doorgaan. In het tweede jaar heb je een grote kans dat je hier stage loopt (in mijn geval dan). Als je het nog niet weet en de opleiding eigenlijk hebt gekozen omdat je iets in de zorg wilt doen maar het verder niet weet (of zoiets dergelijks) zou ik stoppen. Je kunt natuurlijk gaan werken, zodat je geld kunt verdienen voor je volgende opleiding. Ook heb je veel tijd om je goed te oriënteren wat je nou echt wil. Succes! :slightly_smiling_face:

Dankje voor je reactie! Bij ons heeft iedereen wel echt zin in de stage, we kunnen ook al in het ziekenhuis terecht komen enzo. Ik wil ook het liefst in het ziekenhuis stage lopen, omdat ik hier het meest bang voor ben dat het me tegen gaat vallen. Op school vindt ik het allemaal leuk tot nu toe, maar ik weet niet hoe dat gaat als ik met moeilijke dingen te maken krijg op stage zegmaar.
Ik wil eigenlijk sowieso niet stoppen voordat ik stage heb gelopen of tenminste een beetje georiënteerd heb in de praktijk… Maar in iedergeval bedankt voor het meedenken :slightly_smiling_face:

Nog even een vraagje: Dit jaar was het zo dat als je voor februari stopt je het studiegeld voor dat jaar terug krijgt, maar weet iemand of dat ook zo is als je in het tweede studiejaar voor februari stopt?

^ Volgensmij is het helaas alleen in je eerste jaar zo dat je je voor 1 februari kan uitschrijven en zo je collegegeld terug kan krijgen…

http://www.mijngeld.nl/studeren/stoppen-met-je-studie

Hmm ja lijkt inderdaad zo, jammer.

Ja klopt, alleen als je in het eerste jaar stopt. En als het de eerste opleiding is waar je mee stopt.

Zit je toevallig op de HAN in Nijmegen ? :stuck_out_tongue: Want daar zijn voor de eerste jaars voltijd studenten te weinig stageplekken te regelen het eerste jaar…

Vind het echt jammer dat het de school niet is gelukt om genoeg stageplekken te vinden… Vooral voor jou omdat je twijfelt over de opleiding! Misschien kun je met iemand ruilen die niet per se nu een stage wil gaan doen ? Of inderdaad zelf een stageplek zoeken… maar dat lijkt me erg lastig. Tenzij je iemand kent in een ziekenhuis ofzo.

Als alternatief zou ik dan denk ik ook, zoals hierboven is gezegd, een bijbaantje gaan doen in de thuiszorg. Of wat je ook kunt doen (en denk ik wel mogelijk is om te regelen) is kijken of je 1 dag mee kunt lopen met een verpleegkundige in een ziekenhuis. Misschien dat je dat wel kunt regelen dat je gewoon met een verpleegkundige meeloopt 1 dag en gewoon veel dingen te zien krijgt. Zo kan je misschien iets beter inschatten of het wat voor je is of niet.

Ja haha, jij ook dan?

Er zijn maar 3 mensen bij mij in de klas die een stageplaats hebben, en die hadden zelf ook iets waardoor ze perse stage moesten lopen. Dus ruilen met iemand is helaas geen optie. Voel me ook een beetje een bitch als ik iemands stage plaats afpik.

Ik doe al als bijbaantje bij mensen thuis poetsen in de thuiszorg, maar ik ben ook nog steeds opzoek naar een verzorgend baantje in een bejaardentehuis ofzo voor in het weekend, die kan ik helaas ook niet vinden. Maar dit lijkt me toch nog anders dan dat ik echt stage loop als echt verpleegkundige.

Als ik geen stageplaats vindt ga ik inderdaad denk ik een dag met iemand proberen mee te lopen in een ziekenhuis, en bij de thuiszorg. Bedankt voor de tip:)