Twijfels na bijna 7 jaar help

Hey
Ik ben normaal niet zo’n type die op het forum dingen zal typen om advies te vragen, maar ik las verschillende verhalen en dacht laat ik het toch eens proberen, wie weet helpt het mij.

Ik zit nu bijna 7 jaar in een relatie met mijn vriend. Dit is voor ons beide de eerste relatie, heb nog nooit met andere jongens gezoend e.d. Vanaf dat we 16 waren zijn we al samen.
Onze relatie heeft al wel wat ups en downs gekend. Hij heeft hele andere normen en waarden vanuit huis meegekregen. Daar waar het bij mij een warm gevoel geeft is het bij hem op zichzelf en vaak ruzies thuis.
Dat heeft mij al die jaren al veel gedaan, maar meestal dacht ik, ja wat daar gebeurd gaat mij niet aan. Het is onze relatie en schoonfamilies krijg je er gratis bij. Nu is hij in die jaren dat we samen zijn echt heel erg veranderd en heb ik hem toch dingen mee kunnen geven wat ik belangrijk vind. En andersom natuurlijk.

Nu sinds een half jaartje ben ik toch heel erg aan het twijfelen. Zijn al eens eerder met een “pauze” geweest en toen bij elkaar terug gekomen omdat we elkaar zo mistten.
Ik mis gewoon bepaalde dingen in een relatie vanuit zijn kant wat ik heel belangrijk vind.
Ik zie dan in mijn omgeving hoe het ook kan, en dit doet mij dan wel pijn. Al weet ik dat het soms van buiten mooier kan lijken dan wat het daadwerkelijk is.
Ik ben ondertussen al een aantal jaar aan het werk, een vaste baan met een vast in komen. Wonen beide nog thuis. Hij is nog student.
Ik mis heel erg dat hij mij het gevoel geeft dat ik belangrijk voor hem ben. Ik doe letterlijk alles voor hem, en soms zelfs teveel. Wring mij in alle bochten om het leuk te maken. En ik krijg hier gewoon weinig voor terug.
Begrijp me niet verkeerd, het is echt mijn maatje. Ik weet wat ik aan hem heb, als er iets is kan ik bij hem terecht. Wij kennen elkaar door en door.
Maar door de irritatie punten worden m’n twijfels echt erger en maakt het ondertussen mijn hoofd gek.
Hij kan heel rationeel reageren op situaties, wil dingen graag beter weten , terwijl ik echt een gevoelsmens ben. Ik kan me dan ook ergeren als hij zo reageert in dat soort situaties. Hij kan soms ook heel raar op mij reageren , waar ook anderen bij zijn. Dan denk ik hallo ik ben niet je kameraad maar je vriendin. Ook krijg ik nooit eens zomaar een complimentje of een lief cadeautje. Terwijl ik zovaak iets voor hem koop. Ik heb het gevoel dat onze relatie te comfortabel word en het misschien even wakker geschud moet worden om het spannend te maken. Ik wil graag met hem hier over praten maar vind dit echt heel moeilijk omdat ik niet over wil komen dat alles aan hem ligt. Iemand tips voor mij 🥹

Hmm, ik snap je punt. Ik ben zelf nog niet zo oud, maar ik zou persoonlijk open tegen hem proberen te praten, want je zegt dat hij wel soms tekeer kan gaan op jou waar andere mensen bij zijn. Dit is voor mijn geval erg verkeerd. Kortom, ookal is het erg moeilijk, probeer tijdens het avondeten met hem een keer erover te praten.

Lastige situatie. Misschien helpt het als je elkaar iets minder ziet en iets nieuws gaat ondernemen. Wel gewoon dat je elkaar elke week ziet, maar dat je nieuwe verhalen krijgt? Dat kan misschien de relatie al wat leuker maken, omdat je nu ook al elkaars verhalen kent. En wat je graag doet en zo.
Jullie zijn wel van af jongs af aan bij elkaar, waardoor je misschien ook niet bepaalde dingen hebt meegemaakt , of avonturen of wat dan ook. Waardoor een relatie misschien saai kan ogen. Je bent dan nog nooit echt in je eentje geweest. Heel misschien zou het kunnen helpen als je een keer iets anders doet. ( hier heb je de leeftijd onderhand niet meer voor denk ik, maar ik bedoel hier meer mee, zoals alleen op kamp alleen op vakantie idk).

Ik bedoel met deze dingen niet dat je elkaar moet ontlopen. Maar ga eens een weekje of 2 weekjes op jezelf uit en kom terug met nieuwe verhalen.

En hij moet misschien hetzelfde doen. Omdat jullie al 7 jaar iets hebben wordt het misschien ook een gewoonte van ooh ja zie haar zo. Wel ik hoef me niet meer te bewijzen dat ik leuk ben want ja ze gaat toch niet weg. Misschien moet jij proberen om minder aan hem te trekken , misschien gaat hij dan door hebben dat hij iets mist en dan gaat hij aan jou trekken. Want dit is ook niet helemaal normaal.

Ik zou het wel met hem het er over hebben. Bedoel jullie hebben al 7 jaar dan is het niet raar om over alles te hebben. Een ding verwijt hem niets dat werkt averechts. Niet zo van hij doet dingen fout . ( je kan beter doen alsof jij dingen fout doet terwijl je dat niet doet . Ook al zit hij dan fout) heb namelijk vaak gemerkt bij jongens als zei bv. Wat rots zeggen en je gaat daar gelijk wat van zeggen. Dat ze bot gaan doen. En als je dan gewoon maar sorry zegt is het goed .
Dus ik zou idd gewoon met hem er rustig over hebben. En niets verwijten. Dat je het gevoel hebt dat je meer geeft dan krijgt. En heb het daar eens over en heb het er ook eens over om iets nieuws te ondernemen zodat er weer nieuwe verhalen komen. Kan ook een nieuwe hobby zijn.

Ik heb geen idee of je hier wat aan hebt. Maar hoop het wel.

Groetjes stefani

Wat wil je nu zelf? Misschien kun je het iets meer concreet maken?

Mis je contact met andere mannen, of ben je nieuwsgierig? Of, zijn er verschillende love languages. Of, is de relatie te ongelijkwaardig en wil je een betere balans? Moet er meer vuur komen en sta je open voor spannende spelletjes? Zoveel vragen te bedenken (en nee, ik hoef geen antwoord).

Een relatie-coach kan soms ook helpen.

Hi,

Ik snap heel goed dat een relatie na 7 jaar niet meer zo spannend is als toen jullie elkaar op jullie 16e leerden kennen. Dat zie je vaak ook bij getrouwde mensen van 40. En dan heb ik het over spanning.

Ik vind zelf dat je niet meer zoveel cadeautjes moet kopen voor hem. Geef hem de aandacht die hij aan jou geeft of heb het er met hem over. Je kunt hem ook verrassen op onverwachte momenten (je weet wat ik bedoel). Experimenteer. Doe dingen die je nog nooit hebt gedaan met hem. Koop een kostuum als je dat leuk vindt. Samen onder de douche, samen in bad. Vertel hem dat je hem wilt. Geef hem onzinnige bijnaampjes die seksueel en spannend horen te zijn (niet zo iets als ‘pannenkoek’ :joy: Of nou ja, ligt er ook aan hoe je het zegt. Misschien klinkt het helemaal niet zo verkeerd)

Als je voor hem gaat koken, gaat hij jou automatische zien als zijn vrouw waarmee hij 40 jaar getrouwd is. Of als zijn moeder die alles voor hem doet. Maar als je je gedraagt alsof hij je net heeft ontmoet in de nachtclub ontstaat er veel meer spanning.

Vrouwen zijn emotioneler dan mannen. Dus ik zou er wel echt met hem over hebben. Ook gewoon dat je behoefte hebt aan een cadeautje.