Twijfel.

Hooi,

Nou, ik ben dus nogal stom geweest. Ik heb afgelopen periode niet zoveel motivatie meer gehad en daardoor heb ik dit jaar gewoon net niet goed genoeg afgerond om over te gaan naar 4vwo (atheneum).
Nu kan ik óf naar 4havo gaan en na mn havo nog vwo proberen te doen óf dit jaar over doen en gewoon op vwo blijven.

Ik weet het echt niet zo goed en ik moet het morgen besloten hebben …
Wat denken jullie dat de beste keuze is?

Ik zou dit jaar overdoen… Gewoonweg omdat het anders zonde zou zijn van je VWO.

Ik ben geen expert hierin maar misschien kan je het jaar beter overdoen omdat je dan volgend jaar de stof al kent en er beter mee kan leren en omdat de wisseling in rit,e van het havo en vwo weer anders is …

jaartje zitten.

Het ligt eraan of je snel aan je studie wil beginnen of niet. Als je dat wel wilt zou ik Havo gaan doen (als je een hbo studie wilt doen dan) en anders het jaar overdoen…

Nja, ik heb nog niet echt een idee wat voor studie enz. ik wil gaan doen.
En ik dacht eerst ook blijven zitten, maar ik ben wel gewoon bang dat dat heel saai wordt wat betreft de stof en ik kan het niet zo goed met jongere kinderen vinden (ik bedoel natuurlijk niet dat het daar om draait, maar ik wil me toch wel een beetje goed voelen in de klas waar ik in zit).
En daarom dacht ik dus: dan ga ik gewoon door op havo. Misschien heb ik tegen die tijd alweer iets leuks gevonden wat ik op havo kan doen en dan stop ik met school. Maar aan de andere kant, ik ben weer bang dat als ik wel vwo wil gaan doen de overstap te groot is.

Up. Is er niemand die iets weet van de overgang van havo naar vwo?

Blijven zitten.

Je gaat niet over omdat je geen motivatie had, niet omdat de stof te moeilijk was. Je bent dus slim genoeg voor het VWO en daarom zou ik dat ook blijven doen. Ook omdat je nog niet weet wat je later wil doen is het handig al je opties te hebben en die heb je met je VWO diploma. Als je nu havo gaat doen en daarna nog een keer VWO moet je ook bij jongere mensen in de klas dus dat kan je dan niet ontlopen.

blijven zitten. Tenzij je er dit jaar heel hard voor gewerkt hebt en het gewoon niet lukte, dat betekend dat vwo te moeilijk voor je is. Maar je geeft zelf al aan dat je geen motivatie had dus je kan het wel. En dat ene jaartje is je vwo diploma toch echt wel waard denk ik.

Ik zou het jaar overdoen. Tenzij je dit jaar echt heel erg veel moeite hebt moeten doen.

Ik zou terug gaan naar de havo.
Dan kan je het wat rustiger aan doen en naar het hbo over 2 jaar.
Maak het jezelf niet moeilijker, alleen maar makkelijker.

Blijven zitten.
Het is misschien volgend jaar dan wel te makkelijk omdat je de stof al hebt gehad, maar anders heb je dat twee jaar lang en eventueel 5 VWO ook weer. Ik blijf (gedeeltelijk) zitten en zie ook verschrikkelijk tegen de klas op, maar ik hoop dat het uiteindelijk wel meevalt. Er zullen altijd een paar normale mensen tussen zitten waar je het mee kan vinden.

en wat heb je besloten? gezien je dat vandaag moest? :slightly_smiling_face:

dubbel.

Blijven zitten! Aangezien heel veel mensen het me adviseerden (ook buiten dit forum, natuurlijk) en het lijkt me zelf ook het beste.

Nog bedankt voor jullie reacties!

In 4vwo blijven zitten is inderdaad ‘het beste’ (als ik dat hoor op mijn school), omdat je dan de basis behandelt, dus het is nooit erg dat nog een keer te doen.

Ik ben blijven zitten in 3Gym, toen dat jaar erop summa cum laude over gegaan. Nu in 4Gym weer blijven zitten en moet nu naar havo.

hoe kun je nu weer gedeeltelijk blijven zitten?