Twijfel, twijfel...

Ik zit nu in mijn laatste jaar van mijn mbo opleiding management dierverzorging en nu moet ik toch kiezen of ik straks wil werken of nog een hbo opleiding wil gaan doen of iets anders.
Ik wil wel werken maar heb op dit moment geen werk, dus ben bang dat ik niks kan vinden (wat me sterk lijkt). Het maakt me niet uit waar, desnoods een parttime baan om mezelf te onderhouden. Daarnaast wil ik binnenkort beginnen met rijlessen en heb ik nog een kleine studieschuld betalen.
Daarnaast wil ik ook een opleiding doen, ik zit te denken aan en associate degree (2 jarige opleiding), omdat ik niet zin heb om nog eens 4 jaar naar school te gaan. Hierbij zit ik te denken aan bedrijfseconomie.
Daarnaast zit ik dan wel te denken aan de opleiding forensisch onderzoek/forensic science. Deze opleiding lijkt me best interessant, maar daarnaast is er wel veel belangstelling voor, dus of ik er doorheen kom weet ik niet.

Iemand tips of ideeën ? En als je een van deze opleidingen doet, wil je me noten of hieronder reageren met wat informatie.

Hmm lastig! Ik twijfelde hier zelf ook erg over en heb nu besloten om hbo te gaan doen.

Misschien kan je nog een mbo opleiding gaan doen? Deze duren maar 3 jaar, en je krijgt meer keuze qua werk.

Ja hier heb ik ook aan zitten denken, maar dan moet ik de opleiding wel volledig zelf betalen, omdat ik al een opleiding heb gedaan of klopt dit niet?

Upje, iemand?

Niemand tips of andere ideeën?

Alleen als je een niveau omhoog gaat in je studie krijg je weer stufi. Als je een parttime baan wil, moet je wel goed bedenken hoeveel je gaat verdienen en of dat genoeg is. Bij mij valt het namelijk altijd tegen haha…

Ik doe dus niveau 4, dus dat gaat m niet worden.
Haha oke, ik zal er nog eens over nadenken.

Upje

Wat zou je met die opleiding willen bereiken? Wil je laboratoriumwerk gaan doen of wil je graag rechercheur worden? In het laatste geval moet je er rekening mee houden dat je eerst de opleiding Forensisch Laboratoriumonderzoek moet volgen, en daarna nog een opleiding bij de politie. Dus het ligt er geheel aan of je motivatie hebt om nog een aantal jaren door te blijven studeren. Maar uit je bericht blijkt dat je daar niet zo heel veel zin in hebt. Wat ik geheel begrijp, hoor. Verder zijn de dingen die je noemt erg verschillend, en met de andere opleidingen heb ik geen ervaring. Dus ik kan je daarvoor geen tips geven :slightly_smiling_face:

Edit: wat bedoel je met er is veel belangstelling voor, dus je weet niet of je er doorheen komt? Je bedoelt een eventuele loting?

Ik weet nog niet wat ik er precies mee wilt bereiken. Het onderzoeken van bijv. een zaak lijkt me ontzettend interessant. Ja het klopt dat ik echt geen zin heb om nog 4 jaar en dan nog meer waarschijnlijk naar school moet. Dat is ook de reden geweest dat ik een associate degree opleiding wil gaan doen. Als ik het dan interessant genoeg vind kan ik altijd nog op doorstuderen.
Ja er is veel belangstelling voor de opleiding, ik kon al nergens meer een meeloopdag of proefstuderen dag doen, omdat er veel belangstelling voor was of dat ik te laat was… Er is een numerus fixus bij deze opleiding. Er worden 75 leerlingen bij saxion ingeloot. Keuze blijft lastig, maar moet wel binnen een maand worden gemaakt…

Weet iemand trouwens hoe dat zit met het schooljaar 2015-2016, krijgen we dan nog stufi? Overal staat wat verschillend :stuck_out_tongue:. En hoe zit het met een vervolgopleiding doen? Ik hoorde dat als je een mbo-opleiding doet, je een gerelateerde hbo-opleiding daarvan moet doen. Dat is ook één van de redenen waarom ik zo ontzettend twijfel namelijk.

Dat je na een mbo een hbo-studie moet gaan doen die gerelateerd is aan je mbo-studie is onzin. Als je mbo-toerisme hebt gedaan kun je best hbo-scheikunde of iets gaan studeren. Hoe het zit met stufi: geen idee

Ja, ik vind het ook onzin, maar ik hoorde dus mensen erover, dus was wel benieuwd eigenlijk :slightly_smiling_face:.

Uit welke provincie kom je? Want ik zit op Avans in Breda en ik volg nu toevallig de minor Forensische Chemie (3e jaar). En voor zover ik op de site van Avans kan zien zijn er geen andere vereisten om de opleiding Forensisch Laboratoriumonderzoek te doen dan bij Chemie of Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek.

Uit de site maak ik op dat je je moet inschrijven voor hbo Chemie, en dan kun je weer aangeven dat je Forensisch laboratoriumonderzoek wil doen. Je kunt dat ook zo doen via Biologie en Medisch laboratoriumonderzoek. Het hangt er gewoon vanaf of je meer geïnteresseerd bent in chemisch onderzoek of bijvoorbeeld DNA-onderzoek. Maar in het eerste jaar volgt iedereen sowieso dezelfde vakken, dus later wordt er pas een duidelijk onderscheid gemaakt tussen chemisch en biologisch onderzoek.

http://www.avans.nl/opleidingen/opleidingzoeker/biologie-en-medisch-laboratoriumonderzoek-breda-voltijd-bachelor/introductie

http://www.avans.nl/opleidingen/opleidingzoeker/chemie-breda-voltijd-bachelor/introductie

Op Avans Den Bosch worden ook de opleidingen chemie en forensisch onderzoek gegeven.

En heel toevallig is er morgen een Open Avond in Breda en Den Bosch! :grinning:

Oh ja, in het eerste jaar van mijn chemie-opleiding zat een meisje dat daarvoor mbo-4 administratie had gedaan. Dus het maakt inderdaad niks uit welke mbo-opleiding je hebt gedaan :slightly_smiling_face:

Zie plannen met de studiefinanciering.

Dat iets in het verleden geen probleem was, wil natuurlijk niet zeggen dat dat altijd zo blijft. Inmiddels is besloten dat aan sommige overstappen nadere eisen gesteld zullen worden. Automatisch toegelaten worden tot een technische hbo-opleiding met een economische mbo-vooropleiding is dus vanaf 2015/2016 verleden tijd.

Dankjewel voor je antwoord. Ik woon bovenin Overijssel. Dus als ik naar Breda of Den Bosch zou gaan, kost het me tussen de 2 en 3 uur reizen. Misschien dat ik dezelfde opleiding kan vinden, maar dan iets dichterbij :slightly_smiling_face:.

Ik heb me opgegeven voor een meeloopdag voor de opleiding biologie en medisch laboratoriumonderzoek, hopelijk kan het nog. :slightly_smiling_face:

Dankjewel voor de informatie, Ashley. Ik moet inderdaad niet te snel conclusies trekken.

En super gaaf, XX_meisje! Ik hoop dat het nog gaat lukken :slightly_smiling_face: