Twijfel over profielkeuze

Ik zit nu in klas 3 van het VWO en ik moet voor april mijn profielkeuze gemaakt hebben. Ik twijfel heel erg tussen E&M en N&G en ik weet echt niet welke ik moet kiezen.

Mijn E&M profiel zou worden:
Economie, geschiedenis, wiskunde A, Frans, M&O en filosofie. Ik ben bang dat economie en M&O misschien wel voor problemen zullen zorgen, dus ik zou graag jullie ervaring over deze vakken willen horen. Geschiedenis vind ik erg leuk en daar heb ik wel vertrouwen in.

Mijn N&G profiel zou worden:
Bio, scheikunde, aardrijkskunde, wiskunde A, Frans en filosofie. Ik ben helemaal niet zo heel exact, maar ik vind bio en scheikunde tot nu toe (onverwacht) heel erg interessant en leuk. Biologie vond ik tot halverwege de tweede eigenlijk verschrikkelijk en ik heb geen idee wat er veranderd is. Ik sta nu een 6.7 voor biologie, maar het eerste hoofdstuk ging niet zo lekker (een 3.8 en een 6.2. Ik vind die 3.8 echt bullshit eigenlijk, want van de 30 kinderen uit de klas hadden er 25 een onvoldoende omdat de vragen te raar gesteld werden). Voor dit hoofdstuk heb ik voor de eerste toets dan weer een 9.5 en ook vorig jaar en in de eerste haalde ik hele wisselende cijfers voor biologie. Scheikunde vind ik tot nu toe leuk, maar we hebben het pas sinds dit jaar en we hebben alleen echt de basis gehad. Ik sta nu wel een 8.8, maar omdat ik dus helemaal niet zo exact ben en ook geen ster ben in wiskunde en vooral niet in natuurkunde ben ik bang dat het in de bovenbouw toch heel erg tegenvalt.

Hoe zijn economie en M&O in de bovenbouw? Welke van de twee is moeilijker? En hoe worden scheikunde en biologie in de bovenbouw? Als ik echt slecht ben in natuurkunde, is het dan wel handig om scheikunde te kiezen?

Oh, trouwens. Ik kan niet reageren op topics en ik snap niet zo goed waarom, kan iemand me daarbij helpen wat ik moet doen om te kunnen reageren? Er staat bij mij geen tekstbalkje onder

Maar weet je al de richting die je later uit wil? Want het is ook belangrijk om daarnaar te kijken. Ik snap wel dat je het jezelf niet te moeilijk wil maken, maar uiteindelijk kies je een vakkenpakket voor een reden, en de makkelijkste optie hoeft niet per se de optie te zijn waar jij het meest geïnteresseerd in bent. Ik vind zelf dat je beter de vakken kunt kiezen die je het leukst vindt en waarmee je later de richting op kunt waar je heen wil, ook al moet je er dan wat harder voor werken en haal je er misschien wat lagere cijfers voor. Zoals ik het nu hoor klink je enthousiaster over een natuurprofiel en heb je bij allebei de profielen vakken waar je minder in bent, dus dat maakt dan ook niet uit - maar goed, dat is enkel wat ik uit je verhaal opmaak natuurlijk.

Ik heb zelf E&M zonder M&O gedaan, dus ik kan alleen over economie praten, maar ik heb het altijd heel pittig gevonden (maar goed, een natuurprofiel had ik wrs nog 10x zo pittig gevonden haha). Dat is heel persoonlijk tho, er waren ook genoeg mensen die het een eitje vonden, maar ik was een knuppel in het rekenwerk en ik heb dat nooit onder de knie gekregen. Gelukkig ging de theorie mij wel redelijk goed af en daar heb ik mijn afgrijselijke gereken altijd wel enigszins mee kunnen compenseren. Ik heb haast mijn hele bovenbouwperiode onvoldoende of maar net voldoende gestaan voor wiskunde en economie, maar ik ben er ook gekomen, gewoon altijd overgegaan, gewoon mijn examen gehaald (met een 6 voor economie zelfs hoe is het mogelijk). Dus nou ja, ik wil hiermee zeggen dat het helemaal niet erg is om een paar vakken te hebben waar je moeite mee hebt, zolang je dat maar compenseert met de andere vakken.

Verder weet ik natuurlijk niets van een natuurprofiel af. Maar misschien kun je met leraren gaan praten? Bij ons gaven leraren aan iedereen een advies over of ze het vak in de bovenbouw aan zouden kunnen, ik weet niet of ze dat bij jou ook doen, maar anders moet je er misschien specifiek over praten met de scheikunde/biologie docenten.

Ik zit nu in vwo 4 en ik doe E&M met m&o. Het profiel bevalt eigenlijk heel goed, vooral geschiedenis vind ik heel leuk. Economie is wel lastiger dan in klas 3, maar dat is eigenlijk bij elk vak zo in de bovenbouw. In de 3e had ik nog nooit m&o gehad dus ik wist eigenlijk niet waar ik voor koos. Maar omdat ik vorig jaar goed was in economie leek dit me een goede keuze.
Toch vind ik het eigenlijk een stuk moeilijker dan economie, de stof komt soms overeen met wat je bij economie leert en dat is heel handig. Daardoor begrijp je het beter omdat je het bij 2 vakken leert. Bij m&o wordt dieper op de stof ingegaan en is het wat minder algemeen. Het gaat veel over de economie binnen een bedrijf en het is veel rekenwerk. Economie heeft wat meer theorie. Nu hebben we bijvoorbeeld een hoofdstuk met veel theorie dat gaat over verzekeringen. Maar er is ook nog best veel rekenen, niet heel moeilijk als je gewoon wel goed kan rekenen.

Maar dit is mijn ervaring tot nu toe en het kan anders zijn op jouw school! Kies wat goed voelt en wat je leuk vindt. Het helpt heel erg als je kiest wat je leuk vind, ook al is een vak dan lastig, je bent dan bereid er moeite voor te doen.
En neem indd ook in je keuze mee welke studie je hierna wil doen. Ik weet dat ik niet de technische kant op wil en vond het daarom ook niet erg om de beta vakken te laten vallen. Met e&m sluit je wel de technische studies uit waar je scheikunde etc. voor nodig hebt.

Ik hoop ik je hiermee een beetje kon helpen, veel succes met de keuze!

Hey, ik heb toevallig echt precies hetzelfde probleem! Ik kijk even mee op dit topic

misschien keek je in topics met een slotje?
anders zou ik het niet weten.

Ik snap niet zo goed waarom je bij een natuurkunde profiel wél aardrijkskunde zou kiezen en bij een maatschappij profiel niet?

daarnaast zou ik echt aanraden om te kijken naar vervolgstudies die je wil doen en welk profiel daarbij past. economie en m&o heb je in principe volgens mij voor geen enkele vervolgstudie nodig. je zou bij E&M aardrijkskunde erbij kunnen kiezen als extra vak om economie of M&O later nog te kunnen laten vallen

ik vind economie persoonlijk het moeilijkste vak wat ik heb (ik heb cm en em). er halen ook telkens veel mensen een onvoldoende voor. m&o is volgens mijn klasgenoten meer rekenwerk dan economie.

Ik zou kiezen wat je leuk vindt. Ik had zelf ook geen flauw benul wat ik wilde studeren toen ik in de derde zat dus ik kan me goed voorstellen dat jij dat ook niet weet. Mocht je verkeerd gekozen hebt, dan zijn er vaak genoeg opties om uiteindelijk ergens goed terecht te komen.

Ik heb zelf een natuurprofiel met economie & M&O.
Wat ik merk is dat velen nu zeggen bij scheikunde en een klein beetje biologie “in de derde deed ik er niks voor en haalde in negens en nu moet ik heel veel doen en haal ik amper een zes”. Maar dit zal natuurlijk bij iedereen anders zijn, helemaal op een andere school.

Ik vind zelf dat economie best veel herhaling is en dat je maar zo af en toe iets nieuws leert. Als je het dus een onderdeel niet snapt, kan dit best grote gevolgen hebben, maar dat is hoe ik het ervaar. Ik merk ook dat mensen met wiskunde B altijd hogere cijfers voor economie halen dan wiskunde A, maar dat betekent absoluut niet dat je met wiskunde A geen voldoendes kan halen.
En M&O is inderdaad eigenlijk alleen maar rekenen, het moet je een beetje liggen.

Ik had in de derde ook nog geen flauw idee wat ik wou gaan doen later, dus daardoor alle opties open gehouden en ik denk dat, in jouw geval, dat het beste kan met een N&G profiel.