Twijfelen tussen een universitaire studie, HBO studie en een tussenjaar

Sinds een week studeer ik Algemene Sociale Wetenschappen aan de Universiteit in Utrecht. Ik heb heel lang over die keuze getwijfeld, omdat ik niet wist of universiteit bij me zou passen. Het HBO leek me ook wel wat. Maatschappelijk werk leek me qua onderwerpen erg interessant, maar omdat ik hoorde van mensen dat het een erg makkelijke opleiding is voor als je vwo hebt gedaan heb ik dat niet gekozen. Uiteindelijk heb ik toch voor deze studie gekozen omdat het heel breed is. Je krijgt vakken in de Psychologie, Sociologie, Culturele Antropologie en Pedagogische wetenschappen. En al die vakken hebben ook wel iets wat ik interessant vind.

Verder begin ik steeds meer spijt te krijgen dat ik tussen de middelbare school en mijn vervolgopleiding geen tussenjaar heb genomen. Ik ben gek op reizen en daar was een tussenjaar uitstekend voor geweest. Daarnaast had ik al reizend kunnen ontdekken waar mijn interesses echt liggen. Maar omdat ik in mijn achterhoofd hield dat als ik zou stoppen met de universiteit nog een tussenjaar zou hebben, heb ik er niet voor gekozen.

Verder dacht ik om dan tussen je bachelor en master een tussenjaar te nemen om te reizen. Maar dat is pas over 3 jaar en misschien heb je dan al een vaste vriend die niet wil dat jij alleen een jaar tussenuit gaat om te reizen.

Mijn vader had me aangeraden om gewoon universiteit te proberen en als dat niet zou gaan, ik altijd alsnog naar het HBO kon gaan, zodat ik later niet zou zeggen had ik maar universiteit geprobeerd. Ik weet dat je na een week niet al kan zeggen of de opleiding iets voor je is, maar toch twijfel ik. Het is veel theorie, zelf onderzoekjes doen en ik zie mezelf later ook niet van 9 tot 5 achter het bureau zitten en me bezighouden met beleid maken. Want de kans is groot dat je met deze opleiding in de beleidskant terecht komt.

Ik twijfel heel erg wat ik nu moet doen op dit moment. Stoppen en dan alsnog een tussenjaar nemen? Maar dan heb je na een jaar weer op hetzelfde punt als nu. Stel dat ik dan toch HBO maatschappelijk werk ga doen en het blijkt dat het toch echt te makkelijk is en geen uitdaging biedt, dan krijg ik misschien achteraf spijt dat ik een jaar geleden niet was doorgegaan met ASW. Ik kan natuurlijk ook doorgaan met deze opleiding en dan na mijn bachelor een tussenjaar nemen. Maar zoals ik al zei misschien heb je dan een vaste vriend die bijvoorbeeld niet wil dat je een jaar tussenuit gaat om te reizen.

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven en misschien kunnen vertellen hoe jullie het zelf hebben aangepakt. Heb je zelf bijvoorbeeld een tussenjaar genomen of geswitcht tussen een universitaire opleiding en een HBO opleiding? En heb je daar achteraf spijt van?

Alvast bedankt!!

Ik vind dat je gewoon je dromen moet volgen, maar je moet wel realistisch blijven. Stel je voor dat je nu zou stoppen met je studie, zou je dan wel het geld hebben om te reizen?
En ik denk dat de kans dat je een vriend met andere interesses vindt en dus niet wil reizen net zo groot is als dat je tijdens het reizen de liefde van je leven ontmoet. Dus daardoor moet je je niet tegen laten houden.
Als je nu de mogelijkheid hebt om te reizen, en je wilt het nu, dan moet je het ook nu doen.
Maar als je twijfelt kun je beter nog wachten totdat je zeker bent van je beslissing.

Als ik nu zou stoppen zou ik inderdaad niet genoeg geld hebben om te reizen. Maar als ik zou stoppen zou ik wel eerst een tijd willen werken en dan reizen of het reizen en werken combineren. Het is natuurlijk ook zo dat als ik nu stop ik al een jaar heb weggegooid en als ik begin met de volgende studie die studie écht binnen die tijd die ervoor aangegeven is moet halen. Je mag dus niet meer uitlopen.

Als ik in jouw situatie zat zou ik dit jaar naast je studie werken en sparen zodat als je wil reizen dit ook kan. Of dit dan volgend jaar is of over 5 jaar maakt niet uit, het wordt jouw droomreis!
Als je dit jaar van je studie dan gewoon af maakt weet je hopelijk wat beter of het is wat je wil of niet.

ik zou geen tussenjaar nemen. ja als je perse wil reizen… maar je komt dan echt niet beter te weten wat je wil aangezien je je niet bezighoudt met die dingen.
je kan ook sparen en dan tijdens je studie over een paar jaar een halfjaar naar het buitenland. dan reis je niet echt… maar dan kan je wel naar een ander land.
die opleiding op het hbo schijnt ook niet bepaald moeilijk te zijn, ook niet als je gewoon havo hebt gedaan. maar ergens denk ik dat wanneer je ondanks het ‘makkelijke’ gewoon probeert zo goed mogelijke cijfers te halen, dat je uitdaging genoeg hebt.
maar ik zou niet helemal stoppen om eerst te werken en dan te reizen. alles wordt steeds moeilijker qua studie en met al die boetes en gedoe dus hoe langer je wacht hoe meer kans dat je helemaal niet meer kan studeren wat je wil zonder allerlei achterlijke boetes te krijgen.
ik weet niet wat je het beste kan doen, maar regel een meeloop dag voor die hbo opleiding, dat is altijd handig.

Jij houdt wel veel rekening met dingen die nog niet eens van toepassing zijn. Focus je eerst eens op je toekomst, dromen en studie. Dat toekomstige vriendje moet je maar voordat jullie aan een relatie beginnen duidelijk maken dat je een plan hebt dat je wil gaan uitvoeren waarschijnlijk. Gaat die daarmee akkoord: yay! Gaat die daar niet mee akkoord? Too bad. Als er iets is waar je ooit spijt van zult krijgen is het wel dat je je leven laat beïnvloeden door een vriendje. DON’T!

Oooh, dit had mijn topic kunnen zijn! Ik heb me vorig jaar ingeschreven voor psychologie aan de UU, met de gedachte dat ik toch zou worden uitgeloot en dan lekker een tussenjaar kon doen. En toen werd ik ineens ingeloot…
Ik heb nu ontzettend spijt dat ik het tussenjaar niet serieus heb doorgezet. Ik moet de motivatie om te leren nu echt uit mijn tenen halen :’) Om toch gemotiveerd te blijven heb voor nu het streven om dit jaar mijn propedeuse te halen, met het idee dat ik daarna misschien een HBO studie media en communicatie kan doen. Niet de gebruikelijke volgorde, maar ik weet wel dat ik doe wat ik wil, en niet wat de meeste mogelijkheid geeft tot een hoog salaris.

Ik wil je wel aanraden om nog niet te kijken naar wat je uiteindelijk met je studie kunt worden. Het feit dat je een universitaire opleiding hebt gehad geeft je heel veel mogelijkheden :slightly_smiling_face: Het betekent echt niet dat je van 9 tot 5 op kantoor zit, dat heb je toch deels wel zelf in de hand, ook door straks nog keuzevakken te kiezen.

@ Thats me.
Die HBO opleiding waar jij het over hebt schijnt zelfs voor MBO studenten heel makkelijk te zijn, heb ik gehoord van een aantal ex MBO studenten. Zou het niet doen dus. Waarom maak je dit jaar niet af? Haal je propedeuse en ga er daarna een jaar tussenuit. (je moet dan wel alles stopzetten oof stufie enz. check bij de duo even of dit gevolgen heeft voor je) Als je een propedeuse hebt mag je namelijk stoppen en het daarna weer oppakken zonder dat al je moeite voor niks is. Overigens verschillen de regels per universiteit dan wel maar in de meeste gevallen kan het gewoon. Informeer het eens. Je moet nu dan nog wel een jaar aan de bak, kan ondertussen werken om te sparen voor je reis en het duurt niet zo lang voor je op reis kunt. Als je terug bent kunt je de studie weer oppakken (let op vaak wel onder het nieuwe examenregelement) en kun je ook terugkijken op een mooi jaar reizen.

@Kellyc

Hoe bedoel je dat ze het met haar propedeuse weer mag oppakken? Als ze dat jaar er tussenuit gaat en ze wil daarna weer verder met haar studie, dan moet ze toch gewoon weer in jaar 1 beginnen ondanks dat ze haar propedeuse heeft?

Bij het MBO is dat inderdaad zo, je mag er geen jaar uit. Bij HBO en UNI kan dat vanwege het propedeuse systeem wel. Je propedeuse is een certificaat (dus rechtsgeldig) waarmee je aan kan tonen dat je al je vakken uit het eerste jaar (60 studiepunten) met ten minste een voldoende behaald hebt. Er zijn zat mensen die dat doen, soms omdat ze willen reizen, anderen omdat zij een bestuursjaar bij de studentenvereniging doen en in sommige gevallen ook omdat sommige studenten voor hun langdurig zieke ouder(s) zorgen. Als ik @Thatsme was zou ik voor de precieze regeling even met iemand van de opleiding/ Uni praten en even bellen met de DUO. Zij kunnen haar precies vertellen hoe het zit. Tot vorig schooljaar kon dit zeker weten.

Aan de ene kant heb ik spijt dat ik geen HBO-studie heb gekozen, maar aan de andere kant had ik op het moment dat ik moest kiezen bij geen één HBO-studie dat ik hem echt leuk vond… Maar jij maakt je jaar Psychologie wel af om vervolgens een tussenjaar te nemen? Want waarom had je in de eerste plaats voor Psychologie gekozen? Het lijkt me opzich wel een interessante studie :slightly_smiling_face:

Goede keuze om geen HBO studie te gaan doen die je niet super leuk vindt. Het is toch iets wat je 5 jaar moet gaan doen natuurlijk. Ik heb psychologie gekozen omdat ik heel graag wil weten waarom mensen doen wat ze doen en denken zoals ze denken. Lichaamshouding, gedrag, psychische problemen, hoe zie je dit terug in de hersenen, dat vind ik allemaal super interessant. Als je een keer een kijkje wilt nemen bij een hoorcollege moet je het zeggen hoor! We zitten toch op dezelfde faculteit.
Maar aan de andere kant speel ik inderdaad met de gedachte om na dit jaar te stoppen. Ofwel voor een tussenjaar, of om de HBO studie Communicatie, media en marketing (of iets in die richting) te doen. Psychologie vind ik heel interessant, maar die andere studie is wat ik echt leuk vind om te doen…