Twijfels bij studiekeuze, help!

Hey meiden…

Ik zit met 'n probleempje. Ik zit al een jaar met het idee in m’n hoofd om grafische vormgeving te volgen. Bachelor/Master (in België). Maar hoe meer dit schooljaar eindigt en ik echt een studiekeuze moet maken begin ik helemaal te twijfelen of ik het wel graag zou doen, of het wel iets voor mij is… Er zijn zoveel dingen om te studeren, zoveel keuzes… Wat moet ik gaan doen?! Ik twijfel helemaal!

Ik wil niet een verkeerde keuze maken ofzo, kost allemaal bakken geld…

Wat moet ik toch?! :frowning_face:

Meeloopdagen gaan volgen? studiekeuzechecks maken?

Die checks heb ik al geprobeerd, ik kom er niks verder mee… Echt niks.

En meeloopdagen lukken niet bij deze richting :confused: Helaas.

Uiteindelijk moet je echt kiezen wat goed voelt!
En als je meer tijd nodig hebt, kun je altijd nog een jaar wachten, hobbyen en werken.
Ik heb mezelf deze vragen gesteld:

• Hoe zie ik m’n toekomst voor me?
  • Wat vind ik de belangrijkste dingen in een baan? (creativiteit kwijt kunnen, zelfstandigheid, behoefte aan zekerheid, de wereld verbeteren?)
  • Waar ben ik het allerbeste in? Waar ben ik goed in?
  • Waar word ik gelukkig van?

Bij mij kwamen er ook echt allemaal dingen uit die weinig met werk of studie te maken hadden, maar dat kunnen allemaal aanwijzingen zijn.

De fout die ik een beetje heb gemaakt, is dat ik niet heb gekeken waar ik zelf behoefte aan heb. Ik twijfelde tussen twee studies: een taal, en een hele brede maatschappij-studie. Ik ben voor dat laatste gegaan omdat ik m’n keuzes open wilde houden. Leek op dat moment verstandig, maar ik had er eigenlijk beter rekening mee kunnen houden dat ik altijd heel onzeker ben ik werk en studie, over wat ik kan. Ik voel me veel zekerder als ik álles weet van een bepaald onderwerp, en ik was altijd al heel goed in talen, dus eigenlijk had ik dat gewoon moeten gaan doen. Met de studie die ik nu doe weet ik van alles een heel klein beetje. Maar goed, dat is een voorbeeld om te laten zien dat je echt moet kijken wie je bent, wat je wil. En op welke vlakken je jezelf nog moet ontwikkelen als je een bepaalde studie kiest.

neem contact op met studenten en praat erover. doe testjes op internet

Echt moeilijk… Ik werk vooral graag met pc’s, talen ben ik niet zo goed in… Psychologie enzo vond ik ook altijd leuk maar dat is dan denk ik te moeilijk… Ik weet het echt niet. Ik zal 'ns die vraagjes van Dissonance uitschrijven… Geen idee wat eruit komt.

-dubbele post

Tja, er zijn inderdaad heel veel keuzes. Maar je kunt nou eenmaal niet alles studeren. Dus als je al een jaar met grafische vormgeving in je hoofd zit, dan zou ik daar gewoon voor gaan.
En als het toch niet leuk blijkt te zijn, dan heb je een jaartje vertraging. Op een mensenleven is dat helemaal niet erg :slightly_smiling_face:

De vraag die mij het meest heeft geholpen is waar ik mijzelf zie werken. Ik vond echt te veel studies leuk, maar als ik m’n toekomst probeerde voor te stellen kwam ik altijd bij dezelfde studie/sector uit.

En wat doe je nu? Als ik het mag vragen :wink:

Bij mij klikte het gewoon opeens
In drie jaar tijd had ik wel 10 verschillende studies bedacht die ik wilde doen
Toen ik mijn huidige studie zag staan dacht ik ‘Jup. Dat is het.’

Ik wilde inderdaad eerst ook iets met computers doen. Terwijl ik nu juist iets samen met mensen doe. Ik besef me nu ook dat ik mezelf helemaal niet de hele dag achter een computer zie zitten.

Tja, het is en blijft natuurlijk een moeilijke beslissing :frowning_face:

Ik wist ook nooit of ik wel het onderwijs in wilde. Ik heb de gok gewaagd en sta nu voor de klas. Dus ga voor je eerste gevoel