Twijfelen

Hallo iedereen,

Ik stel me zelf eens even voor, ik heet Tatiani, ik ben 17 jaar oud en ik zit op de eerste jaar van de opleiding commercieel medewerker binnendienst niv 3 op het MBO.

De reden waarom ik twijfel is een best ingewikkelde situatie. Het begon vorig jaar toen ik een keuze moest maken
voor een vervolg opleiding. Ik dacht er toen aan om door te stromen naar Mavo, omdat ik dan mijn kader diploma zou halen. Alleen dat heb ik niet gedaan, omdat mijn mentor zei dat het té ingewikkeld zou zijn, daarna wist ik niet eens wat ik wou gaan doen dus koos ik na wat denken ervoor om op het MBO de opleiding commercieel medewerker binnendienst niv 3 te gaan doen. Na het behalen van mijn diploma ben ik daar begonnen. En omdat het zelfs heel goed gaat mag ik volgend jaar al naar de 2e jaar van niv 4 Junior acount manager dus dan mag ik één jaar overslaan. Alleen nu begin ik echt te twijfelen aan de opleiding en heb ik zelfs spijt gekregen dat ik niet mavo heb gedaan, want dan kon ik nog nadenken over wat ik daarna zou gaan doen. Want ik weet niet zeker of ik dit wel in de toekomst wil… daarom zat ik er over na te denken om te proberen weer terug te gaan naar het Vmbo en dan mavo te gaan doen zodat ik goed kan nadenken over mijn vervolg keuze. Alleen ik twijfel nu super erg want ik krijg de kans om volgend jaar al meteen naar de 2e jaar van niv 4 te gaan en straks krijg ik daar weer spijt van.

Daarom twijfel ik nu ook heel erg, want ik weet niet meer wat ik moet doen… moet ik nou op het Mbo blijven en volgend jaar Junior account manager niv 4 gaan doen of zou ik weer proberen terug te gaan naar het Vmbo en dan mavo gaan doen… dus wat zouden jullie gedaan hebben? En wat voor advies zouden jullie mij geven.

Alvast bedankt voor het lezen.

Groetjes,

Tatiani

Als je zo van niveau 3 naar 4 kan lijkt het me dat je MAVO ook wel aankan.
Stel je gaat nu terug naar MAVO, hoelang ben je daar mee bezig? 2 jaar?

Of je werkt je opleiding niveau 4 af, ik weet niet of die 3 of 4 jaar duurt? Maar ook nog 2 of 3 jaar dus.

Wat ook een optie is dat je gewoon je MBO afmaakt en daarna een HBO gaat doen. Heb je ook nog 2/3 jaar om na te denken, of met een tussenjaar. Of nog een andere MBO erachteraan ipv HBO, dat kan natuurlijk ook.

Weet je zeker dat dit niet is waarmee je verder wilt? Kan me voorstellen dat een opleiding afmaken waar je interesse niet ligt ook niet heel gemakkelijk is.

Ja dat klopt,

Als ik voor Mavo kies zou me dat 1 jaar duren, en als ik kies om verder te gaan met MBO zou me dat inclusief dit jaar 3 jaar gaan duren. Maar wat het probleem is, is als ik voor MBO kies kan ik geen kant meer op en moet ik wel iets in die richting gaan doen in de toekomst, Maar als ik voor Mavo kies kan ik altijd nog veranderen of doorstromen naar Havo.

Maar ik weet het ook niet zeker, ik ben bang dat ik straks weer de verkeerde keuze maak en dat ik dan spijt heb.

Misschien is het verstandig om met je studieloopbaanbegeleider op school te praten?