twijfel over verkoop via marktplaats

hallo meiden,

ik heb een advertentie van mijn blackberry op marktplaats gezet.
ik heb een goed bod gekregen. 2 zelfs. alleen allebei van een engels persoon en allebei een dag actief. ze vragen mij dus allebei of ik het pakketje naar nigeria verstuur. de een voor zijn zoon en de ander voor haar vriend. ik vond het allemaal een beetje link.

maar ik dacht bij mezelf. ik stuur toch niks op zonder dat ik het geld op mijn rekening heb staan. als ik hun mijn naam en rekeningnummer geef kan er toch niks gebeuren? want ik geef iedereen die ik iets verkoop mijn rekeningnummer.

wat denken jullie ?
kan ik opgelicht worden door mijn rekeningnummer te geven?

Ik zou het (persoonlijk) zelf niet doen. Meestal is je eerste onderbuikgevoel altijd juist. Instinct is het beste, als het niet goed voelt, niet doen.

Niet doen! Waarschijnlijk is dit een van de bekendere manieren van oplichten. Zoek maar eens op google naar ‘nigeria marktplaats’. Daar vind je meerdere verhalen!

Ik zou het niet doen, veel te link.

NIGERIA NOOIT DOEN. Dan vragen ze het via PayPal te doen, in NIGERIA zit GEEN PayPal ding. Dus niet doen. NOOIT reageren op buitelandse of echt slecht gebrekkige mails! (:

Woow, goed dat ik dit lees. Als mij ooit zoiets overkomt trap ik er niet in! Dankje meiden!

!!!

nee niet doen! Nigeria is dan wilt iemand wat voor ‘hun zoon daar’ en je bent zo je geld pats boem kwijt. Kijk op internet en je ziet overal hetzelfde bericht staan. Niet doen!

Niet doen, echt niet doen. Oplichters komen vaak uit van die Afrikaanse landen, ze spreken raar Engels en ze gaan dan zogenaamd geld aan je overmaken; dat kom nooit. Google hier maar eens, dit is een bekende manier van oplichten.

bedankt voor de reacties, ik heb er goed over nagedacht ik ga het zowiezo niet doen.

alleen ik zat dus wel ergens mee. ik stuur zowiezo niks op zonder dat ik het geld op mijn rekeningnummer heb. dus kon ik dan wel opgelicht worden?
ik ben een beetje bang of ik het wel goed begrijp want ik verkoop vaak spullen via martkplaats zoals miskopen etc.

Ik lees op google dat ze betalen met ongedekte cheques, maar ik weet niet hoe dat normaal in zijn werking gaat.
Maar sowieso niet op reageren.

Marktplaats heeft ook een waarschuwing staan in de no reply mails en op de site dat biedingen die uit het buitenland komen te negeren.

Aah toevallig! Ik heb mijn blackberry er ook opgezet, hoog bod in vergelijking met anderen en kreeg ook een engels mailtje. Vond het allemaal al erg onbetrouwbaar

Ik las op google een verhaal dat ze het geld heel snel weer kunnen omboeken naar hun eigen rekening ofzo in dat land. Dus als zij het gestort hebben op jouw rekening, kunnen ze dat nog ongedaan maken en dan is het geld van jouw rekening weg. En heb jij het pakje misschien al verstuurd en hebben hun, hun geld weer en jouw blackberry.

Ah goede beslissing van jou, sowieso geeft MP ook aan nooit te onderhandelen met mensen uit Nigeria, dat land staat echt bekend met het oplichten. Is eens een kennis van mij overkomen, die dacht haar camera te verkopen aan iemand uit Nigeria op Marktplaats. Er kan wel degelijk iets gebeuren als jij ze jou naam+rekeningnummer geeft (identiteitsfraude), vergis je niet.

En alle signalen waren hier aanwezig om uit te vinden of het nep was:

• 1 dag actief.
  • Komt uit buitenland, en dan ook nog een land dat bekend staat om oplichting.
  • Spreken geen Nederlands.

Misschien is dit ook een goede les voor andere mensen die hier ooit mee te maken krijgen :slightly_smiling_face:

ja idd. ik heb echt de afgelopen dagen zoveel mailtjes gekregen van allemaal verschillende accounts. allemaal hetzelfde: Nigeria, een dag actief, slecht engels ook nog.

Ik negeer ze nu allemaal.
ik hoop dat ik wat heb kunnen betekenen voor andere meiden. want ik dacht er ook nog aan. heel veel meiden kopen en verkopen via het verkooptopic hier en dan vast ook op marktplaats.

ik heb ook nog eens adressen en telefoonnummers gekregen trouwens, allemaal uit de VS.
dus dat hoort er ook nog eens bij geloof ik.
dat maakt het op zich weer geloofwaardig dus niet intrappen.