Twijfelen studie

Hallo allemaal,

Ik ben na dat ik vorig jaar een tussenjaar heb gehad na mijn havo dit jaar gaan studeren.
De opleiding die ik nu doe is erg breed en ik vind het interessant. Het is niet dat ik weg ben van deze opleiding maar ik leer gewoon met plezier. Ik twijfel al jaren of ik de lerarenopleiding moet doen (voortgezet onderwijs) maar het salaris heeft me er elke keer van weerhouden. Er zijn vaak mensen die zeggen dat dat geen invloed moet hebben op je studiekeuze maar doet het bij mij zeker wel want ik wil later gewoon zeker zijn van een vast inkomen.

Nu heb ik mij ingeschreven voor het staatsexamen nederlands VWO om naar de uni te kunnen. Maar ik merk nu dat er erg veel druk op me ligt met leren. Ik moet dan namelijk en dit jaar m’n p halen en dat staatsexamen halen terwijl de opleiding vrij pittig is.

Ik heb een beetje rondgekeken wat ik wil doen en zoveel dingen lijken me leuk maar de lerarenopleiding blijft toch een beetje aan me knagen. Ik wil trouwens volgend jaar niet door met mijn huidige opleiding op het hbo want ik vind de manier van lesgeven etc echt helemaal niets. Deze opleiding valt ook op de universiteit te volgen.

Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Ik krijg echt super veel commentaar van vrienden en familie… ik krijg geregeld te horen dat ik een opleiding toch nooit helemaal af ga maken en dat ik volgende week weer iets totaal anders wil doen. (Ik vind echt oprecht veel dingen leuk).

Nu heb ik nog een paar dagen om me uit te schrijven voor het staatsexamen en ik weet echt niet wat ik moet.

Mijn ouders betalen trouwens vrijwel alles en dat is ook de reden dat ik zo erg twijfel, ik kan niet nog een keer de foute keuze maken want ik heb het idee dat ze denken dat ik al twee jaar heb verspild.

Nu kunnen jullie natuurlijk geen keuze voor mij maken maar misschien zijn er meiden die een beetje in hetzelfde schuitje hebben gezeten of iemand die me een beetje kan helpen in het maken van een keuze. Het zit me op dit moment zo erg dwars dat ik niet echt meer normaal bezig meer kan zijn met school zonder extreem te piekeren in plaats van leren en slapen lukt ook niet al te best…

Excuus voor het lange verhaal maar ik weet niet zo goed meer wat ik er mee aanmoet😅

xx

Ik heb niet echt advies maar lerarenopleiding is juist slim om te doen omdat er daar hartstikke veel banen in te vinden zijn. Volgens mij ben je nergens zo verzekerd van een baan als lerares.

Ik heb heel lang getwijfeld tussen allerlei opleidingen, ook omdat ik alles leuk vond. Uiteindelijk bedacht ik me dat ik met alle opleidingen waar ik uit twijfelde later waarschijnlijk even gelukkig zou worden, en daarom heb ik gekozen voor iets waarbij ik dacht dat ik er het meeste mee zou kunnen betekenen voor de maatschappij en waarmee ik iets goeds kon doen later. En waarbij ik enigszins een beeld had wat ik na de studie ging doen, zodat ik daar naartoe kon werken.

Wat lerarenopleiding betreft, als leraar krijg je inderdaad minder betaald (in elk geval in vergelijking met leraren uit andere landen) en het is best wel een stressvolle baan. Maar zoals kopjechino zegt: je bent wel zeker van een baan. Er is een lerarentekort en die wordt alleen nog maar groter. Also, via de opleiding Nederlands aan de uni kun je nog steeds docent worden. Dus je als je puur twijfelt tussen Nederlands en een leraren-opleiding, dan zou ik voor Nederlands gaan omdat je daarmee de leraren-optie niet uitsluit.