Twijfel over sectorkeuzes.

Hallo meiden.
Ik zit in de tweede en wil even zeggen dat ik echt twijfel of ik voor de sector Economie of Zorg en welzijn moet kiezen, want ik wil later iets van psycholoog of dokter worden, en zelfs heb ik een beroepstest gedaan en daar kwam verpleegster uit. Economie is helemaal niks voor mij, ik heb niks met computerwerk of secretaresse of handel ofzo. Alleen omdat bijna heel mijn klas voor economie gaat kiezen en ik deze klas voor het eerst in mijn hele middelbare school leuk vind. Dus eigenlijk is dat meer meelopen, en ook weet ik trouwens niet helemaal wat ik wil worden, niet helemaal dan. Straks heb ik wel spijt dat ik voor zorg en welzijn heb gekozen, sorry als ik dramatisch overkom, maar dit heeft wel met mijn toekomst te maken en ik wil later absoluut geen spijt als ik straks een baan heb.

Toch kiezen wat ik wil of gewoon omdat mijn klas economie kiest? De 1e vond ik helemaal niet leuk, helemaal de klas zelf niet en de kinderen enzo, deze klas vind ik wel leuk. En wat kan je trouwens met economie doen, oke, handel en administratie, maar wat voor beroepen?

Alvast bedankt.

Doen wat je gevoel zegt. Als jouw gevoel zegt; zorg en welzijn… Dan ga je daar voor. :slightly_smiling_face:

Dankjewel voor jullie reacties. Ik doe nu VMBO-T. Ik ben alleen bang dat ik bij kut kinderen in de klas kom volgend jaar. Ik ben vorig jaar ook wel eens gepest en ik wil niet weer dezelfde meemaken als die kinderen bij me in de klas komen, ook al pak ik het nu wel anders aan als iemand me pest. Jullie hebben wel gelijk dat ik mijn gevoel moet volgen, straks krijg ik spijt als ik pas de sector kies omdat iedereen die kiest. En ook heb ik morgen mijn laatste proefwerk van de toetsweek, ik sta 2.5 tekort en je mag er maar 3 staan en ik hoop dus ook dat ik over ga.

Je kunt beter kijken naar de vakken en dan kijken in welke sector deze vakken vallen. En omdat jij niet weet wat je wilt, zo breed mogelijk gaan.

Wil je richting geneeskunde (om het zo even te noemen) dan heb je vaak natuurkunde, scheikunde, biologie of wiskunde nodig. Wil je richting psychologie dan is wiskunde vaak een vereiste.

En waar je ook even over na moet denken is of je na het vmbo (neem aan dat je dat doet) door wilt stromen naar de havo en van daaruit bijvoorbeeld naar hbo psychologie of dat je aan een mbo opleiding gaat beginnen. Want ik geloof dat als je naar de havo door wilt stromen dat je een extra vak moet hebben en gemiddelde van een 7, maar dit weet ik niet zeker.

Je moet gaan kiezen wat jij wilt en waar jij de meest mogelijkheden mee hebt, dus niet je klasgenoten achterna lopen. Blijkt dat je op sector economie uit komt, dan heb je geluk.

Met economie kun je bijvoorbeeld ook richting toerisme, horeca, mode, media, design, juridisch, veiligheid, marketing, sport en misschien nog wel een aantal andere richtingen.
Als je bijvoorbeeld havo maatschappij en economie pakket hebt, kun je ook naar hbo psychologie.

Ik ben niet van plan om naar havo te gaan, maar wel bedankt voor de tips. Ik wil na de middelbare een mbo opleiding volgen en vervolgens een hbo opleiding, daarna wil ik wel in de universiteit voor psychologie studeren. Alles wat je net opgenoemd hebt (toerisme, horeca etc.) is totaal niks voor mij. Ik vind mensen helpen heel leuk, hun problemen oplossen en in hun problemen inleven. Mode wou ik vroeger altijd, maar dat waren gewoon ‘kindergedachtes’, zoals dat je vroeger ook een prinses wou worden. En hoe lang zal het duren om psycholoog te worden als je begint met een mbo opleiding? En kan je met economie ook iets van dokter of psycholoog worden, nee toch?

Op vmbo-t had ik nooit zorg en welzijn uren :’) alleen maar de vakken wat ik in mijn pakket had.

Vaak maakt het op het mbo niet eens zo heel erg veel uit welke sector je hebt gedaan, maar gaat het meer om de vakken.

Je kunt bijvoorbeeld economie & biologie kiezen volgend jaar? Ik neem aan dat je pas in de 3e je vakkenpakket samenstelt. Dan heb je eigenlijk beide sectoren.

Maar als je vaak iets in de richting zorg en welzijn wilt studeren op het mbo moet je vaak wel biologie hebben. Voor de rest moet je gewoon kijken naar de mbo opleidingen in de zorg en welzijn sector en daarop kan je dan je sector en/of vakkenpakket op afstemmen.

Hmm, ik heb een CKV week gehad, dat is zeg maar dat je in de 2e kiest voor welke sector en vakken je gaat kiezen. Of ik voor Economie heb gekozen weet ik echt niet meer, maar wat ik wel weet is dat ik voor wiskunde, duits en biologie en natuurscheikunde heb gekozen. Dus waarschijnlijk gaat Economie 'm niet worden. Ik twijfel nog steeds wat ik wil worden, of dat komt omdat ik alleen maar wil ‘meelopen’ met mijn klas. Stiekem lijkt optreden ofzo me ook leuk, ik weet het niet.

Het is moeilijk te schatten hoe lang iets duurt, want tussen het hbo en universiteit is er nu nog een verkorte route, door met je hbo propedeuse door te stromen naar de universiteit. Ik heb gehoord dat de overheid deze route wilt afschaffen of dat er een vorm van selectie bij komt kijken.

Wil je huisarts worden of echt arts in een ziekenhuis (richting chirurgie) dan doe je er geloof ik al 6 jaar over vanaf het vwo. Dus dat is voor jou een hele lange weg via het mbo. Dan zal ik je eerder aanraden om havo te gaan doen en daarna misschien nog wel vwo.

Voor hbo psychologie is alleen wiskunde een vereiste, dus in principe met elk profiel kun je er op komen, dus ook economie. Wat het precieze verschil is tussen hbo psychologie en universitair psychologie kan ik je niet vertellen, ik heb me daar nooit in verdiept.

Oke haha, bedankt voor je tips! Ik wil denk ik geen arts worden, ik vind problemen oplossen leuker dan voor mensen zorgen, en als ik arts wil worden dan wil ik iets met baby’s of kinderen gaan doen.

Zoals ik het lees gaat je voorkeur uit naar de gezondheidszorg.
Als je via het mbo naar het hbo gaat maakt het vaak niet uit welke vooropleiding je gedaan hebt. Wel is het dan handig als je biologie gehad hebt.
Ik doe nu zelf op het mbo medisch secretaresse en wil hierna waarschijnlijk verpleegkunde doen. Het liefst wil ik dat op de HAN doen maar daar word ik dus niet aangenomen omdat ik geen mbo-v heb.
Het is dus wel handig om een beetje te oriënteren wat je later wilt en welke vooropleiding/vakken je zeker gehad moet hebben!

Ja daarom, alleen als je psycholoog of psychiatrie wordt, ga je toch ook problemen oplossen of? Als je bijvoorbeeld met iets zit enzo.

Ah oke haha, welke moet ik dan kiezen? Psychologie, of psychiatrie? Sorry voor de vele vragen, maar ik betwijfel dit echt, vandaar.

Ik heb toen zorg en welzijn gekozen met wiskunde en economie als bijvakken.
Werkte prima

Als je arts wilt worden alleen dan met baby’s of kinderen, kom je ook op de studie geneeskunde uit, en dat is net als bijvoorbeeld voor huisarts, vanaf het vwo geloof ik zo’n 6 jaar. Geneeskunde zal in ieder geval een lange weg zijn.

Maar wat bedoel je precies met problemen oplossen? Want dat kun je interpreteren als bijvoorbeeld een management functie binnen de gezondheidszorg en dan zou je eventueel misschien wat kunnen hebben aan het vak economie, of het een vereiste is dat weet ik niet.

Maar je kunt het ook interpreteren als bijvoorbeeld dat je gezinnen met problemen gaat helpen en ondersteuning gaat bieden. Bijvoorbeeld de hbo studie maatschappelijk werk en dienstverlening (ik geloof dat er ook zo’n soort opleiding is op het mbo, maar ik weet het niet zeker).

Maar problemen oplossen kan ik ook opvatten als dat je in een laboratorium onderzoek gaat doen. Dit is zowel op het mbo, hbo als universiteit te doen. Op het mbo moet je minstens één van de volgende vakken hebben, natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde.

Op het hbo zijn er genoeg studies te vinden binnen de gezondheidszorg, die interessant voor je kunnen zijn zoals bijvoorbeeld, medische hulpverlening, management in de zorg, verloskunde of verpleegkunde.

Maar als je het nog altijd niet zeker weet, ga dan qua vakkenpakket zo breed mogelijk, zodat je heel veel kanten op kunt.

Dankjewel voor de tips! Ik weet het niet, ik twijfel juist over: zorgen en problemen oplossen en gewoon puur problemen oplossen, daarom betwijfel ik het ook tussen verpleegster en psycholoog/psychiater. Baby’s helpen lijkt me ook heel leuk, ook omdat ik zelf een baby broertje heb en dol op hem ben.

Hmm, ik neem aan dat je niet bedoelt dat je ze allebei kunt kiezen, of wel? Sorry, ik heb niet zoveel verstand van zulke dingen, ik zit maar in de tweede.

Als je er geen verstand van hebt, dan wordt het tijd dat je met je decaan gaat praten. Die kan je helpen.

Oh zo bedoel je het haha, dankjewel! :grinning: